Forståelse for drenge?

Om behovet for teoretiske perspektiver på køn og uddannelse under forandring

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Resumé

    De populære debatter omkring visse drenges vanskeligheder i uddannelsessystemet er ikke for alvor blevet udfordret af den etablerede forskning inden for hverken køns- eller uddannelsesforskning. Det skyldes til dels, at diskussionerne om køn i den etablerede uddannelsesforskning siden 1980’erne generelt har haft lav prioritet, og at den etablerede kønsforskning har svært ved at få plads i debatten om disse drenges problemer. Artiklen diskuterer først kritisk køns- og uddannelsesforskningens bidrag til debatten og deres forståelser af drenges veje i uddannelserne. Tyngden i artiklen udgøres af en indføring i den nyere maskulinitetsforsknings bidrag til at belyse drenges udfordringer i uddannelserne. Bidragene herfra forsøger at etablere en bredere social og institutionel ramme for forståelsen af debattens krisestemning. Den internationale maskulinitetsforskning tilbyder forståelser, som mere nuanceret kan indfange og forstå visse drenges reelle problemer – og de brede udfordringer, som uddannelserne må håndtere, når de skal hjælpe drenge på vej.
    OriginalsprogDansk
    TitelDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
    RedaktørerChristian Helms Jørgensen
    Antal sider23
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Publikationsdato2013
    Sider25-48
    Kapitel2
    ISBN (Trykt)978-87-7867-397-8
    StatusUdgivet - 2013
    BegivenhedDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne - Roskilde Universitet, Roskilde, Danmark
    Varighed: 29 aug. 201329 aug. 2013
    http://koensforskning.soc.ku.dk/arrangementer/drenge_uddannelse/

    Konference

    KonferenceDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
    LokationRoskilde Universitet
    LandDanmark
    ByRoskilde
    Periode29/08/201329/08/2013
    Internetadresse

    Emneord

    • Inklusion af drenge og unge mænd i ungdomsuddannelser

    Citer dette

    Nielsen, S. B., & Mogensen, K. (2013). Forståelse for drenge? Om behovet for teoretiske perspektiver på køn og uddannelse under forandring. I C. Helms Jørgensen (red.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne (s. 25-48). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
    Nielsen, Steen Baagøe ; Mogensen, Kevin. / Forståelse for drenge? Om behovet for teoretiske perspektiver på køn og uddannelse under forandring. Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. red. / Christian Helms Jørgensen. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2013. s. 25-48
    @inbook{319f3d8d64c943e596eff5a8c24e36e0,
    title = "Forst{\aa}else for drenge?: Om behovet for teoretiske perspektiver p{\aa} k{\o}n og uddannelse under forandring",
    abstract = "De popul{\ae}re debatter omkring visse drenges vanskeligheder i uddannelsessystemet er ikke for alvor blevet udfordret af den etablerede forskning inden for hverken k{\o}ns- eller uddannelsesforskning. Det skyldes til dels, at diskussionerne om k{\o}n i den etablerede uddannelsesforskning siden 1980’erne generelt har haft lav prioritet, og at den etablerede k{\o}nsforskning har sv{\ae}rt ved at f{\aa} plads i debatten om disse drenges problemer. Artiklen diskuterer f{\o}rst kritisk k{\o}ns- og uddannelsesforskningens bidrag til debatten og deres forst{\aa}elser af drenges veje i uddannelserne. Tyngden i artiklen udg{\o}res af en indf{\o}ring i den nyere maskulinitetsforsknings bidrag til at belyse drenges udfordringer i uddannelserne. Bidragene herfra fors{\o}ger at etablere en bredere social og institutionel ramme for forst{\aa}elsen af debattens krisestemning. Den internationale maskulinitetsforskning tilbyder forst{\aa}elser, som mere nuanceret kan indfange og forst{\aa} visse drenges reelle problemer – og de brede udfordringer, som uddannelserne m{\aa} h{\aa}ndtere, n{\aa}r de skal hj{\ae}lpe drenge p{\aa} vej.",
    keywords = "Inklusion af drenge og unge m{\ae}nd i ungdomsuddannelser",
    author = "Nielsen, {Steen Baag{\o}e} and Kevin Mogensen",
    year = "2013",
    language = "Dansk",
    isbn = "978-87-7867-397-8",
    pages = "25--48",
    editor = "{Helms J{\o}rgensen}, Christian",
    booktitle = "Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne",
    publisher = "Roskilde Universitetsforlag",

    }

    Nielsen, SB & Mogensen, K 2013, Forståelse for drenge? Om behovet for teoretiske perspektiver på køn og uddannelse under forandring. i C Helms Jørgensen (red.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. Roskilde Universitetsforlag, Frederiksberg, s. 25-48, Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne, Roskilde, Danmark, 29/08/2013.

    Forståelse for drenge? Om behovet for teoretiske perspektiver på køn og uddannelse under forandring. / Nielsen, Steen Baagøe; Mogensen, Kevin.

    Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. red. / Christian Helms Jørgensen. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2013. s. 25-48.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    TY - CHAP

    T1 - Forståelse for drenge?

    T2 - Om behovet for teoretiske perspektiver på køn og uddannelse under forandring

    AU - Nielsen, Steen Baagøe

    AU - Mogensen, Kevin

    PY - 2013

    Y1 - 2013

    N2 - De populære debatter omkring visse drenges vanskeligheder i uddannelsessystemet er ikke for alvor blevet udfordret af den etablerede forskning inden for hverken køns- eller uddannelsesforskning. Det skyldes til dels, at diskussionerne om køn i den etablerede uddannelsesforskning siden 1980’erne generelt har haft lav prioritet, og at den etablerede kønsforskning har svært ved at få plads i debatten om disse drenges problemer. Artiklen diskuterer først kritisk køns- og uddannelsesforskningens bidrag til debatten og deres forståelser af drenges veje i uddannelserne. Tyngden i artiklen udgøres af en indføring i den nyere maskulinitetsforsknings bidrag til at belyse drenges udfordringer i uddannelserne. Bidragene herfra forsøger at etablere en bredere social og institutionel ramme for forståelsen af debattens krisestemning. Den internationale maskulinitetsforskning tilbyder forståelser, som mere nuanceret kan indfange og forstå visse drenges reelle problemer – og de brede udfordringer, som uddannelserne må håndtere, når de skal hjælpe drenge på vej.

    AB - De populære debatter omkring visse drenges vanskeligheder i uddannelsessystemet er ikke for alvor blevet udfordret af den etablerede forskning inden for hverken køns- eller uddannelsesforskning. Det skyldes til dels, at diskussionerne om køn i den etablerede uddannelsesforskning siden 1980’erne generelt har haft lav prioritet, og at den etablerede kønsforskning har svært ved at få plads i debatten om disse drenges problemer. Artiklen diskuterer først kritisk køns- og uddannelsesforskningens bidrag til debatten og deres forståelser af drenges veje i uddannelserne. Tyngden i artiklen udgøres af en indføring i den nyere maskulinitetsforsknings bidrag til at belyse drenges udfordringer i uddannelserne. Bidragene herfra forsøger at etablere en bredere social og institutionel ramme for forståelsen af debattens krisestemning. Den internationale maskulinitetsforskning tilbyder forståelser, som mere nuanceret kan indfange og forstå visse drenges reelle problemer – og de brede udfordringer, som uddannelserne må håndtere, når de skal hjælpe drenge på vej.

    KW - Inklusion af drenge og unge mænd i ungdomsuddannelser

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 978-87-7867-397-8

    SP - 25

    EP - 48

    BT - Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne

    A2 - Helms Jørgensen, Christian

    PB - Roskilde Universitetsforlag

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Nielsen SB, Mogensen K. Forståelse for drenge? Om behovet for teoretiske perspektiver på køn og uddannelse under forandring. I Helms Jørgensen C, red., Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. 2013. s. 25-48