Farvel til den privatpraktiserende lærer?

Simon Heilesen, Jørgen Lerche Nielsen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

    Resumé

    Artiklens forfattere fremlægger nogle bud på, hvorledes undervisere vil kunne engagere sig i gensidigt understøttende samarbejde, når de benytter samarbejds- og e-læringssystemer. Det forudsætter, at vi er parate til at revidere den traditionelle position, hvor vi som lærere alene og isoleret står for tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningsforløb. Som undervisere og forskere må vi vise vilje til at blive i stand til at beherske teknologien og forsøge at udvikle de kompetencer, der er nyttige i forbindelse med samarbejde og facilitering af de studerendes læringsprocesser. Som underviser i virtuelle læringsomgivelser er man til enhver tid meget synlig for de studerende, og pointen er, at vi har bedre muligheder for at udfylde den nye rolle, hvis vi er i stand til at skabe klarhed og overblik hvad angår didaktik, design og interaktionsmønstre. Vil vi kunne forvente samarbejde, interaktion og idéudveksling blandt vore studerende hvis vi selv forholder os individualistiske og ikke tør begive os ud i det forpligtende lærersamarbejde? Med udgangspunktet i begrebet praksisfællesskaber giver vi eksempler på nogle af de muligheder og problemer, der er forbundet med undervisningstilrettelæggelse og kollegialt samarbejde i netbaserede undervisningsmiljøer.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftTidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse
    Vol/bind2
    Udgave nummer5
    ISSN1603-5518
    StatusUdgivet - 2005

    Emneord

    • videndeling
    • samarbejde
    • internet
    • konstruktivistisk pædagogik
    • CSCW
    • CSCL

    Citer dette

    @article{2a729da052be11dba4bc000ea68e967b,
    title = "Farvel til den privatpraktiserende l{\ae}rer?",
    abstract = "Artiklens forfattere freml{\ae}gger nogle bud p{\aa}, hvorledes undervisere vil kunne engagere sig i gensidigt underst{\o}ttende samarbejde, n{\aa}r de benytter samarbejds- og e-l{\ae}ringssystemer. Det foruds{\ae}tter, at vi er parate til at revidere den traditionelle position, hvor vi som l{\ae}rere alene og isoleret st{\aa}r for tilrettel{\ae}ggelsen og gennemf{\o}relsen af undervisningsforl{\o}b. Som undervisere og forskere m{\aa} vi vise vilje til at blive i stand til at beherske teknologien og fors{\o}ge at udvikle de kompetencer, der er nyttige i forbindelse med samarbejde og facilitering af de studerendes l{\ae}ringsprocesser. Som underviser i virtuelle l{\ae}ringsomgivelser er man til enhver tid meget synlig for de studerende, og pointen er, at vi har bedre muligheder for at udfylde den nye rolle, hvis vi er i stand til at skabe klarhed og overblik hvad ang{\aa}r didaktik, design og interaktionsm{\o}nstre. Vil vi kunne forvente samarbejde, interaktion og id{\'e}udveksling blandt vore studerende hvis vi selv forholder os individualistiske og ikke t{\o}r begive os ud i det forpligtende l{\ae}rersamarbejde? Med udgangspunktet i begrebet praksisf{\ae}llesskaber giver vi eksempler p{\aa} nogle af de muligheder og problemer, der er forbundet med undervisningstilrettel{\ae}ggelse og kollegialt samarbejde i netbaserede undervisningsmilj{\o}er.",
    keywords = "videndeling, samarbejde, internet, konstruktivistisk p{\ae}dagogik, CSCW, CSCL, knowledge sharing, collaboration, cooperation, internet, CSCL, CSCW",
    author = "Simon Heilesen and Nielsen, {J{\o}rgen Lerche}",
    year = "2005",
    language = "Dansk",
    volume = "2",
    journal = "Tidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse",
    issn = "1603-5518",
    publisher = "Universiteternes efter- og videreuddannelse",
    number = "5",

    }

    Farvel til den privatpraktiserende lærer? / Heilesen, Simon; Nielsen, Jørgen Lerche.

    I: Tidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse, Bind 2, Nr. 5, 2005.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

    TY - JOUR

    T1 - Farvel til den privatpraktiserende lærer?

    AU - Heilesen, Simon

    AU - Nielsen, Jørgen Lerche

    PY - 2005

    Y1 - 2005

    N2 - Artiklens forfattere fremlægger nogle bud på, hvorledes undervisere vil kunne engagere sig i gensidigt understøttende samarbejde, når de benytter samarbejds- og e-læringssystemer. Det forudsætter, at vi er parate til at revidere den traditionelle position, hvor vi som lærere alene og isoleret står for tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningsforløb. Som undervisere og forskere må vi vise vilje til at blive i stand til at beherske teknologien og forsøge at udvikle de kompetencer, der er nyttige i forbindelse med samarbejde og facilitering af de studerendes læringsprocesser. Som underviser i virtuelle læringsomgivelser er man til enhver tid meget synlig for de studerende, og pointen er, at vi har bedre muligheder for at udfylde den nye rolle, hvis vi er i stand til at skabe klarhed og overblik hvad angår didaktik, design og interaktionsmønstre. Vil vi kunne forvente samarbejde, interaktion og idéudveksling blandt vore studerende hvis vi selv forholder os individualistiske og ikke tør begive os ud i det forpligtende lærersamarbejde? Med udgangspunktet i begrebet praksisfællesskaber giver vi eksempler på nogle af de muligheder og problemer, der er forbundet med undervisningstilrettelæggelse og kollegialt samarbejde i netbaserede undervisningsmiljøer.

    AB - Artiklens forfattere fremlægger nogle bud på, hvorledes undervisere vil kunne engagere sig i gensidigt understøttende samarbejde, når de benytter samarbejds- og e-læringssystemer. Det forudsætter, at vi er parate til at revidere den traditionelle position, hvor vi som lærere alene og isoleret står for tilrettelæggelsen og gennemførelsen af undervisningsforløb. Som undervisere og forskere må vi vise vilje til at blive i stand til at beherske teknologien og forsøge at udvikle de kompetencer, der er nyttige i forbindelse med samarbejde og facilitering af de studerendes læringsprocesser. Som underviser i virtuelle læringsomgivelser er man til enhver tid meget synlig for de studerende, og pointen er, at vi har bedre muligheder for at udfylde den nye rolle, hvis vi er i stand til at skabe klarhed og overblik hvad angår didaktik, design og interaktionsmønstre. Vil vi kunne forvente samarbejde, interaktion og idéudveksling blandt vore studerende hvis vi selv forholder os individualistiske og ikke tør begive os ud i det forpligtende lærersamarbejde? Med udgangspunktet i begrebet praksisfællesskaber giver vi eksempler på nogle af de muligheder og problemer, der er forbundet med undervisningstilrettelæggelse og kollegialt samarbejde i netbaserede undervisningsmiljøer.

    KW - videndeling

    KW - samarbejde

    KW - internet

    KW - konstruktivistisk pædagogik

    KW - CSCW

    KW - CSCL

    KW - knowledge sharing

    KW - collaboration

    KW - cooperation

    KW - internet

    KW - CSCL

    KW - CSCW

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 2

    JO - Tidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse

    JF - Tidsskrift for Universiteternes efter- og videreuddannelse

    SN - 1603-5518

    IS - 5

    ER -