Forvandling, fortælling og handling med mening

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Artiklen fokuserer på en række begreber og udviklinger hos Jerome Bruner og diskuterer de forskellige grundlag, som Jerome Bruner gennem tiderne har haft fokus på uden at noget grundlag på noget tidspunkt entydigt har været bestemmende.
    Jerome Bruner har bevæget sig fra at være orienteret mod perceptionspsykologi, over konstruktivisme til en art polyteoretisk tilgang i den sidste del af forfatterskaber. I denne sidste forbindelse sætter artiklen fokus på begreberne fortælling, mening, handling og dannelse. Hverdagslivet danner et spindelvæv i fremstillingen, som sammenbinder - netop som spindelvæv.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftKognition & Paedagogik
    Vol/bind25
    Udgave nummer97
    Sider (fra-til)24-37
    Antal sider14
    ISSN0906-6225
    StatusUdgivet - 10 sep. 2015

    Emneord

    • Jerome Bruner
    • handling
    • mening
    • fortælling

    Citer dette

    @article{fa585897911f49c388b7301f7896c438,
    title = "Forvandling, fort{\ae}lling og handling med mening",
    abstract = "Artiklen fokuserer p{\aa} en r{\ae}kke begreber og udviklinger hos Jerome Bruner og diskuterer de forskellige grundlag, som Jerome Bruner gennem tiderne har haft fokus p{\aa} uden at noget grundlag p{\aa} noget tidspunkt entydigt har v{\ae}ret bestemmende.Jerome Bruner har bev{\ae}get sig fra at v{\ae}re orienteret mod perceptionspsykologi, over konstruktivisme til en art polyteoretisk tilgang i den sidste del af forfatterskaber. I denne sidste forbindelse s{\ae}tter artiklen fokus p{\aa} begreberne fort{\ae}lling, mening, handling og dannelse. Hverdagslivet danner et spindelv{\ae}v i fremstillingen, som sammenbinder - netop som spindelv{\ae}v.",
    keywords = "Jerome Bruner, handling, mening, fort{\ae}lling",
    author = "S{\o}ren Dupont",
    year = "2015",
    month = "9",
    day = "10",
    language = "Dansk",
    volume = "25",
    pages = "24--37",
    journal = "Kognition & Paedagogik",
    issn = "0906-6225",
    publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
    number = "97",

    }

    Forvandling, fortælling og handling med mening. / Dupont, Søren.

    I: Kognition & Paedagogik, Bind 25, Nr. 97, 10.09.2015, s. 24-37.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Forvandling, fortælling og handling med mening

    AU - Dupont, Søren

    PY - 2015/9/10

    Y1 - 2015/9/10

    N2 - Artiklen fokuserer på en række begreber og udviklinger hos Jerome Bruner og diskuterer de forskellige grundlag, som Jerome Bruner gennem tiderne har haft fokus på uden at noget grundlag på noget tidspunkt entydigt har været bestemmende.Jerome Bruner har bevæget sig fra at være orienteret mod perceptionspsykologi, over konstruktivisme til en art polyteoretisk tilgang i den sidste del af forfatterskaber. I denne sidste forbindelse sætter artiklen fokus på begreberne fortælling, mening, handling og dannelse. Hverdagslivet danner et spindelvæv i fremstillingen, som sammenbinder - netop som spindelvæv.

    AB - Artiklen fokuserer på en række begreber og udviklinger hos Jerome Bruner og diskuterer de forskellige grundlag, som Jerome Bruner gennem tiderne har haft fokus på uden at noget grundlag på noget tidspunkt entydigt har været bestemmende.Jerome Bruner har bevæget sig fra at være orienteret mod perceptionspsykologi, over konstruktivisme til en art polyteoretisk tilgang i den sidste del af forfatterskaber. I denne sidste forbindelse sætter artiklen fokus på begreberne fortælling, mening, handling og dannelse. Hverdagslivet danner et spindelvæv i fremstillingen, som sammenbinder - netop som spindelvæv.

    KW - Jerome Bruner

    KW - handling

    KW - mening

    KW - fortælling

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 25

    SP - 24

    EP - 37

    JO - Kognition & Paedagogik

    JF - Kognition & Paedagogik

    SN - 0906-6225

    IS - 97

    ER -