Multilinguisme refoulé et économie populaire hiérarchisante

un dialogue avec Ki-Zerbo à l’école et à l’université burkinabè

Bidragets oversatte titel: Fortrængt flersprogethed og det folkelige økonomiske hierarki : en dialog med Ki-Zerbo i skolen og på universitetet i Burkina Faso

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Baseret på spørgeskema- og interviewundersøgelse i Ouagadougou i april 2016 og på eksisterende international forskning om undervisningssektoren i Burkina Faso og Vestafrika, diskuteres betydningen af Ki-Zerbo's arbejde. Der lægges særlig vægt på at undervisningen stadig ikke tager højde for elevers og studerendes flersprogethed. Desuden påvises det at underviseres og befolkningens skam over afrikanske sprog og vidensformer er en hæmsko i læringsprocesserne.
OriginalsprogFransk
TitelAutour de Joseph Ki-Zerbo
Antal sider16
ForlagFondation Ki-Zerbo
Publikationsdato2016
StatusUdgivet - 2016

Citer dette

@inbook{1411e643b1ee45a197d72cb1aab2d417,
title = "Multilinguisme refoul{\'e} et {\'e}conomie populaire hi{\'e}rarchisante: un dialogue avec Ki-Zerbo {\`a} l’{\'e}cole et {\`a} l’universit{\'e} burkinab{\`e}",
abstract = "Baseret p{\aa} sp{\o}rgeskema- og interviewunders{\o}gelse i Ouagadougou i april 2016 og p{\aa} eksisterende international forskning om undervisningssektoren i Burkina Faso og Vestafrika, diskuteres betydningen af Ki-Zerbo's arbejde. Der l{\ae}gges s{\ae}rlig v{\ae}gt p{\aa} at undervisningen stadig ikke tager h{\o}jde for elevers og studerendes flersprogethed. Desuden p{\aa}vises det at underviseres og befolkningens skam over afrikanske sprog og vidensformer er en h{\ae}msko i l{\ae}ringsprocesserne.",
author = "Heidi Bojsen",
year = "2016",
language = "Fransk",
booktitle = "Autour de Joseph Ki-Zerbo",
publisher = "Fondation Ki-Zerbo",

}

Multilinguisme refoulé et économie populaire hiérarchisante : un dialogue avec Ki-Zerbo à l’école et à l’université burkinabè. / Bojsen, Heidi.

Autour de Joseph Ki-Zerbo. Fondation Ki-Zerbo, 2016.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Multilinguisme refoulé et économie populaire hiérarchisante

T2 - un dialogue avec Ki-Zerbo à l’école et à l’université burkinabè

AU - Bojsen, Heidi

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Baseret på spørgeskema- og interviewundersøgelse i Ouagadougou i april 2016 og på eksisterende international forskning om undervisningssektoren i Burkina Faso og Vestafrika, diskuteres betydningen af Ki-Zerbo's arbejde. Der lægges særlig vægt på at undervisningen stadig ikke tager højde for elevers og studerendes flersprogethed. Desuden påvises det at underviseres og befolkningens skam over afrikanske sprog og vidensformer er en hæmsko i læringsprocesserne.

AB - Baseret på spørgeskema- og interviewundersøgelse i Ouagadougou i april 2016 og på eksisterende international forskning om undervisningssektoren i Burkina Faso og Vestafrika, diskuteres betydningen af Ki-Zerbo's arbejde. Der lægges særlig vægt på at undervisningen stadig ikke tager højde for elevers og studerendes flersprogethed. Desuden påvises det at underviseres og befolkningens skam over afrikanske sprog og vidensformer er en hæmsko i læringsprocesserne.

UR - http://www.fondationki-zerbo.org/

M3 - Bidrag til bog/antologi

BT - Autour de Joseph Ki-Zerbo

PB - Fondation Ki-Zerbo

ER -