Fra Tekst til Hypertekst

Helle Frederiksen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Resumé

    Udgangspunktet for denne artikel er en fagbog, som er blevet omskrevet til hypertekst. Det drejer sig om en introduktion til relationsdatabaser og systemudvikling. Den udviklede hypertekst er blevet anvendt på et kursus under Humanistisk Informatik på Aalborg Universitet. Som forfatter til bogen har jeg fulgt projektet fra sidelinjen, og reflekterer i artiklen over forskellene mellem den oprindelige tekst og hyperteksten. Det er især processen at omskrive en eksisterende traditionel, lineær fagtekst til hypertekst, der diskuteres. Er det hensigtsmæssigt at tage udgangspunkt i eksistrernde materiale, eller bør en hypertekst skabes fra grunden?
    OriginalsprogDansk
    TitelFleksibel læring og undervisning : erfaringer, konsekvenser og muligheder med ikt
    RedaktørerBennedsen Ukendt, Georgsen Ukendt
    Udgivelses stedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2004
    Sider189-204
    ISBN (Trykt)87-7307-715-1
    StatusUdgivet - 2004

    Emneord

    • hypertekst
    • lineær fortælling
    • brugervenlighed

    Citer dette

    Frederiksen, H. (2004). Fra Tekst til Hypertekst. I B. Ukendt, & G. Ukendt (red.), Fleksibel læring og undervisning: erfaringer, konsekvenser og muligheder med ikt (s. 189-204). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag.
    Frederiksen, Helle. / Fra Tekst til Hypertekst. Fleksibel læring og undervisning: erfaringer, konsekvenser og muligheder med ikt. red. / Bennedsen Ukendt ; Georgsen Ukendt. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2004. s. 189-204
    @inbook{4a107ce052be11dba4bc000ea68e967b,
    title = "Fra Tekst til Hypertekst",
    abstract = "Udgangspunktet for denne artikel er en fagbog, som er blevet omskrevet til hypertekst. Det drejer sig om en introduktion til relationsdatabaser og systemudvikling. Den udviklede hypertekst er blevet anvendt p{\aa} et kursus under Humanistisk Informatik p{\aa} Aalborg Universitet. Som forfatter til bogen har jeg fulgt projektet fra sidelinjen, og reflekterer i artiklen over forskellene mellem den oprindelige tekst og hyperteksten. Det er is{\ae}r processen at omskrive en eksisterende traditionel, line{\ae}r fagtekst til hypertekst, der diskuteres. Er det hensigtsm{\ae}ssigt at tage udgangspunkt i eksistrernde materiale, eller b{\o}r en hypertekst skabes fra grunden?",
    keywords = "hypertekst, line{\ae}r fort{\ae}lling, brugervenlighed, usability, hyper text",
    author = "Helle Frederiksen",
    year = "2004",
    language = "Dansk",
    isbn = "87-7307-715-1",
    pages = "189--204",
    editor = "Bennedsen Ukendt and Georgsen Ukendt",
    booktitle = "Fleksibel l{\ae}ring og undervisning",
    publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

    }

    Frederiksen, H 2004, Fra Tekst til Hypertekst. i B Ukendt & G Ukendt (red), Fleksibel læring og undervisning: erfaringer, konsekvenser og muligheder med ikt. Aalborg Universitetsforlag, Aalborg, s. 189-204.

    Fra Tekst til Hypertekst. / Frederiksen, Helle.

    Fleksibel læring og undervisning: erfaringer, konsekvenser og muligheder med ikt. red. / Bennedsen Ukendt; Georgsen Ukendt. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2004. s. 189-204.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    TY - CHAP

    T1 - Fra Tekst til Hypertekst

    AU - Frederiksen, Helle

    PY - 2004

    Y1 - 2004

    N2 - Udgangspunktet for denne artikel er en fagbog, som er blevet omskrevet til hypertekst. Det drejer sig om en introduktion til relationsdatabaser og systemudvikling. Den udviklede hypertekst er blevet anvendt på et kursus under Humanistisk Informatik på Aalborg Universitet. Som forfatter til bogen har jeg fulgt projektet fra sidelinjen, og reflekterer i artiklen over forskellene mellem den oprindelige tekst og hyperteksten. Det er især processen at omskrive en eksisterende traditionel, lineær fagtekst til hypertekst, der diskuteres. Er det hensigtsmæssigt at tage udgangspunkt i eksistrernde materiale, eller bør en hypertekst skabes fra grunden?

    AB - Udgangspunktet for denne artikel er en fagbog, som er blevet omskrevet til hypertekst. Det drejer sig om en introduktion til relationsdatabaser og systemudvikling. Den udviklede hypertekst er blevet anvendt på et kursus under Humanistisk Informatik på Aalborg Universitet. Som forfatter til bogen har jeg fulgt projektet fra sidelinjen, og reflekterer i artiklen over forskellene mellem den oprindelige tekst og hyperteksten. Det er især processen at omskrive en eksisterende traditionel, lineær fagtekst til hypertekst, der diskuteres. Er det hensigtsmæssigt at tage udgangspunkt i eksistrernde materiale, eller bør en hypertekst skabes fra grunden?

    KW - hypertekst

    KW - lineær fortælling

    KW - brugervenlighed

    KW - usability

    KW - hyper text

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 87-7307-715-1

    SP - 189

    EP - 204

    BT - Fleksibel læring og undervisning

    A2 - Ukendt, Bennedsen

    A2 - Ukendt, Georgsen

    PB - Aalborg Universitetsforlag

    CY - Aalborg

    ER -

    Frederiksen H. Fra Tekst til Hypertekst. I Ukendt B, Ukendt G, red., Fleksibel læring og undervisning: erfaringer, konsekvenser og muligheder med ikt. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 2004. s. 189-204