Fantasi og psykologisk vækst: Et psykodynamisk perspektiv på fantasiens betydning for børn og unge

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Med afsæt i en psykodynamisk forståelse beskriver forfatteren, hvordan pædagoger og lærere kan forstå, støtte og berige børns fantasiliv i en målorienteret samtid. Fantasien begrundes som nyttig pga. dens spejlende og
bearbejdende position mellem den indre og den ydre verden. Det sker ifm. leg og fortællinger, men også for voksne gennem kultur, åndsliv og religion. Det fremføres, at børns fantasi bør stimuleres gennem symbolske fortællinger, samt hvordan det har betydning for barnets evne til at skabe kontakt til egne følelser og indre konflikter. Hvordan engageret omgang med kulturen kan bidrage til en personlighedsudvikling, hvor forholdet mellem følelse og fornuft er afbalanceret. Det anskueliggøres også at ikke alle fantasiformer har positiv indvirkning på personlighedsudviklingen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge pædagoger
Vol/bind2020
Udgave nummer4
Sider (fra-til)40-49
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - dec. 2020

Emneord

  • Fantasi
  • Jung
  • Psykoanalyse
  • Winnicott
  • potentielt rum
  • eventyr

Citer dette