Fra snublesten til byggesten

Matematikdidaktiske muligheder

Mogens Allan Niss (Redaktør), Uffe Thomas Jankvist (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

Resumé

Bogen giver en række bud på, hvordan du som lærer kan hjælpe dine elever til en bedre forståelse for matematik, så de undgår personlige nederlag og at støde på barrierer i forhold til senere uddannelsesvalg og jobmuligheder. Nogle elever knokler løs i matematiktimerne, læser lektier, laver deres opgaver og opnår alligevel ikke et basalt greb om faget. De har læringsvanskeligheder i matematik. Bogen formidler erfaringerne fra landets første videreuddannelse til matematikvejleder og fortæller gennem en række cases, hvordan man kan arbejde med elever, der har svært ved faget matematik. Her er både erfaringer om elever, hvis læringsvanskeligheder ikke kunne overvindes trods ihærdig indsats fra alle sider, og solstrålehistorier om elever, der kom et eller flere skridt videre. Med udgangspunkt i den matematikdidaktiske forskning på området indleder bogen med et kapitel om det teoretiske og praktiske grundlag.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Antal sider124
ISBN (Trykt)978-87-7118-609-3
StatusUdgivet - 2016

Citer dette

Niss, M. A., & Jankvist, U. T. (red.) (2016). Fra snublesten til byggesten: Matematikdidaktiske muligheder. Frederiksberg: Frydenlund Academic.
Niss, Mogens Allan (Redaktør) ; Jankvist, Uffe Thomas (Redaktør). / Fra snublesten til byggesten : Matematikdidaktiske muligheder. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2016. 124 s.
@book{ce514b232ab34dac941c41950b1fde63,
title = "Fra snublesten til byggesten: Matematikdidaktiske muligheder",
abstract = "Bogen giver en r{\ae}kke bud p{\aa}, hvordan du som l{\ae}rer kan hj{\ae}lpe dine elever til en bedre forst{\aa}else for matematik, s{\aa} de undg{\aa}r personlige nederlag og at st{\o}de p{\aa} barrierer i forhold til senere uddannelsesvalg og jobmuligheder. Nogle elever knokler l{\o}s i matematiktimerne, l{\ae}ser lektier, laver deres opgaver og opn{\aa}r alligevel ikke et basalt greb om faget. De har l{\ae}ringsvanskeligheder i matematik. Bogen formidler erfaringerne fra landets f{\o}rste videreuddannelse til matematikvejleder og fort{\ae}ller gennem en r{\ae}kke cases, hvordan man kan arbejde med elever, der har sv{\ae}rt ved faget matematik. Her er b{\aa}de erfaringer om elever, hvis l{\ae}ringsvanskeligheder ikke kunne overvindes trods ih{\ae}rdig indsats fra alle sider, og solstr{\aa}lehistorier om elever, der kom et eller flere skridt videre. Med udgangspunkt i den matematikdidaktiske forskning p{\aa} omr{\aa}det indleder bogen med et kapitel om det teoretiske og praktiske grundlag.",
editor = "Niss, {Mogens Allan} and Jankvist, {Uffe Thomas}",
year = "2016",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7118-609-3",
publisher = "Frydenlund Academic",

}

Niss, MA & Jankvist, UT (red) 2016, Fra snublesten til byggesten: Matematikdidaktiske muligheder. Frydenlund Academic, Frederiksberg.

Fra snublesten til byggesten : Matematikdidaktiske muligheder. / Niss, Mogens Allan (Redaktør); Jankvist, Uffe Thomas (Redaktør).

Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2016. 124 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

TY - BOOK

T1 - Fra snublesten til byggesten

T2 - Matematikdidaktiske muligheder

A2 - Niss, Mogens Allan

A2 - Jankvist, Uffe Thomas

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Bogen giver en række bud på, hvordan du som lærer kan hjælpe dine elever til en bedre forståelse for matematik, så de undgår personlige nederlag og at støde på barrierer i forhold til senere uddannelsesvalg og jobmuligheder. Nogle elever knokler løs i matematiktimerne, læser lektier, laver deres opgaver og opnår alligevel ikke et basalt greb om faget. De har læringsvanskeligheder i matematik. Bogen formidler erfaringerne fra landets første videreuddannelse til matematikvejleder og fortæller gennem en række cases, hvordan man kan arbejde med elever, der har svært ved faget matematik. Her er både erfaringer om elever, hvis læringsvanskeligheder ikke kunne overvindes trods ihærdig indsats fra alle sider, og solstrålehistorier om elever, der kom et eller flere skridt videre. Med udgangspunkt i den matematikdidaktiske forskning på området indleder bogen med et kapitel om det teoretiske og praktiske grundlag.

AB - Bogen giver en række bud på, hvordan du som lærer kan hjælpe dine elever til en bedre forståelse for matematik, så de undgår personlige nederlag og at støde på barrierer i forhold til senere uddannelsesvalg og jobmuligheder. Nogle elever knokler løs i matematiktimerne, læser lektier, laver deres opgaver og opnår alligevel ikke et basalt greb om faget. De har læringsvanskeligheder i matematik. Bogen formidler erfaringerne fra landets første videreuddannelse til matematikvejleder og fortæller gennem en række cases, hvordan man kan arbejde med elever, der har svært ved faget matematik. Her er både erfaringer om elever, hvis læringsvanskeligheder ikke kunne overvindes trods ihærdig indsats fra alle sider, og solstrålehistorier om elever, der kom et eller flere skridt videre. Med udgangspunkt i den matematikdidaktiske forskning på området indleder bogen med et kapitel om det teoretiske og praktiske grundlag.

UR - https://www.frydenlund.dk/varebeskrivelse/3773

M3 - Bog

SN - 978-87-7118-609-3

BT - Fra snublesten til byggesten

PB - Frydenlund Academic

CY - Frederiksberg

ER -

Niss MA, (ed.), Jankvist UT, (ed.). Fra snublesten til byggesten: Matematikdidaktiske muligheder. Frederiksberg: Frydenlund Academic, 2016. 124 s.