Forældresamarbejde og inklusion: Afdækning af et vidensfelt i bevægelse

Maja Røn Larsen, Maria Ørskov Akselvoll, Vibeke Jartoft, Hanne Knudsen, Dorte Kousholt, Johanne Kløvborg Raith

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

Abstract

De senere år har der været et tiltagende fokus på udvikling af mulighederne for at skabe en inkluderende folkeskole – og som en del heraf har der mange steder været arbejdet med at udvikle indsatserne omkring forældreinvolvering og – samarbejde. For at bidrage til udviklingen af disse indsatser har Ressourcecenter for inklusion og specialundervisning i perioden 1.8.2013 – 15.1.2013 bedt en række forskere om at afdække viden omkring forældresamarbejde og inklusion – med særligt fokus på fire temaer:
- Forældre som ressource (medborgerskab)
- Skole-hjem-samarbejde (betydninger for faglig og social udvikling og trivsel)
- Forældreopbakning i forhold til inklusion (holdningsændring og børnesyn)
- Samarbejde med forældre om børn i vanskeligheder/børn med særlige behov
Vidensarbejdsgruppen har på baggrund af en omfattende litteratursøgning indkredset en række centrale kilder omkring forældresamarbejde og inklusion. Der er ikke nogen lang tradition eller fasttømret viden, når det gælder forældresamarbejde og inklusion. Litteraturen på feltet er meget sammensat og rummer forskellige tilgange, og i praksis er forældresamarbejde og inklusion i rivende udvikling. Praksisanbefalingerne i rapporten er derfor udpegninger af centrale temaer, problemstillinger, opmærksomhedspunkter og dilemmaer i relation til inklusion fremfor egentlige handleanvisninger.
OriginalsprogDansk
ForlagUndervisningsministeriet
Antal sider76
Rekvirerende organisationUndervisningsministeriet
StatusUdgivet - 2014

Citer dette