Fra pædagogstuderende til pædagog: livshistoriens potentiale i forhold til at forstå læring som subjektiv tilegnelse

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandling

    Abstract

    Denne afhandling fokuserer på de livshistoriske forudsætninger for at udvikle professionel identitet som pædagog. De fortløbende reformer af pædagoguddannelsen har i nogen grad fjernet opmærksomheden fra det forhold, at hver enkelt studerende og hver enkelt årgang af studerende møder frem med forskellige subjektive motivationer, og at deres perspektiv på forløbet er livshistorisk forankret. I afhandlingen præsenteres et dobbelt teoretisk-metodologisk grundlag for forskning i subjektivitet - nemlig biografiteori og socialisationsteori - og en række eksemplariske analyser af de paradoksale veje og omveje som tilegnelsen af det pædagogiske arbejde som professionel fremtid kan rummer. Hermed er afhandlingen tillige et oplæg til en kritisk diskussion af uddannelsestænkningen i - ikke blot - pædagoguddannelsen.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedRoskilde Universitetscenter
    ForlagRoskilde Universitet
    Antal sider266
    ISBN (Trykt)978-87-91387-21-0
    StatusUdgivet - 2007
    NavnAfhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring

    Emneord

    • Professionalisering
    • livshistorie
    • pædagogstuderende

    Citer dette