Forumspil som metode til samskabelse i et undervisningsforløb

Birgitte Ravn Olesen, Helle Merete Nordentoft

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Formålet med dette kapitel er undersøge og diskutere, hvordan forumspil som dialogisk metode kan bidrage til samskabelse af viden i en professionel og institutionel kontekst. Konkret tager kapitlet afsæt i vores arbejde med forumspil på specialuddannelsen i psykiatri for sygeplejersker, hvor vi med forumspillet som en metodisk ramme udforskede, hvordan man kan navigere som professionel i en institutionel kontekst med modsatrettede krav og stor uforudsigelighed. I analyserne af den dynamik, som udspillede sig mellem deltagerne og os som facilitatorer, ser vi på, hvordan forskellige stemmer kommer til udtryk og udfordres eller bekræftes i en fælles undersøgelsesproces. Afslutningvis diskuterer vi de etiske og læringsmæssige perspektiver, som rejser sig i lyset af analyserne i forhold til at bruge forumspil som dialogisk metode i samskabelsesprocesser i spændet mellem at reproducere og udvikle eksisterende praksisformer.
OriginalsprogDansk
TitelDialog og samskabelse : Metoder til en refleksiv praksis
RedaktørerBirgitte Ravn Olesen, Louise Phillips, Tine Rosenthal Johansen
Antal sider26
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2018
Sider43-68
Kapitel2
ISBN (Trykt)9788750052371
ISBN (Elektronisk)978875005364
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Forumspil
  • Praksis
  • Samskabelse
  • refleksiv
  • Kritisk

Citer dette

Olesen, B. R., & Nordentoft, H. M. (2018). Forumspil som metode til samskabelse i et undervisningsforløb. I B. R. Olesen, L. Phillips, & T. R. Johansen (red.), Dialog og samskabelse: Metoder til en refleksiv praksis (s. 43-68). København: Akademisk Forlag.
Olesen, Birgitte Ravn ; Nordentoft, Helle Merete. / Forumspil som metode til samskabelse i et undervisningsforløb. Dialog og samskabelse: Metoder til en refleksiv praksis. red. / Birgitte Ravn Olesen ; Louise Phillips ; Tine Rosenthal Johansen. København : Akademisk Forlag, 2018. s. 43-68
@inbook{b61188b164bc45e29d4062cf5868be05,
title = "Forumspil som metode til samskabelse i et undervisningsforl{\o}b",
abstract = "Form{\aa}let med dette kapitel er unders{\o}ge og diskutere, hvordan forumspil som dialogisk metode kan bidrage til samskabelse af viden i en professionel og institutionel kontekst. Konkret tager kapitlet afs{\ae}t i vores arbejde med forumspil p{\aa} specialuddannelsen i psykiatri for sygeplejersker, hvor vi med forumspillet som en metodisk ramme udforskede, hvordan man kan navigere som professionel i en institutionel kontekst med modsatrettede krav og stor uforudsigelighed. I analyserne af den dynamik, som udspillede sig mellem deltagerne og os som facilitatorer, ser vi p{\aa}, hvordan forskellige stemmer kommer til udtryk og udfordres eller bekr{\ae}ftes i en f{\ae}lles unders{\o}gelsesproces. Afslutningvis diskuterer vi de etiske og l{\ae}ringsm{\ae}ssige perspektiver, som rejser sig i lyset af analyserne i forhold til at bruge forumspil som dialogisk metode i samskabelsesprocesser i sp{\ae}ndet mellem at reproducere og udvikle eksisterende praksisformer.",
keywords = "Forumspil, Praksis, Samskabelse, refleksiv, Kritisk",
author = "Olesen, {Birgitte Ravn} and Nordentoft, {Helle Merete}",
year = "2018",
language = "Dansk",
isbn = "9788750052371",
pages = "43--68",
editor = "Olesen, {Birgitte Ravn} and Louise Phillips and Johansen, {Tine Rosenthal}",
booktitle = "Dialog og samskabelse",
publisher = "Akademisk Forlag",

}

Olesen, BR & Nordentoft, HM 2018, Forumspil som metode til samskabelse i et undervisningsforløb. i BR Olesen, L Phillips & TR Johansen (red), Dialog og samskabelse: Metoder til en refleksiv praksis. Akademisk Forlag, København, s. 43-68.

Forumspil som metode til samskabelse i et undervisningsforløb. / Olesen, Birgitte Ravn; Nordentoft, Helle Merete.

Dialog og samskabelse: Metoder til en refleksiv praksis. red. / Birgitte Ravn Olesen; Louise Phillips; Tine Rosenthal Johansen. København : Akademisk Forlag, 2018. s. 43-68.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Forumspil som metode til samskabelse i et undervisningsforløb

AU - Olesen, Birgitte Ravn

AU - Nordentoft, Helle Merete

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Formålet med dette kapitel er undersøge og diskutere, hvordan forumspil som dialogisk metode kan bidrage til samskabelse af viden i en professionel og institutionel kontekst. Konkret tager kapitlet afsæt i vores arbejde med forumspil på specialuddannelsen i psykiatri for sygeplejersker, hvor vi med forumspillet som en metodisk ramme udforskede, hvordan man kan navigere som professionel i en institutionel kontekst med modsatrettede krav og stor uforudsigelighed. I analyserne af den dynamik, som udspillede sig mellem deltagerne og os som facilitatorer, ser vi på, hvordan forskellige stemmer kommer til udtryk og udfordres eller bekræftes i en fælles undersøgelsesproces. Afslutningvis diskuterer vi de etiske og læringsmæssige perspektiver, som rejser sig i lyset af analyserne i forhold til at bruge forumspil som dialogisk metode i samskabelsesprocesser i spændet mellem at reproducere og udvikle eksisterende praksisformer.

AB - Formålet med dette kapitel er undersøge og diskutere, hvordan forumspil som dialogisk metode kan bidrage til samskabelse af viden i en professionel og institutionel kontekst. Konkret tager kapitlet afsæt i vores arbejde med forumspil på specialuddannelsen i psykiatri for sygeplejersker, hvor vi med forumspillet som en metodisk ramme udforskede, hvordan man kan navigere som professionel i en institutionel kontekst med modsatrettede krav og stor uforudsigelighed. I analyserne af den dynamik, som udspillede sig mellem deltagerne og os som facilitatorer, ser vi på, hvordan forskellige stemmer kommer til udtryk og udfordres eller bekræftes i en fælles undersøgelsesproces. Afslutningvis diskuterer vi de etiske og læringsmæssige perspektiver, som rejser sig i lyset af analyserne i forhold til at bruge forumspil som dialogisk metode i samskabelsesprocesser i spændet mellem at reproducere og udvikle eksisterende praksisformer.

KW - Forumspil

KW - Praksis

KW - Samskabelse

KW - refleksiv

KW - Kritisk

UR - https://www.akademisk.dk/dialog-og-samskabelse

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788750052371

SP - 43

EP - 68

BT - Dialog og samskabelse

A2 - Olesen, Birgitte Ravn

A2 - Phillips, Louise

A2 - Johansen, Tine Rosenthal

PB - Akademisk Forlag

CY - København

ER -

Olesen BR, Nordentoft HM. Forumspil som metode til samskabelse i et undervisningsforløb. I Olesen BR, Phillips L, Johansen TR, red., Dialog og samskabelse: Metoder til en refleksiv praksis. København: Akademisk Forlag. 2018. s. 43-68