Abstract
Avisomlægninger, gratisaviser, internet og læserarketyper: Hvordan skal vi forstå de strukturelle ændringer, som dagspressen har gennemlevet i nyere tid? Denne artikel præsenterer et sociologisk perspektiv på nyere dansk pressehistorie inspireret af Pierre Bourdieu’s feltteori. Artiklen diskuterer hvad der ligger i omnibusbegrebet og foreslår en nuancering af den ’selvstændighedstese’ der præger den danske forskning på området. På baggrund af et bredere analytisk perspektiv, der ser journalistik som et felt defineret af relationer både til det politiske, men også til det økonomiske felt og andre sociale felter, formuleres en hypotese om at omnibuspressen er blevet afløst af et nyt pressesystem: Segmentpressen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Journalistica. Tidsskrift for forskning i journalistik |
Udgave nummer | 5 |
Sider (fra-til) | 5-26 |
ISSN | 1901-6220 |
Status | Udgivet - 2008 |
Emneord
- mediehistorie
- journalistik
- presse