Forord, midtersider og efterord i Hold Ud Bro

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Resumé

Forord og redaktion af Lisbeth Frølunde, Majken Søgaard og Duncan Wiese. Bogen indeholder desuden: Tekster skrevet af unge indsatte fra Ringe Statsfængsel: Fabio Da Silvia Jensen, ILOVESUCUK (pennenavn) og Grønthandleren (pennenavn) Kommentar af Ulla Klindt Gahrn, lærer ved Ringe Statsfængsel Illustrationer af Halfdan Pisket (undtagen midtersider af ILOVESUCUK med Lisbeth Frølunde) Lisbeth Frølunde, Majken Søgaard og Duncan Wiese var skrivementorer på skriveværkstedet. Forord: ...så ham her kartoffel han har den her mobil jeg altid har ønsket mig jeg tager den ud af hånden på ham og han siger hvad laver du til mig så mig jeg giver ham en på hovedet han skal ikke sige hvad laver du til mig ved du hvad der sker når du smadrer en kartoffel du laver ham om til kartoffelmos mest er jeg selv til kartoffelsalat men det andet er også fint nok hvis det endelig skulle være så nu er jeg blevet træt af at skrive så nu sidder jeg bare her og surmuler så hold ud bro hold ud hold ud bro hold ud Grønthandleren, 19 år Vi sidder i et kælderlokale i skolen på Ringe Statsfængsel. Vi er syv mennesker, alle i gang med en skriveøvelse. I fem minutter skriver vi løs. Ingen siger noget, tastaturer klaprer, blyantspidserne hvisler henover papiret. Udenfor står en ung mand og ryger, man kan kun se hans ben, mens han snakker med fængselsbetjenten. Så er tiden gået. Nogen griner, nogen siger: ”Fuck det her mand, det er langt ude, det hænger slet ikke sammen”. Så læser vi vores tekster højt for hinanden. Da Grønthandleren læser sin tekst højt, griner vi. Det er sjovt, fordi nogen af os ikke fatter, hvad en kartoffel (en hvid dansker) er. Så taler vi om uretfærdighed. Til sidst taler vi om slutningen, ”hold ud bro”. I teksten er det noget, forfatteren siger til sig selv: ”Så nu er jeg træt af at skrive så nu sidder jeg bare her og surmuler så hold ud bro hold ud.” Teksterne i ‘Hold ud bro’ er skrevet af tre unge indsatte i et skriveværksted, der fandt sted i Ringe Statsfængsel. Det foregik over tre dage i starten af marts 2016. Vi var tre unge indsatte, en lærer og tre skrivementorer. Vi arbejde primært med korte skriveøvelser på tid, og ud af disse øvelser opstod de længere tekster i denne bog. ‘Hold ud’ er noget, man siger til hinanden herinde i fængslet. Men det kan også være noget, man kan sige til sig selv, ligesom Grønthandleren, når han ikke gider skrive mere. Det kræver udholdenhed at sætte sig ned og skrive. I skriveøvelserne er man overladt til sit eget sind og den form, tanken får, når den kommer ud gennem blyanten eller fingrene på tastaturet. Det kan virke uoverskueligt. Men øvelserne og mentorerne i værkstedet danner en ramme. Uret er en ramme, tastaturet er en ramme, papiret er en ramme. Og frem for alt kommer skriften ud og bliver delt. Skrivning skaber afstand til egen virkelighed og omformer den til noget, man kan udtrykke til en anden. Dén anden er dig, kære læser. ‘Hold ud bro’ handler om at holde fængslet ud. At holde ud at være væk fra sin familie. At holde sammen med sine medindsatte. At holde det svære, det måske uoverkommelige ud. At holde igen, holde op med, holde kæft om, holde af. At være en ‘bro’ er at være nogens bror, for i fængslet er dine venner dine brødre. Som teksterne fortæller, kan det, at være nogens bror, også være svært. I en af de unges tekster skaber en fætter problemer med en pistol, gemt hjemme hos en dame iført røde hotpants på flugt fra en tyk mand med guldringe og en pistol i bæltet. I en anden tekst kan en ‘bro’ godt være en, der har forsøgt at myrde en anden og ‘shababsene’ (vennerne) står altid udenfor centeret med deres våben, selvom der aldrig sker noget. Teksterne er præget af en rå skriveværkstedskvalitet. De er stort set uredigerede. Men hvad teksterne kan mangle i tegnsætning, har de til gengæld i intensitet. Der er smæk på billeder, sanseindtryk og miljøskildringer. Der er et kyllingduftende køkken i Rio de Janeiros favela, et barndomsværelse malet i rødt og sort, en favorit-shawarmabar og mindet om en dygtig frisør. Vi har i redaktionsgruppen valgt at bevare den spontanitet i teksterne, der stammer fra skriveøvelserne, og ser det som en kvalitet ved dem. Redaktionelt har vi kun rettet tidsbøjninger, udeladelser af ord og meningsforstyrrende sprogfejl. Vores rettelser er godkendt af de tre skribenter. De valgte selv, om de ville bruge deres eget navn. To valgte pseudonymer. Forskning peger på, at kreativ skrivning kan være gavnligt for indsatte, som ofte har haft dårlige oplevelser med at gå i skole (McNeill, et.al. 2011, OKeeffe & Albertson 2012). Vores indtryk er, at de unge blev overraskede over deres egne skriveevner, og hvor optagede de blev af at skrive. Som en af dem sagde: ”Det er jo helt vildt, jeg fatter det ikke. I skolen kunne jeg ikke sidde stille, men nu sidder jeg bare og skriver helt sindssygt og jeg kan ikke stoppe.” For os at se, er det et skriveværksted, der er lykkedes. Nu må teksterne tale for sig selv . 20/4 2016 Lisbeth Frølunde, Majken Søgaard og Duncan Wiese Læreren Ulla Klindt Gahrn har skrevet kommentar bagerst i bogen. Læs mere om holdet bag og hvordan skriveværkstedet forløb bagerst i bogen.
OriginalsprogDansk
TitelHold Ud Bro : Tekster skrevet af unge indsatte fra Ringe Statsfængsel
RedaktørerLisbeth Frølunde, Majken Søgaard, Duncan Weise
Antal sider7
Vol/bind1
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagOrdskælv
Publikationsdato24 maj 2016
Sider6-7; 16-17; 27-30
ISBN (Trykt)9788773499337
StatusUdgivet - 24 maj 2016

Bibliografisk note

Hold Ud Bro
Trykkeri: Lazertryk

Emneord

  • kreative skriveprocesser
  • kunstnerisk formidling
  • æstetisk erfaring
  • unges fortællinger
  • narrativ

Citer dette

Frølunde, L. (2016). Forord, midtersider og efterord i Hold Ud Bro. I L. Frølunde, M. Søgaard, & D. Weise (red.), Hold Ud Bro: Tekster skrevet af unge indsatte fra Ringe Statsfængsel (Bind 1, s. 6-7; 16-17; 27-30). København: Ordskælv.
Frølunde, Lisbeth. / Forord, midtersider og efterord i Hold Ud Bro. Hold Ud Bro: Tekster skrevet af unge indsatte fra Ringe Statsfængsel. red. / Lisbeth Frølunde ; Majken Søgaard ; Duncan Weise. Bind 1 København : Ordskælv, 2016. s. 6-7; 16-17; 27-30
@inbook{87a8395d88bb4be4918568efa91fe518,
title = "Forord, midtersider og efterord i Hold Ud Bro",
abstract = "Forord og redaktion af Lisbeth Fr{\o}lunde, Majken S{\o}gaard og Duncan Wiese. Bogen indeholder desuden: Tekster skrevet af unge indsatte fra Ringe Statsf{\ae}ngsel: Fabio Da Silvia Jensen, ILOVESUCUK (pennenavn) og Gr{\o}nthandleren (pennenavn) Kommentar af Ulla Klindt Gahrn, l{\ae}rer ved Ringe Statsf{\ae}ngsel Illustrationer af Halfdan Pisket (undtagen midtersider af ILOVESUCUK med Lisbeth Fr{\o}lunde) Lisbeth Fr{\o}lunde, Majken S{\o}gaard og Duncan Wiese var skrivementorer p{\aa} skrivev{\ae}rkstedet. Forord: ...s{\aa} ham her kartoffel han har den her mobil jeg altid har {\o}nsket mig jeg tager den ud af h{\aa}nden p{\aa} ham og han siger hvad laver du til mig s{\aa} mig jeg giver ham en p{\aa} hovedet han skal ikke sige hvad laver du til mig ved du hvad der sker n{\aa}r du smadrer en kartoffel du laver ham om til kartoffelmos mest er jeg selv til kartoffelsalat men det andet er ogs{\aa} fint nok hvis det endelig skulle v{\ae}re s{\aa} nu er jeg blevet tr{\ae}t af at skrive s{\aa} nu sidder jeg bare her og surmuler s{\aa} hold ud bro hold ud hold ud bro hold ud Gr{\o}nthandleren, 19 {\aa}r Vi sidder i et k{\ae}lderlokale i skolen p{\aa} Ringe Statsf{\ae}ngsel. Vi er syv mennesker, alle i gang med en skrive{\o}velse. I fem minutter skriver vi l{\o}s. Ingen siger noget, tastaturer klaprer, blyantspidserne hvisler henover papiret. Udenfor st{\aa}r en ung mand og ryger, man kan kun se hans ben, mens han snakker med f{\ae}ngselsbetjenten. S{\aa} er tiden g{\aa}et. Nogen griner, nogen siger: ”Fuck det her mand, det er langt ude, det h{\ae}nger slet ikke sammen”. S{\aa} l{\ae}ser vi vores tekster h{\o}jt for hinanden. Da Gr{\o}nthandleren l{\ae}ser sin tekst h{\o}jt, griner vi. Det er sjovt, fordi nogen af os ikke fatter, hvad en kartoffel (en hvid dansker) er. S{\aa} taler vi om uretf{\ae}rdighed. Til sidst taler vi om slutningen, ”hold ud bro”. I teksten er det noget, forfatteren siger til sig selv: ”S{\aa} nu er jeg tr{\ae}t af at skrive s{\aa} nu sidder jeg bare her og surmuler s{\aa} hold ud bro hold ud.” Teksterne i ‘Hold ud bro’ er skrevet af tre unge indsatte i et skrivev{\ae}rksted, der fandt sted i Ringe Statsf{\ae}ngsel. Det foregik over tre dage i starten af marts 2016. Vi var tre unge indsatte, en l{\ae}rer og tre skrivementorer. Vi arbejde prim{\ae}rt med korte skrive{\o}velser p{\aa} tid, og ud af disse {\o}velser opstod de l{\ae}ngere tekster i denne bog. ‘Hold ud’ er noget, man siger til hinanden herinde i f{\ae}ngslet. Men det kan ogs{\aa} v{\ae}re noget, man kan sige til sig selv, ligesom Gr{\o}nthandleren, n{\aa}r han ikke gider skrive mere. Det kr{\ae}ver udholdenhed at s{\ae}tte sig ned og skrive. I skrive{\o}velserne er man overladt til sit eget sind og den form, tanken f{\aa}r, n{\aa}r den kommer ud gennem blyanten eller fingrene p{\aa} tastaturet. Det kan virke uoverskueligt. Men {\o}velserne og mentorerne i v{\ae}rkstedet danner en ramme. Uret er en ramme, tastaturet er en ramme, papiret er en ramme. Og frem for alt kommer skriften ud og bliver delt. Skrivning skaber afstand til egen virkelighed og omformer den til noget, man kan udtrykke til en anden. D{\'e}n anden er dig, k{\ae}re l{\ae}ser. ‘Hold ud bro’ handler om at holde f{\ae}ngslet ud. At holde ud at v{\ae}re v{\ae}k fra sin familie. At holde sammen med sine medindsatte. At holde det sv{\ae}re, det m{\aa}ske uoverkommelige ud. At holde igen, holde op med, holde k{\ae}ft om, holde af. At v{\ae}re en ‘bro’ er at v{\ae}re nogens bror, for i f{\ae}ngslet er dine venner dine br{\o}dre. Som teksterne fort{\ae}ller, kan det, at v{\ae}re nogens bror, ogs{\aa} v{\ae}re sv{\ae}rt. I en af de unges tekster skaber en f{\ae}tter problemer med en pistol, gemt hjemme hos en dame if{\o}rt r{\o}de hotpants p{\aa} flugt fra en tyk mand med guldringe og en pistol i b{\ae}ltet. I en anden tekst kan en ‘bro’ godt v{\ae}re en, der har fors{\o}gt at myrde en anden og ‘shababsene’ (vennerne) st{\aa}r altid udenfor centeret med deres v{\aa}ben, selvom der aldrig sker noget. Teksterne er pr{\ae}get af en r{\aa} skrivev{\ae}rkstedskvalitet. De er stort set uredigerede. Men hvad teksterne kan mangle i tegns{\ae}tning, har de til geng{\ae}ld i intensitet. Der er sm{\ae}k p{\aa} billeder, sanseindtryk og milj{\o}skildringer. Der er et kyllingduftende k{\o}kken i Rio de Janeiros favela, et barndomsv{\ae}relse malet i r{\o}dt og sort, en favorit-shawarmabar og mindet om en dygtig fris{\o}r. Vi har i redaktionsgruppen valgt at bevare den spontanitet i teksterne, der stammer fra skrive{\o}velserne, og ser det som en kvalitet ved dem. Redaktionelt har vi kun rettet tidsb{\o}jninger, udeladelser af ord og meningsforstyrrende sprogfejl. Vores rettelser er godkendt af de tre skribenter. De valgte selv, om de ville bruge deres eget navn. To valgte pseudonymer. Forskning peger p{\aa}, at kreativ skrivning kan v{\ae}re gavnligt for indsatte, som ofte har haft d{\aa}rlige oplevelser med at g{\aa} i skole (McNeill, et.al. 2011, OKeeffe & Albertson 2012). Vores indtryk er, at de unge blev overraskede over deres egne skriveevner, og hvor optagede de blev af at skrive. Som en af dem sagde: ”Det er jo helt vildt, jeg fatter det ikke. I skolen kunne jeg ikke sidde stille, men nu sidder jeg bare og skriver helt sindssygt og jeg kan ikke stoppe.” For os at se, er det et skrivev{\ae}rksted, der er lykkedes. Nu m{\aa} teksterne tale for sig selv . 20/4 2016 Lisbeth Fr{\o}lunde, Majken S{\o}gaard og Duncan Wiese L{\ae}reren Ulla Klindt Gahrn har skrevet kommentar bagerst i bogen. L{\ae}s mere om holdet bag og hvordan skrivev{\ae}rkstedet forl{\o}b bagerst i bogen.",
keywords = "kreative skriveprocesser, kunstnerisk formidling, {\ae}stetisk erfaring, unges fort{\ae}llinger, narrativ",
author = "Lisbeth Fr{\o}lunde",
note = "Hold Ud Bro Trykkeri: Lazertryk",
year = "2016",
month = "5",
day = "24",
language = "Dansk",
isbn = "9788773499337",
volume = "1",
pages = "6--7; 16--17; 27--30",
editor = "Lisbeth Fr{\o}lunde and Majken S{\o}gaard and Duncan Weise",
booktitle = "Hold Ud Bro",
publisher = "Ordsk{\ae}lv",

}

Frølunde, L 2016, Forord, midtersider og efterord i Hold Ud Bro. i L Frølunde, M Søgaard & D Weise (red), Hold Ud Bro: Tekster skrevet af unge indsatte fra Ringe Statsfængsel. bind 1, Ordskælv, København, s. 6-7; 16-17; 27-30.

Forord, midtersider og efterord i Hold Ud Bro. / Frølunde, Lisbeth.

Hold Ud Bro: Tekster skrevet af unge indsatte fra Ringe Statsfængsel. red. / Lisbeth Frølunde; Majken Søgaard; Duncan Weise. Bind 1 København : Ordskælv, 2016. s. 6-7; 16-17; 27-30.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

TY - CHAP

T1 - Forord, midtersider og efterord i Hold Ud Bro

AU - Frølunde, Lisbeth

N1 - Hold Ud Bro Trykkeri: Lazertryk

PY - 2016/5/24

Y1 - 2016/5/24

N2 - Forord og redaktion af Lisbeth Frølunde, Majken Søgaard og Duncan Wiese. Bogen indeholder desuden: Tekster skrevet af unge indsatte fra Ringe Statsfængsel: Fabio Da Silvia Jensen, ILOVESUCUK (pennenavn) og Grønthandleren (pennenavn) Kommentar af Ulla Klindt Gahrn, lærer ved Ringe Statsfængsel Illustrationer af Halfdan Pisket (undtagen midtersider af ILOVESUCUK med Lisbeth Frølunde) Lisbeth Frølunde, Majken Søgaard og Duncan Wiese var skrivementorer på skriveværkstedet. Forord: ...så ham her kartoffel han har den her mobil jeg altid har ønsket mig jeg tager den ud af hånden på ham og han siger hvad laver du til mig så mig jeg giver ham en på hovedet han skal ikke sige hvad laver du til mig ved du hvad der sker når du smadrer en kartoffel du laver ham om til kartoffelmos mest er jeg selv til kartoffelsalat men det andet er også fint nok hvis det endelig skulle være så nu er jeg blevet træt af at skrive så nu sidder jeg bare her og surmuler så hold ud bro hold ud hold ud bro hold ud Grønthandleren, 19 år Vi sidder i et kælderlokale i skolen på Ringe Statsfængsel. Vi er syv mennesker, alle i gang med en skriveøvelse. I fem minutter skriver vi løs. Ingen siger noget, tastaturer klaprer, blyantspidserne hvisler henover papiret. Udenfor står en ung mand og ryger, man kan kun se hans ben, mens han snakker med fængselsbetjenten. Så er tiden gået. Nogen griner, nogen siger: ”Fuck det her mand, det er langt ude, det hænger slet ikke sammen”. Så læser vi vores tekster højt for hinanden. Da Grønthandleren læser sin tekst højt, griner vi. Det er sjovt, fordi nogen af os ikke fatter, hvad en kartoffel (en hvid dansker) er. Så taler vi om uretfærdighed. Til sidst taler vi om slutningen, ”hold ud bro”. I teksten er det noget, forfatteren siger til sig selv: ”Så nu er jeg træt af at skrive så nu sidder jeg bare her og surmuler så hold ud bro hold ud.” Teksterne i ‘Hold ud bro’ er skrevet af tre unge indsatte i et skriveværksted, der fandt sted i Ringe Statsfængsel. Det foregik over tre dage i starten af marts 2016. Vi var tre unge indsatte, en lærer og tre skrivementorer. Vi arbejde primært med korte skriveøvelser på tid, og ud af disse øvelser opstod de længere tekster i denne bog. ‘Hold ud’ er noget, man siger til hinanden herinde i fængslet. Men det kan også være noget, man kan sige til sig selv, ligesom Grønthandleren, når han ikke gider skrive mere. Det kræver udholdenhed at sætte sig ned og skrive. I skriveøvelserne er man overladt til sit eget sind og den form, tanken får, når den kommer ud gennem blyanten eller fingrene på tastaturet. Det kan virke uoverskueligt. Men øvelserne og mentorerne i værkstedet danner en ramme. Uret er en ramme, tastaturet er en ramme, papiret er en ramme. Og frem for alt kommer skriften ud og bliver delt. Skrivning skaber afstand til egen virkelighed og omformer den til noget, man kan udtrykke til en anden. Dén anden er dig, kære læser. ‘Hold ud bro’ handler om at holde fængslet ud. At holde ud at være væk fra sin familie. At holde sammen med sine medindsatte. At holde det svære, det måske uoverkommelige ud. At holde igen, holde op med, holde kæft om, holde af. At være en ‘bro’ er at være nogens bror, for i fængslet er dine venner dine brødre. Som teksterne fortæller, kan det, at være nogens bror, også være svært. I en af de unges tekster skaber en fætter problemer med en pistol, gemt hjemme hos en dame iført røde hotpants på flugt fra en tyk mand med guldringe og en pistol i bæltet. I en anden tekst kan en ‘bro’ godt være en, der har forsøgt at myrde en anden og ‘shababsene’ (vennerne) står altid udenfor centeret med deres våben, selvom der aldrig sker noget. Teksterne er præget af en rå skriveværkstedskvalitet. De er stort set uredigerede. Men hvad teksterne kan mangle i tegnsætning, har de til gengæld i intensitet. Der er smæk på billeder, sanseindtryk og miljøskildringer. Der er et kyllingduftende køkken i Rio de Janeiros favela, et barndomsværelse malet i rødt og sort, en favorit-shawarmabar og mindet om en dygtig frisør. Vi har i redaktionsgruppen valgt at bevare den spontanitet i teksterne, der stammer fra skriveøvelserne, og ser det som en kvalitet ved dem. Redaktionelt har vi kun rettet tidsbøjninger, udeladelser af ord og meningsforstyrrende sprogfejl. Vores rettelser er godkendt af de tre skribenter. De valgte selv, om de ville bruge deres eget navn. To valgte pseudonymer. Forskning peger på, at kreativ skrivning kan være gavnligt for indsatte, som ofte har haft dårlige oplevelser med at gå i skole (McNeill, et.al. 2011, OKeeffe & Albertson 2012). Vores indtryk er, at de unge blev overraskede over deres egne skriveevner, og hvor optagede de blev af at skrive. Som en af dem sagde: ”Det er jo helt vildt, jeg fatter det ikke. I skolen kunne jeg ikke sidde stille, men nu sidder jeg bare og skriver helt sindssygt og jeg kan ikke stoppe.” For os at se, er det et skriveværksted, der er lykkedes. Nu må teksterne tale for sig selv . 20/4 2016 Lisbeth Frølunde, Majken Søgaard og Duncan Wiese Læreren Ulla Klindt Gahrn har skrevet kommentar bagerst i bogen. Læs mere om holdet bag og hvordan skriveværkstedet forløb bagerst i bogen.

AB - Forord og redaktion af Lisbeth Frølunde, Majken Søgaard og Duncan Wiese. Bogen indeholder desuden: Tekster skrevet af unge indsatte fra Ringe Statsfængsel: Fabio Da Silvia Jensen, ILOVESUCUK (pennenavn) og Grønthandleren (pennenavn) Kommentar af Ulla Klindt Gahrn, lærer ved Ringe Statsfængsel Illustrationer af Halfdan Pisket (undtagen midtersider af ILOVESUCUK med Lisbeth Frølunde) Lisbeth Frølunde, Majken Søgaard og Duncan Wiese var skrivementorer på skriveværkstedet. Forord: ...så ham her kartoffel han har den her mobil jeg altid har ønsket mig jeg tager den ud af hånden på ham og han siger hvad laver du til mig så mig jeg giver ham en på hovedet han skal ikke sige hvad laver du til mig ved du hvad der sker når du smadrer en kartoffel du laver ham om til kartoffelmos mest er jeg selv til kartoffelsalat men det andet er også fint nok hvis det endelig skulle være så nu er jeg blevet træt af at skrive så nu sidder jeg bare her og surmuler så hold ud bro hold ud hold ud bro hold ud Grønthandleren, 19 år Vi sidder i et kælderlokale i skolen på Ringe Statsfængsel. Vi er syv mennesker, alle i gang med en skriveøvelse. I fem minutter skriver vi løs. Ingen siger noget, tastaturer klaprer, blyantspidserne hvisler henover papiret. Udenfor står en ung mand og ryger, man kan kun se hans ben, mens han snakker med fængselsbetjenten. Så er tiden gået. Nogen griner, nogen siger: ”Fuck det her mand, det er langt ude, det hænger slet ikke sammen”. Så læser vi vores tekster højt for hinanden. Da Grønthandleren læser sin tekst højt, griner vi. Det er sjovt, fordi nogen af os ikke fatter, hvad en kartoffel (en hvid dansker) er. Så taler vi om uretfærdighed. Til sidst taler vi om slutningen, ”hold ud bro”. I teksten er det noget, forfatteren siger til sig selv: ”Så nu er jeg træt af at skrive så nu sidder jeg bare her og surmuler så hold ud bro hold ud.” Teksterne i ‘Hold ud bro’ er skrevet af tre unge indsatte i et skriveværksted, der fandt sted i Ringe Statsfængsel. Det foregik over tre dage i starten af marts 2016. Vi var tre unge indsatte, en lærer og tre skrivementorer. Vi arbejde primært med korte skriveøvelser på tid, og ud af disse øvelser opstod de længere tekster i denne bog. ‘Hold ud’ er noget, man siger til hinanden herinde i fængslet. Men det kan også være noget, man kan sige til sig selv, ligesom Grønthandleren, når han ikke gider skrive mere. Det kræver udholdenhed at sætte sig ned og skrive. I skriveøvelserne er man overladt til sit eget sind og den form, tanken får, når den kommer ud gennem blyanten eller fingrene på tastaturet. Det kan virke uoverskueligt. Men øvelserne og mentorerne i værkstedet danner en ramme. Uret er en ramme, tastaturet er en ramme, papiret er en ramme. Og frem for alt kommer skriften ud og bliver delt. Skrivning skaber afstand til egen virkelighed og omformer den til noget, man kan udtrykke til en anden. Dén anden er dig, kære læser. ‘Hold ud bro’ handler om at holde fængslet ud. At holde ud at være væk fra sin familie. At holde sammen med sine medindsatte. At holde det svære, det måske uoverkommelige ud. At holde igen, holde op med, holde kæft om, holde af. At være en ‘bro’ er at være nogens bror, for i fængslet er dine venner dine brødre. Som teksterne fortæller, kan det, at være nogens bror, også være svært. I en af de unges tekster skaber en fætter problemer med en pistol, gemt hjemme hos en dame iført røde hotpants på flugt fra en tyk mand med guldringe og en pistol i bæltet. I en anden tekst kan en ‘bro’ godt være en, der har forsøgt at myrde en anden og ‘shababsene’ (vennerne) står altid udenfor centeret med deres våben, selvom der aldrig sker noget. Teksterne er præget af en rå skriveværkstedskvalitet. De er stort set uredigerede. Men hvad teksterne kan mangle i tegnsætning, har de til gengæld i intensitet. Der er smæk på billeder, sanseindtryk og miljøskildringer. Der er et kyllingduftende køkken i Rio de Janeiros favela, et barndomsværelse malet i rødt og sort, en favorit-shawarmabar og mindet om en dygtig frisør. Vi har i redaktionsgruppen valgt at bevare den spontanitet i teksterne, der stammer fra skriveøvelserne, og ser det som en kvalitet ved dem. Redaktionelt har vi kun rettet tidsbøjninger, udeladelser af ord og meningsforstyrrende sprogfejl. Vores rettelser er godkendt af de tre skribenter. De valgte selv, om de ville bruge deres eget navn. To valgte pseudonymer. Forskning peger på, at kreativ skrivning kan være gavnligt for indsatte, som ofte har haft dårlige oplevelser med at gå i skole (McNeill, et.al. 2011, OKeeffe & Albertson 2012). Vores indtryk er, at de unge blev overraskede over deres egne skriveevner, og hvor optagede de blev af at skrive. Som en af dem sagde: ”Det er jo helt vildt, jeg fatter det ikke. I skolen kunne jeg ikke sidde stille, men nu sidder jeg bare og skriver helt sindssygt og jeg kan ikke stoppe.” For os at se, er det et skriveværksted, der er lykkedes. Nu må teksterne tale for sig selv . 20/4 2016 Lisbeth Frølunde, Majken Søgaard og Duncan Wiese Læreren Ulla Klindt Gahrn har skrevet kommentar bagerst i bogen. Læs mere om holdet bag og hvordan skriveværkstedet forløb bagerst i bogen.

KW - kreative skriveprocesser

KW - kunstnerisk formidling

KW - æstetisk erfaring

KW - unges fortællinger

KW - narrativ

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 9788773499337

VL - 1

SP - 6-7; 16-17; 27-30

BT - Hold Ud Bro

A2 - Frølunde, Lisbeth

A2 - Søgaard, Majken

A2 - Weise, Duncan

PB - Ordskælv

CY - København

ER -

Frølunde L. Forord, midtersider og efterord i Hold Ud Bro. I Frølunde L, Søgaard M, Weise D, red., Hold Ud Bro: Tekster skrevet af unge indsatte fra Ringe Statsfængsel. Bind 1. København: Ordskælv. 2016. s. 6-7; 16-17; 27-30