Forståelse for drenge? Om behovet for teoretiske perspektiver på køn og uddannelse under forandring

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    De populære debatter omkring visse drenges vanskeligheder i uddannelsessystemet er ikke for alvor blevet udfordret af den etablerede forskning inden for hverken køns- eller uddannelsesforskning. Det skyldes til dels, at diskussionerne om køn i den etablerede uddannelsesforskning siden 1980’erne generelt har haft lav prioritet, og at den etablerede kønsforskning har svært ved at få plads i debatten om disse drenges problemer. Artiklen diskuterer først kritisk køns- og uddannelsesforskningens bidrag til debatten og deres forståelser af drenges veje i uddannelserne. Tyngden i artiklen udgøres af en indføring i den nyere maskulinitetsforsknings bidrag til at belyse drenges udfordringer i uddannelserne. Bidragene herfra forsøger at etablere en bredere social og institutionel ramme for forståelsen af debattens krisestemning. Den internationale maskulinitetsforskning tilbyder forståelser, som mere nuanceret kan indfange og forstå visse drenges reelle problemer – og de brede udfordringer, som uddannelserne må håndtere, når de skal hjælpe drenge på vej.
    OriginalsprogDansk
    TitelDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
    RedaktørerChristian Helms Jørgensen
    Antal sider23
    UdgivelsesstedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Publikationsdato2013
    Sider25-48
    Kapitel2
    ISBN (Trykt)978-87-7867-397-8
    StatusUdgivet - 2013
    BegivenhedDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne - Roskilde Universitet, Roskilde, Danmark
    Varighed: 29 aug. 201329 aug. 2013
    http://koensforskning.soc.ku.dk/arrangementer/drenge_uddannelse/

    Konference

    KonferenceDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
    LokationRoskilde Universitet
    Land/OmrådeDanmark
    ByRoskilde
    Periode29/08/201329/08/2013
    Internetadresse

    Emneord

    • Inklusion af drenge og unge mænd i ungdomsuddannelser

    Citer dette