Formativ evaluering med IT-systemet Peergrade

Potentialer og begrænsninger i universitetsundervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Der er i de senere år kommet et øget fokus på værdien af formativ evaluering på universiteterne, men dette til trods evalueres de studerende fortsat overvejende summativt gennem eksaminer. Samtidigt er der sket en fremvækst af nye digitale læringssystemer, som bl.a. slår sig op på at kunne styrke feedback til de studerende og spare ressourcer for underviseren. Denne artikel undersøger potentialer og begrænsninger i brugen af it-baserede, formative evalueringer i universitetsundervisningen, med afsæt i det nyligt udviklede system Peergrade. Inspireret af aktionsforskning baserer studiet sig på et komparativt casestudie, hvor Peergrade afprøves og evalueres på to humanistiske og samfundsfaglige universitetskurser. Artiklen konkluderer, at der er et læringspotentiale knyttet til brugen af Peergrade, men også at brugen af systemet kræver en større investering af ressourcer i planlægning, facilitering og koordinering for, at de studerende får udbytte af forløbet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier (LOM)
Vol/bind10
Udgave nummer18
Sider (fra-til)1-22
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 26 jan. 2018

Citer dette

@article{f1cdd9b487934f79a42d4ceddfb9f809,
title = "Formativ evaluering med IT-systemet Peergrade: Potentialer og begr{\ae}nsninger i universitetsundervisning",
abstract = "Der er i de senere {\aa}r kommet et {\o}get fokus p{\aa} v{\ae}rdien af formativ evaluering p{\aa} universiteterne, men dette til trods evalueres de studerende fortsat overvejende summativt gennem eksaminer. Samtidigt er der sket en fremv{\ae}kst af nye digitale l{\ae}ringssystemer, som bl.a. sl{\aa}r sig op p{\aa} at kunne styrke feedback til de studerende og spare ressourcer for underviseren. Denne artikel unders{\o}ger potentialer og begr{\ae}nsninger i brugen af it-baserede, formative evalueringer i universitetsundervisningen, med afs{\ae}t i det nyligt udviklede system Peergrade. Inspireret af aktionsforskning baserer studiet sig p{\aa} et komparativt casestudie, hvor Peergrade afpr{\o}ves og evalueres p{\aa} to humanistiske og samfundsfaglige universitetskurser. Artiklen konkluderer, at der er et l{\ae}ringspotentiale knyttet til brugen af Peergrade, men ogs{\aa} at brugen af systemet kr{\ae}ver en st{\o}rre investering af ressourcer i planl{\ae}gning, facilitering og koordinering for, at de studerende f{\aa}r udbytte af forl{\o}bet.",
author = "Bertel, {Troels Fib{\ae}k} and Bentzen, {Tina {\O}llgaard}",
year = "2018",
month = "1",
day = "26",
doi = "10.7146/lom.v10i18.103307",
language = "Dansk",
volume = "10",
pages = "1--22",
journal = "L{\ae}ring og Medier (LOM)",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "18",

}

Formativ evaluering med IT-systemet Peergrade : Potentialer og begrænsninger i universitetsundervisning. / Bertel, Troels Fibæk; Bentzen, Tina Øllgaard.

I: Læring og Medier (LOM), Bind 10, Nr. 18, 26.01.2018, s. 1-22.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Formativ evaluering med IT-systemet Peergrade

T2 - Potentialer og begrænsninger i universitetsundervisning

AU - Bertel, Troels Fibæk

AU - Bentzen, Tina Øllgaard

PY - 2018/1/26

Y1 - 2018/1/26

N2 - Der er i de senere år kommet et øget fokus på værdien af formativ evaluering på universiteterne, men dette til trods evalueres de studerende fortsat overvejende summativt gennem eksaminer. Samtidigt er der sket en fremvækst af nye digitale læringssystemer, som bl.a. slår sig op på at kunne styrke feedback til de studerende og spare ressourcer for underviseren. Denne artikel undersøger potentialer og begrænsninger i brugen af it-baserede, formative evalueringer i universitetsundervisningen, med afsæt i det nyligt udviklede system Peergrade. Inspireret af aktionsforskning baserer studiet sig på et komparativt casestudie, hvor Peergrade afprøves og evalueres på to humanistiske og samfundsfaglige universitetskurser. Artiklen konkluderer, at der er et læringspotentiale knyttet til brugen af Peergrade, men også at brugen af systemet kræver en større investering af ressourcer i planlægning, facilitering og koordinering for, at de studerende får udbytte af forløbet.

AB - Der er i de senere år kommet et øget fokus på værdien af formativ evaluering på universiteterne, men dette til trods evalueres de studerende fortsat overvejende summativt gennem eksaminer. Samtidigt er der sket en fremvækst af nye digitale læringssystemer, som bl.a. slår sig op på at kunne styrke feedback til de studerende og spare ressourcer for underviseren. Denne artikel undersøger potentialer og begrænsninger i brugen af it-baserede, formative evalueringer i universitetsundervisningen, med afsæt i det nyligt udviklede system Peergrade. Inspireret af aktionsforskning baserer studiet sig på et komparativt casestudie, hvor Peergrade afprøves og evalueres på to humanistiske og samfundsfaglige universitetskurser. Artiklen konkluderer, at der er et læringspotentiale knyttet til brugen af Peergrade, men også at brugen af systemet kræver en større investering af ressourcer i planlægning, facilitering og koordinering for, at de studerende får udbytte af forløbet.

U2 - 10.7146/lom.v10i18.103307

DO - 10.7146/lom.v10i18.103307

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 10

SP - 1

EP - 22

JO - Læring og Medier (LOM)

JF - Læring og Medier (LOM)

SN - 1903-248X

IS - 18

ER -