TY - JOUR
T1 - Formativ evaluering med IT-systemet Peergrade
T2 - Potentialer og begrænsninger i universitetsundervisning
AU - Bertel, Troels Fibæk
AU - Bentzen, Tina Øllgaard
PY - 2018/1/26
Y1 - 2018/1/26
N2 - Der er i de senere år kommet et øget fokus på værdien af formativ evaluering på universiteterne, men dette til trods evalueres de studerende fortsat overvejende summativt gennem eksaminer. Samtidigt er der sket en fremvækst af nye digitale læringssystemer, som bl.a. slår sig op på at kunne styrke feedback til de studerende og spare ressourcer for underviseren. Denne artikel undersøger potentialer og begrænsninger i brugen af it-baserede, formative evalueringer i universitetsundervisningen, med afsæt i det nyligt udviklede system Peergrade. Inspireret af aktionsforskning baserer studiet sig på et komparativt casestudie, hvor Peergrade afprøves og evalueres på to humanistiske og samfundsfaglige universitetskurser. Artiklen konkluderer, at der er et læringspotentiale knyttet til brugen af Peergrade, men også at brugen af systemet kræver en større investering af ressourcer i planlægning, facilitering og koordinering for, at de studerende får udbytte af forløbet.
AB - Der er i de senere år kommet et øget fokus på værdien af formativ evaluering på universiteterne, men dette til trods evalueres de studerende fortsat overvejende summativt gennem eksaminer. Samtidigt er der sket en fremvækst af nye digitale læringssystemer, som bl.a. slår sig op på at kunne styrke feedback til de studerende og spare ressourcer for underviseren. Denne artikel undersøger potentialer og begrænsninger i brugen af it-baserede, formative evalueringer i universitetsundervisningen, med afsæt i det nyligt udviklede system Peergrade. Inspireret af aktionsforskning baserer studiet sig på et komparativt casestudie, hvor Peergrade afprøves og evalueres på to humanistiske og samfundsfaglige universitetskurser. Artiklen konkluderer, at der er et læringspotentiale knyttet til brugen af Peergrade, men også at brugen af systemet kræver en større investering af ressourcer i planlægning, facilitering og koordinering for, at de studerende får udbytte af forløbet.
U2 - 10.7146/lom.v10i18.103307
DO - 10.7146/lom.v10i18.103307
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 1903-248X
VL - 10
SP - 1
EP - 22
JO - Læring og Medier (LOM)
JF - Læring og Medier (LOM)
IS - 18
ER -