Fra presseetik til markedsmoral

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Abstract

Denne artikel argumenterer for at det danske, presseetiske system trænger til et hovedeftersyn. En historisk gennemgang af systemets tilblivelse kan forklare dets i international sammenhæng helt specielle karakter. Denne består i at brud på presseetikken bedømmes af et uafhængigt, men korporativt sammensat pressenævn på grundlag af regler udformet af mediebranchen selv. Hele ordningen, som i udgangspunktet var avisbranchens eget system for selvjustits, er nu en del af medieansvarsloven. Denne konstruktion gør gældende praksis vanskelig at gennemskue, og blokerer for en nødvendig diskussion af journalistikkens samfundsmæssige opgaver og grænser på det 21. århundredes stadigt mere kommercielle mediemarked.
OriginalsprogDansk
TidsskriftJournalistica. Tidsskrift for forskning i journalistik
Vol/bind1
Udgave nummer1
Sider (fra-til)21-36
Antal sider15
ISSN1901-6220
StatusUdgivet - 2006

Citer dette