Fagdidaktik i matematik

Morten Blomhøj

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Abstract

Denne bog har tre primære målgrupper: (1) lærere, der underviser i matematik i grundskolen, i den almene voksenuddannelse eller på de gymnasiale ungdoms-uddannelser; (2) lærerstuderende eller matematikstuderende, der tænker på sig selv som kommende undervisere i matematik; samt (3) undervisere af sådanne studerende. Endvidere er det håbet, at forældre og andre, der interesserer sig for (deres børns) matematik¬under¬visning og -læring, vil kunne få glæde af bogen. Det er en udfordring at skrive til så bred en målgruppe, og jeg kan heller ikke garantere, at alle i målgruppen vil kunne følge alle detaljer i de anvendte eksempler. Jeg har søgt at gøre fremstillingen så lidt teknisk matematisk som mulig, og at behandle de ¬didaktiske teorier så konkret som muligt i relation til undervisningens praksis.
Det er sigtet med bogen at bidrage til den fagdidaktiske diskussion om og udvikling af matematikundervisningen i grundskolen og i det gymnasiale system ved at skabe forbindelse mellem undervisningspraksis og forskning i matematikkens didaktik. Det er håbet, at bogen vil kunne anvendes som grundlag og udgangspunkt for konkrete udviklings¬projekter med samarbejde mellem lærere og matematikdidaktikere om udvikling af praksis.
Eksemplerne i bogen er fra gennemførte projekter, og de har typisk tidligere været publiceret i tidsskrifter eller bøger, hvortil der så gives reference. Hvad angår de matematikdidaktiske teorier refereres der i enkelte centrale tilfælde til original forskningslitteratur, men ellers refereres til lettere tilgængelig litteratur på dansk eller skandinavisk.
Jeg takker Mikael Skånstrøm for kommentarer til og diskussion af manuskriptet og for tilladelse til at bruge forløbet Centicubens fødselsdag som eksempel i kapitel VI.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Antal sider181
ISBN (Trykt)978-87-7118-673-4
StatusUdgivet - 1 jul. 2016

Citer dette