Fortidsbrug og følelser

Reenacteres fortidssimulationer og håndtering af 2. verdenskrig

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Artiklen undersøger forholdet mellem fortidsbrug og følelser. Med udgangspunkt i Sarah Ahmeds begreb ’sticky feelings’ og Arlie Hochschilds begreb ’emotional labour’ analyseres det, hvordan 2. verdenskrigs-reenactere, der portrætterer tyske, britiske og amerikanske soldater og danske modstandsfolk, simulerer og håndterer en fortid, der er et stærkt og magtfuldt erindringsfællesskab om, og hvortil der knytter sig følelser. Artiklens empiri bygger på interviews med reenactere og observationer foretaget ved offentlige 2.verdenskrigs-reenactmentevents i Danmark. Kroppen er i centrum for analysen af reenacternes følelses- og fortidsbrugspraksisser. Reenacternes valg af hvilke fortidige aktører de vælger at lægge krop til, og hvilke dele af krigen de vælger kropsligt at simulere, og hvilke bevægelser de gør med deres kroppe ses som følelseshåndteringer af 2. verdenskrig, så de sker i overensstemmelse med, hvad reenacterne formoder er passende over for både de andre reenactere, museumsinstitutionen, der afholder reenactmenteventen, og gæsterne ved eventen. Reenacternes omgang med 2. verdenskrig må altså forstås både i et følelsesperspektiv og i erindringsperspektiv, hvor den erindringsmæssige kontekst, som reenactmentaktiviteten udspiller sig i medtages. Forfatteren argumenterer således for en større faglig udveksling mellem erindrings- og historiebrugsfeltet og det følelseshistoriske felt, hvor forholdet mellem magt, tid, følelser og erindring undersøges.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTEMP - tidsskrift for historie
Vol/bind2018
Udgave nummer16
Sider (fra-til)145-163
ISSN1904-5565
StatusUdgivet - 2018

Citer dette

@article{ed1e8eab098f467ea8e7eaa10a8226be,
title = "Fortidsbrug og f{\o}lelser: Reenacteres fortidssimulationer og h{\aa}ndtering af 2. verdenskrig",
abstract = "Artiklen unders{\o}ger forholdet mellem fortidsbrug og f{\o}lelser. Med udgangspunkt i Sarah Ahmeds begreb ’sticky feelings’ og Arlie Hochschilds begreb ’emotional labour’ analyseres det, hvordan 2. verdenskrigs-reenactere, der portr{\ae}tterer tyske, britiske og amerikanske soldater og danske modstandsfolk, simulerer og h{\aa}ndterer en fortid, der er et st{\ae}rkt og magtfuldt erindringsf{\ae}llesskab om, og hvortil der knytter sig f{\o}lelser. Artiklens empiri bygger p{\aa} interviews med reenactere og observationer foretaget ved offentlige 2.verdenskrigs-reenactmentevents i Danmark. Kroppen er i centrum for analysen af reenacternes f{\o}lelses- og fortidsbrugspraksisser. Reenacternes valg af hvilke fortidige akt{\o}rer de v{\ae}lger at l{\ae}gge krop til, og hvilke dele af krigen de v{\ae}lger kropsligt at simulere, og hvilke bev{\ae}gelser de g{\o}r med deres kroppe ses som f{\o}lelsesh{\aa}ndteringer af 2. verdenskrig, s{\aa} de sker i overensstemmelse med, hvad reenacterne formoder er passende over for b{\aa}de de andre reenactere, museumsinstitutionen, der afholder reenactmenteventen, og g{\ae}sterne ved eventen. Reenacternes omgang med 2. verdenskrig m{\aa} alts{\aa} forst{\aa}s b{\aa}de i et f{\o}lelsesperspektiv og i erindringsperspektiv, hvor den erindringsm{\ae}ssige kontekst, som reenactmentaktiviteten udspiller sig i medtages. Forfatteren argumenterer s{\aa}ledes for en st{\o}rre faglig udveksling mellem erindrings- og historiebrugsfeltet og det f{\o}lelseshistoriske felt, hvor forholdet mellem magt, tid, f{\o}lelser og erindring unders{\o}ges.",
author = "Anne Br{\ae}dder",
year = "2018",
language = "Dansk",
volume = "2018",
pages = "145--163",
journal = "TEMP - tidsskrift for historie",
issn = "1904-5565",
publisher = "Nyt Selskab for Historie",
number = "16",

}

Fortidsbrug og følelser : Reenacteres fortidssimulationer og håndtering af 2. verdenskrig. / Brædder, Anne.

I: TEMP - tidsskrift for historie, Bind 2018, Nr. 16, 2018, s. 145-163.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Fortidsbrug og følelser

T2 - Reenacteres fortidssimulationer og håndtering af 2. verdenskrig

AU - Brædder, Anne

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Artiklen undersøger forholdet mellem fortidsbrug og følelser. Med udgangspunkt i Sarah Ahmeds begreb ’sticky feelings’ og Arlie Hochschilds begreb ’emotional labour’ analyseres det, hvordan 2. verdenskrigs-reenactere, der portrætterer tyske, britiske og amerikanske soldater og danske modstandsfolk, simulerer og håndterer en fortid, der er et stærkt og magtfuldt erindringsfællesskab om, og hvortil der knytter sig følelser. Artiklens empiri bygger på interviews med reenactere og observationer foretaget ved offentlige 2.verdenskrigs-reenactmentevents i Danmark. Kroppen er i centrum for analysen af reenacternes følelses- og fortidsbrugspraksisser. Reenacternes valg af hvilke fortidige aktører de vælger at lægge krop til, og hvilke dele af krigen de vælger kropsligt at simulere, og hvilke bevægelser de gør med deres kroppe ses som følelseshåndteringer af 2. verdenskrig, så de sker i overensstemmelse med, hvad reenacterne formoder er passende over for både de andre reenactere, museumsinstitutionen, der afholder reenactmenteventen, og gæsterne ved eventen. Reenacternes omgang med 2. verdenskrig må altså forstås både i et følelsesperspektiv og i erindringsperspektiv, hvor den erindringsmæssige kontekst, som reenactmentaktiviteten udspiller sig i medtages. Forfatteren argumenterer således for en større faglig udveksling mellem erindrings- og historiebrugsfeltet og det følelseshistoriske felt, hvor forholdet mellem magt, tid, følelser og erindring undersøges.

AB - Artiklen undersøger forholdet mellem fortidsbrug og følelser. Med udgangspunkt i Sarah Ahmeds begreb ’sticky feelings’ og Arlie Hochschilds begreb ’emotional labour’ analyseres det, hvordan 2. verdenskrigs-reenactere, der portrætterer tyske, britiske og amerikanske soldater og danske modstandsfolk, simulerer og håndterer en fortid, der er et stærkt og magtfuldt erindringsfællesskab om, og hvortil der knytter sig følelser. Artiklens empiri bygger på interviews med reenactere og observationer foretaget ved offentlige 2.verdenskrigs-reenactmentevents i Danmark. Kroppen er i centrum for analysen af reenacternes følelses- og fortidsbrugspraksisser. Reenacternes valg af hvilke fortidige aktører de vælger at lægge krop til, og hvilke dele af krigen de vælger kropsligt at simulere, og hvilke bevægelser de gør med deres kroppe ses som følelseshåndteringer af 2. verdenskrig, så de sker i overensstemmelse med, hvad reenacterne formoder er passende over for både de andre reenactere, museumsinstitutionen, der afholder reenactmenteventen, og gæsterne ved eventen. Reenacternes omgang med 2. verdenskrig må altså forstås både i et følelsesperspektiv og i erindringsperspektiv, hvor den erindringsmæssige kontekst, som reenactmentaktiviteten udspiller sig i medtages. Forfatteren argumenterer således for en større faglig udveksling mellem erindrings- og historiebrugsfeltet og det følelseshistoriske felt, hvor forholdet mellem magt, tid, følelser og erindring undersøges.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2018

SP - 145

EP - 163

JO - TEMP - tidsskrift for historie

JF - TEMP - tidsskrift for historie

SN - 1904-5565

IS - 16

ER -