Fire drenge på Ørestad Gymnasium: skolegang mellem mening og nødvendighed

Nanna Friche, Eva Bertelsen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Resumé

    I den offentlige diskurs optræder figuren ’taberdrenge’ hos særligt hos mandlige debattører (f.eks. Zlotnik, Nordahl) og hos enkelte forskere (f.eks. Schmidt 2002, Munk 2009, Egelund 2011). Der henvises til de unge mænd, der i dag står uden ungdomsuddannelse, og til pigernes overtal på de gymnasiale og videregående uddannelser. I denne artikel ønsker vi at vise, hvilke forskelle og ligheder i drenges uddannelsesorienteringer, der fremtræder på tværs af fire drenges fortællinger om at gå i gymnasiet, om fritid og om mulige fremtider. På den ene side synes drengenes forskelligartede fortællinger at variere i forhold til faktorer, der ikke nødvendigvis har med køn at gøre. Snarere synes drengenes sociale baggrunde, og til dels etnisk-kulturelle erfaringer, at slå igennem som ulige muligheder for at deltage i gymnasieskolens daglige praktiseringer. På den anden side forekommer en fælleshed i drengenes italesatte ambivalens til gymnasieskolen i forhold til, hvad de kan investere i deres skolegang, hvad de finder det nødvendigt at investere, og hvilken mening disse investeringer tilskrives.

    OriginalsprogDansk
    TitelDrenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne
    RedaktørerChristian Helms Jørgensen
    Udgivelses stedRoskilde
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Publikationsdatoaug. 2013
    Sider125-148
    Kapitel7
    ISBN (Trykt)987-87-7867-397-8
    StatusUdgivet - aug. 2013

    Emneord

    • drenge
    • gymnasie
    • ungdomsuddannelse

    Citer dette

    Friche, N., & Bertelsen, E. (2013). Fire drenge på Ørestad Gymnasium: skolegang mellem mening og nødvendighed. I C. Helms Jørgensen (red.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne (s. 125-148). Roskilde: Roskilde Universitetsforlag.
    Friche, Nanna ; Bertelsen, Eva. / Fire drenge på Ørestad Gymnasium : skolegang mellem mening og nødvendighed. Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. red. / Christian Helms Jørgensen. Roskilde : Roskilde Universitetsforlag, 2013. s. 125-148
    @inbook{f3148582a2f84d1cbdffecc5e68828fb,
    title = "Fire drenge p{\aa} {\O}restad Gymnasium: skolegang mellem mening og n{\o}dvendighed",
    abstract = "I den offentlige diskurs optr{\ae}der figuren ’taberdrenge’ hos s{\ae}rligt hos mandlige debatt{\o}rer (f.eks. Zlotnik, Nordahl) og hos enkelte forskere (f.eks. Schmidt 2002, Munk 2009, Egelund 2011). Der henvises til de unge m{\ae}nd, der i dag st{\aa}r uden ungdomsuddannelse, og til pigernes overtal p{\aa} de gymnasiale og videreg{\aa}ende uddannelser. I denne artikel {\o}nsker vi at vise, hvilke forskelle og ligheder i drenges uddannelsesorienteringer, der fremtr{\ae}der p{\aa} tv{\ae}rs af fire drenges fort{\ae}llinger om at g{\aa} i gymnasiet, om fritid og om mulige fremtider. P{\aa} den ene side synes drengenes forskelligartede fort{\ae}llinger at variere i forhold til faktorer, der ikke n{\o}dvendigvis har med k{\o}n at g{\o}re. Snarere synes drengenes sociale baggrunde, og til dels etnisk-kulturelle erfaringer, at sl{\aa} igennem som ulige muligheder for at deltage i gymnasieskolens daglige praktiseringer. P{\aa} den anden side forekommer en f{\ae}lleshed i drengenes italesatte ambivalens til gymnasieskolen i forhold til, hvad de kan investere i deres skolegang, hvad de finder det n{\o}dvendigt at investere, og hvilken mening disse investeringer tilskrives.",
    keywords = "drenge, gymnasie, ungdomsuddannelse",
    author = "Nanna Friche and Eva Bertelsen",
    year = "2013",
    month = "8",
    language = "Dansk",
    isbn = "987-87-7867-397-8",
    pages = "125--148",
    editor = "{Helms J{\o}rgensen}, Christian",
    booktitle = "Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne",
    publisher = "Roskilde Universitetsforlag",

    }

    Friche, N & Bertelsen, E 2013, Fire drenge på Ørestad Gymnasium: skolegang mellem mening og nødvendighed. i C Helms Jørgensen (red.), Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. Roskilde Universitetsforlag, Roskilde, s. 125-148.

    Fire drenge på Ørestad Gymnasium : skolegang mellem mening og nødvendighed. / Friche, Nanna; Bertelsen, Eva.

    Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. red. / Christian Helms Jørgensen. Roskilde : Roskilde Universitetsforlag, 2013. s. 125-148.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    TY - CHAP

    T1 - Fire drenge på Ørestad Gymnasium

    T2 - skolegang mellem mening og nødvendighed

    AU - Friche, Nanna

    AU - Bertelsen, Eva

    PY - 2013/8

    Y1 - 2013/8

    N2 - I den offentlige diskurs optræder figuren ’taberdrenge’ hos særligt hos mandlige debattører (f.eks. Zlotnik, Nordahl) og hos enkelte forskere (f.eks. Schmidt 2002, Munk 2009, Egelund 2011). Der henvises til de unge mænd, der i dag står uden ungdomsuddannelse, og til pigernes overtal på de gymnasiale og videregående uddannelser. I denne artikel ønsker vi at vise, hvilke forskelle og ligheder i drenges uddannelsesorienteringer, der fremtræder på tværs af fire drenges fortællinger om at gå i gymnasiet, om fritid og om mulige fremtider. På den ene side synes drengenes forskelligartede fortællinger at variere i forhold til faktorer, der ikke nødvendigvis har med køn at gøre. Snarere synes drengenes sociale baggrunde, og til dels etnisk-kulturelle erfaringer, at slå igennem som ulige muligheder for at deltage i gymnasieskolens daglige praktiseringer. På den anden side forekommer en fælleshed i drengenes italesatte ambivalens til gymnasieskolen i forhold til, hvad de kan investere i deres skolegang, hvad de finder det nødvendigt at investere, og hvilken mening disse investeringer tilskrives.

    AB - I den offentlige diskurs optræder figuren ’taberdrenge’ hos særligt hos mandlige debattører (f.eks. Zlotnik, Nordahl) og hos enkelte forskere (f.eks. Schmidt 2002, Munk 2009, Egelund 2011). Der henvises til de unge mænd, der i dag står uden ungdomsuddannelse, og til pigernes overtal på de gymnasiale og videregående uddannelser. I denne artikel ønsker vi at vise, hvilke forskelle og ligheder i drenges uddannelsesorienteringer, der fremtræder på tværs af fire drenges fortællinger om at gå i gymnasiet, om fritid og om mulige fremtider. På den ene side synes drengenes forskelligartede fortællinger at variere i forhold til faktorer, der ikke nødvendigvis har med køn at gøre. Snarere synes drengenes sociale baggrunde, og til dels etnisk-kulturelle erfaringer, at slå igennem som ulige muligheder for at deltage i gymnasieskolens daglige praktiseringer. På den anden side forekommer en fælleshed i drengenes italesatte ambivalens til gymnasieskolen i forhold til, hvad de kan investere i deres skolegang, hvad de finder det nødvendigt at investere, og hvilken mening disse investeringer tilskrives.

    KW - drenge

    KW - gymnasie

    KW - ungdomsuddannelse

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 987-87-7867-397-8

    SP - 125

    EP - 148

    BT - Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne

    A2 - Helms Jørgensen, Christian

    PB - Roskilde Universitetsforlag

    CY - Roskilde

    ER -

    Friche N, Bertelsen E. Fire drenge på Ørestad Gymnasium: skolegang mellem mening og nødvendighed. I Helms Jørgensen C, red., Drenge og maskuliniteter i ungdomsuddannelserne. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag. 2013. s. 125-148