Fra hurtige vurderinger til grundige analyser

kvalificering af professionel dialog med patienten

Birgitte Ravn Olesen, Helle Merete Nordentoft

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Kommunikation mellem sundhedsprofessionelle og patienter og pårørende har betydning for patienters oplevelse af deres behandling, hvilket blandt andet kan ses i de landsdækkende undersøgelser af patientoplevelser (LUP 2011, 2012, 2013). I artiklen beskrives, hvordan der i tværfaglige kompetenceudviklingsforløb, ved brug af kreative metoder, kan skabes fokus på mulige kommunikative handlinger i komplekse situationer.
Denne indgangsvinkel til kompetenceudvikling er innovativ i den forstand, at den bryder med antagelsen om, at man kan skabe rammer for kommunikation, som sikrer ensartethed, og som kan evidensvurderes. I stedet arbejdes der med at skærpe sundhedsprofessionelles opmærksomhed på og respekt for, hvordan kommunikation med patienter, pårørende og kollegaer er forskellig afhængigt af situation, indhold og personer, der kommunikerer.
I artiklen vises, hvordan deltagerne involveres i en kommunikationsanalyse af en tre minutters videofilm, produceret af Dansk Sygeplejeråd, der viser en fagligt udfordrende situation. Evalueringer peger på, at der med kreative metoder skabes engagement og genkendelighed i forhold til hverdagen, hvilket gør, at refleksioner fra forløbet huskes og bruges i den sundhedsprofessionelle praksis efter forløbet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSygeplejersken
Udgave nummer12
Sider (fra-til)84-88
Antal sider4
ISSN0106-8350
StatusUdgivet - 12 okt. 2014

Citer dette

@article{5de7c2207f9e4622b863eb7cc12b805b,
title = "Fra hurtige vurderinger til grundige analyser: kvalificering af professionel dialog med patienten",
abstract = "Kommunikation mellem sundhedsprofessionelle og patienter og p{\aa}r{\o}rende har betydning for patienters oplevelse af deres behandling, hvilket blandt andet kan ses i de landsd{\ae}kkende unders{\o}gelser af patientoplevelser (LUP 2011, 2012, 2013). I artiklen beskrives, hvordan der i tv{\ae}rfaglige kompetenceudviklingsforl{\o}b, ved brug af kreative metoder, kan skabes fokus p{\aa} mulige kommunikative handlinger i komplekse situationer.Denne indgangsvinkel til kompetenceudvikling er innovativ i den forstand, at den bryder med antagelsen om, at man kan skabe rammer for kommunikation, som sikrer ensartethed, og som kan evidensvurderes. I stedet arbejdes der med at sk{\ae}rpe sundhedsprofessionelles opm{\ae}rksomhed p{\aa} og respekt for, hvordan kommunikation med patienter, p{\aa}r{\o}rende og kollegaer er forskellig afh{\ae}ngigt af situation, indhold og personer, der kommunikerer.I artiklen vises, hvordan deltagerne involveres i en kommunikationsanalyse af en tre minutters videofilm, produceret af Dansk Sygeplejer{\aa}d, der viser en fagligt udfordrende situation. Evalueringer peger p{\aa}, at der med kreative metoder skabes engagement og genkendelighed i forhold til hverdagen, hvilket g{\o}r, at refleksioner fra forl{\o}bet huskes og bruges i den sundhedsprofessionelle praksis efter forl{\o}bet.",
author = "Olesen, {Birgitte Ravn} and Nordentoft, {Helle Merete}",
year = "2014",
month = "10",
day = "12",
language = "Dansk",
pages = "84--88",
journal = "Sygeplejersken",
issn = "0106-8350",
publisher = "Dansk Sygeplejerad",
number = "12",

}

Fra hurtige vurderinger til grundige analyser : kvalificering af professionel dialog med patienten. / Olesen, Birgitte Ravn; Nordentoft, Helle Merete.

I: Sygeplejersken, Nr. 12, 12.10.2014, s. 84-88.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Fra hurtige vurderinger til grundige analyser

T2 - kvalificering af professionel dialog med patienten

AU - Olesen, Birgitte Ravn

AU - Nordentoft, Helle Merete

PY - 2014/10/12

Y1 - 2014/10/12

N2 - Kommunikation mellem sundhedsprofessionelle og patienter og pårørende har betydning for patienters oplevelse af deres behandling, hvilket blandt andet kan ses i de landsdækkende undersøgelser af patientoplevelser (LUP 2011, 2012, 2013). I artiklen beskrives, hvordan der i tværfaglige kompetenceudviklingsforløb, ved brug af kreative metoder, kan skabes fokus på mulige kommunikative handlinger i komplekse situationer.Denne indgangsvinkel til kompetenceudvikling er innovativ i den forstand, at den bryder med antagelsen om, at man kan skabe rammer for kommunikation, som sikrer ensartethed, og som kan evidensvurderes. I stedet arbejdes der med at skærpe sundhedsprofessionelles opmærksomhed på og respekt for, hvordan kommunikation med patienter, pårørende og kollegaer er forskellig afhængigt af situation, indhold og personer, der kommunikerer.I artiklen vises, hvordan deltagerne involveres i en kommunikationsanalyse af en tre minutters videofilm, produceret af Dansk Sygeplejeråd, der viser en fagligt udfordrende situation. Evalueringer peger på, at der med kreative metoder skabes engagement og genkendelighed i forhold til hverdagen, hvilket gør, at refleksioner fra forløbet huskes og bruges i den sundhedsprofessionelle praksis efter forløbet.

AB - Kommunikation mellem sundhedsprofessionelle og patienter og pårørende har betydning for patienters oplevelse af deres behandling, hvilket blandt andet kan ses i de landsdækkende undersøgelser af patientoplevelser (LUP 2011, 2012, 2013). I artiklen beskrives, hvordan der i tværfaglige kompetenceudviklingsforløb, ved brug af kreative metoder, kan skabes fokus på mulige kommunikative handlinger i komplekse situationer.Denne indgangsvinkel til kompetenceudvikling er innovativ i den forstand, at den bryder med antagelsen om, at man kan skabe rammer for kommunikation, som sikrer ensartethed, og som kan evidensvurderes. I stedet arbejdes der med at skærpe sundhedsprofessionelles opmærksomhed på og respekt for, hvordan kommunikation med patienter, pårørende og kollegaer er forskellig afhængigt af situation, indhold og personer, der kommunikerer.I artiklen vises, hvordan deltagerne involveres i en kommunikationsanalyse af en tre minutters videofilm, produceret af Dansk Sygeplejeråd, der viser en fagligt udfordrende situation. Evalueringer peger på, at der med kreative metoder skabes engagement og genkendelighed i forhold til hverdagen, hvilket gør, at refleksioner fra forløbet huskes og bruges i den sundhedsprofessionelle praksis efter forløbet.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 84

EP - 88

JO - Sygeplejersken

JF - Sygeplejersken

SN - 0106-8350

IS - 12

ER -