Fra pædagogstuderende til pædagog

livshistoriens potentiale i forhold til at forstå læring som subjektiv tilegnelse

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

    Resumé

    Denne afhandling fokuserer på de livshistoriske forudsætninger for at udvikle professionel identitet som pædagog. De fortløbende reformer af pædagoguddannelsen har i nogen grad fjernet opmærksomheden fra det forhold, at hver enkelt studerende og hver enkelt årgang af studerende møder frem med forskellige subjektive motivationer, og at deres perspektiv på forløbet er livshistorisk forankret. I afhandlingen præsenteres et dobbelt teoretisk-metodologisk grundlag for forskning i subjektivitet - nemlig biografiteori og socialisationsteori - og en række eksemplariske analyser af de paradoksale veje og omveje som tilegnelsen af det pædagogiske arbejde som professionel fremtid kan rummer. Hermed er afhandlingen tillige et oplæg til en kritisk diskussion af uddannelsestænkningen i - ikke blot - pædagoguddannelsen.
    OriginalsprogDansk
    Udgivelses stedRoskilde Universitetscenter
    ForlagRoskilde Universitet
    Antal sider266
    ISBN (Trykt)978-87-91387-21-0
    StatusUdgivet - 2007
    NavnAfhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring

    Emneord

    • Professionalisering
    • livshistorie
    • pædagogstuderende

    Citer dette

    Schmidt, C. (2007). Fra pædagogstuderende til pædagog: livshistoriens potentiale i forhold til at forstå læring som subjektiv tilegnelse. Roskilde Universitetscenter: Roskilde Universitet. Afhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring
    Schmidt, Camilla. / Fra pædagogstuderende til pædagog : livshistoriens potentiale i forhold til at forstå læring som subjektiv tilegnelse. Roskilde Universitetscenter : Roskilde Universitet, 2007. 266 s. (Afhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring).
    @phdthesis{1d4308f0a25311dcaf2d000ea68e967b,
    title = "Fra p{\ae}dagogstuderende til p{\ae}dagog: livshistoriens potentiale i forhold til at forst{\aa} l{\ae}ring som subjektiv tilegnelse",
    abstract = "Denne afhandling fokuserer p{\aa} de livshistoriske foruds{\ae}tninger for at udvikle professionel identitet som p{\ae}dagog. De fortl{\o}bende reformer af p{\ae}dagoguddannelsen har i nogen grad fjernet opm{\ae}rksomheden fra det forhold, at hver enkelt studerende og hver enkelt {\aa}rgang af studerende m{\o}der frem med forskellige subjektive motivationer, og at deres perspektiv p{\aa} forl{\o}bet er livshistorisk forankret. I afhandlingen pr{\ae}senteres et dobbelt teoretisk-metodologisk grundlag for forskning i subjektivitet - nemlig biografiteori og socialisationsteori - og en r{\ae}kke eksemplariske analyser af de paradoksale veje og omveje som tilegnelsen af det p{\ae}dagogiske arbejde som professionel fremtid kan rummer. Hermed er afhandlingen tillige et opl{\ae}g til en kritisk diskussion af uddannelsest{\ae}nkningen i - ikke blot - p{\ae}dagoguddannelsen.",
    keywords = "Professionalisering, livshistorie, p{\ae}dagogstuderende",
    author = "Camilla Schmidt",
    year = "2007",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-91387-21-0",
    publisher = "Roskilde Universitet",

    }

    Schmidt, C 2007, Fra pædagogstuderende til pædagog: livshistoriens potentiale i forhold til at forstå læring som subjektiv tilegnelse. Afhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring, Roskilde Universitet, Roskilde Universitetscenter.

    Fra pædagogstuderende til pædagog : livshistoriens potentiale i forhold til at forstå læring som subjektiv tilegnelse. / Schmidt, Camilla.

    Roskilde Universitetscenter : Roskilde Universitet, 2007. 266 s. (Afhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

    TY - BOOK

    T1 - Fra pædagogstuderende til pædagog

    T2 - livshistoriens potentiale i forhold til at forstå læring som subjektiv tilegnelse

    AU - Schmidt, Camilla

    PY - 2007

    Y1 - 2007

    N2 - Denne afhandling fokuserer på de livshistoriske forudsætninger for at udvikle professionel identitet som pædagog. De fortløbende reformer af pædagoguddannelsen har i nogen grad fjernet opmærksomheden fra det forhold, at hver enkelt studerende og hver enkelt årgang af studerende møder frem med forskellige subjektive motivationer, og at deres perspektiv på forløbet er livshistorisk forankret. I afhandlingen præsenteres et dobbelt teoretisk-metodologisk grundlag for forskning i subjektivitet - nemlig biografiteori og socialisationsteori - og en række eksemplariske analyser af de paradoksale veje og omveje som tilegnelsen af det pædagogiske arbejde som professionel fremtid kan rummer. Hermed er afhandlingen tillige et oplæg til en kritisk diskussion af uddannelsestænkningen i - ikke blot - pædagoguddannelsen.

    AB - Denne afhandling fokuserer på de livshistoriske forudsætninger for at udvikle professionel identitet som pædagog. De fortløbende reformer af pædagoguddannelsen har i nogen grad fjernet opmærksomheden fra det forhold, at hver enkelt studerende og hver enkelt årgang af studerende møder frem med forskellige subjektive motivationer, og at deres perspektiv på forløbet er livshistorisk forankret. I afhandlingen præsenteres et dobbelt teoretisk-metodologisk grundlag for forskning i subjektivitet - nemlig biografiteori og socialisationsteori - og en række eksemplariske analyser af de paradoksale veje og omveje som tilegnelsen af det pædagogiske arbejde som professionel fremtid kan rummer. Hermed er afhandlingen tillige et oplæg til en kritisk diskussion af uddannelsestænkningen i - ikke blot - pædagoguddannelsen.

    KW - Professionalisering

    KW - livshistorie

    KW - pædagogstuderende

    M3 - Ph.d.-afhandling

    SN - 978-87-91387-21-0

    BT - Fra pædagogstuderende til pædagog

    PB - Roskilde Universitet

    CY - Roskilde Universitetscenter

    ER -

    Schmidt C. Fra pædagogstuderende til pædagog: livshistoriens potentiale i forhold til at forstå læring som subjektiv tilegnelse. Roskilde Universitetscenter: Roskilde Universitet, 2007. 266 s. (Afhandlinger fra Forskerskolen i livslang læring).