Forståelser af uddannelses- og undervisningskvalitet i erhvervsuddannelsesreformen

Sissel Kondrup, Nanna Friche

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Målet med erhvervsuddannelsesreformen er at skabe bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser. Men hvad betyder ’bedre’ og ’mere attraktiv’? Denne artikel undersøger de forståelser af kvalitet, som kommer til udtryk i reformens formelle grundlag Aftalen om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser, og peger på en række udfordringer, der knytter sig til disse. Teoretisk trækker vi på Dahler-Larsens (2008) forståelse af kvalitet som et omstridt begreb og af kvalitetsmålingssystemer som havende konstitutive effekter for de praksisser, hvori kvalitet måles og udvikles.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
Vol/bind2016
Udgave nummer4
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • EUD-reform
  • Kvalitetsstyring
  • Erhvervsuddannelse
  • Styringsparadigmer

Citer dette