@phdthesis{1d4308f0a25311dcaf2d000ea68e967b,
title = "Fra p{\ae}dagogstuderende til p{\ae}dagog: livshistoriens potentiale i forhold til at forst{\aa} l{\ae}ring som subjektiv tilegnelse",
abstract = "Denne afhandling fokuserer p{\aa} de livshistoriske foruds{\ae}tninger for at udvikle professionel identitet som p{\ae}dagog. De fortl{\o}bende reformer af p{\ae}dagoguddannelsen har i nogen grad fjernet opm{\ae}rksomheden fra det forhold, at hver enkelt studerende og hver enkelt {\aa}rgang af studerende m{\o}der frem med forskellige subjektive motivationer, og at deres perspektiv p{\aa} forl{\o}bet er livshistorisk forankret. I afhandlingen pr{\ae}senteres et dobbelt teoretisk-metodologisk grundlag for forskning i subjektivitet - nemlig biografiteori og socialisationsteori - og en r{\ae}kke eksemplariske analyser af de paradoksale veje og omveje som tilegnelsen af det p{\ae}dagogiske arbejde som professionel fremtid kan rummer. Hermed er afhandlingen tillige et opl{\ae}g til en kritisk diskussion af uddannelsest{\ae}nkningen i - ikke blot - p{\ae}dagoguddannelsen.",
keywords = "Professionalisering, livshistorie, p{\ae}dagogstuderende",
author = "Camilla Schmidt",
year = "2007",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-91387-21-0",
series = "Afhandlinger fra Forskerskolen i livslang l{\ae}ring",
publisher = "Roskilde Universitet",
}