Formativ evaluering med IT-systemet Peergrade: Potentialer og begrænsninger i universitetsundervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelpeer review

Abstract

Der er i de senere år kommet et øget fokus på værdien af formativ evaluering på universiteterne, men dette til trods evalueres de studerende fortsat overvejende summativt gennem eksaminer. Samtidigt er der sket en fremvækst af nye digitale læringssystemer, som bl.a. slår sig op på at kunne styrke feedback til de studerende og spare ressourcer for underviseren. Denne artikel undersøger potentialer og begrænsninger i brugen af it-baserede, formative evalueringer i universitetsundervisningen, med afsæt i det nyligt udviklede system Peergrade. Inspireret af aktionsforskning baserer studiet sig på et komparativt casestudie, hvor Peergrade afprøves og evalueres på to humanistiske og samfundsfaglige universitetskurser. Artiklen konkluderer, at der er et læringspotentiale knyttet til brugen af Peergrade, men også at brugen af systemet kræver en større investering af ressourcer i planlægning, facilitering og koordinering for, at de studerende får udbytte af forløbet.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier (LOM)
Vol/bind10
Udgave nummer18
Sider (fra-til)1-22
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 26 jan. 2018

Citer dette