Fagdidaktik i matematik

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Resumé

Denne bog har tre primære målgrupper: (1) lærere, der underviser i matematik i grundskolen, i den almene voksenuddannelse eller på de gymnasiale ungdoms-uddannelser; (2) lærerstuderende eller matematikstuderende, der tænker på sig selv som kommende undervisere i matematik; samt (3) undervisere af sådanne studerende. Endvidere er det håbet, at forældre og andre, der interesserer sig for (deres børns) matematik¬under¬visning og -læring, vil kunne få glæde af bogen. Det er en udfordring at skrive til så bred en målgruppe, og jeg kan heller ikke garantere, at alle i målgruppen vil kunne følge alle detaljer i de anvendte eksempler. Jeg har søgt at gøre fremstillingen så lidt teknisk matematisk som mulig, og at behandle de ¬didaktiske teorier så konkret som muligt i relation til undervisningens praksis.
Det er sigtet med bogen at bidrage til den fagdidaktiske diskussion om og udvikling af matematikundervisningen i grundskolen og i det gymnasiale system ved at skabe forbindelse mellem undervisningspraksis og forskning i matematikkens didaktik. Det er håbet, at bogen vil kunne anvendes som grundlag og udgangspunkt for konkrete udviklings¬projekter med samarbejde mellem lærere og matematikdidaktikere om udvikling af praksis.
Eksemplerne i bogen er fra gennemførte projekter, og de har typisk tidligere været publiceret i tidsskrifter eller bøger, hvortil der så gives reference. Hvad angår de matematikdidaktiske teorier refereres der i enkelte centrale tilfælde til original forskningslitteratur, men ellers refereres til lettere tilgængelig litteratur på dansk eller skandinavisk.
Jeg takker Mikael Skånstrøm for kommentarer til og diskussion af manuskriptet og for tilladelse til at bruge forløbet Centicubens fødselsdag som eksempel i kapitel VI.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Antal sider181
ISBN (Trykt)978-87-7118-673-4
StatusUdgivet - 1 jul. 2016

Citer dette

Blomhøj, M. (2016). Fagdidaktik i matematik. Frederiksberg: Frydenlund Academic.
Blomhøj, Morten. / Fagdidaktik i matematik. Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2016. 181 s.
@book{3c93f5e0cfb045249ec15bcb196f5d1b,
title = "Fagdidaktik i matematik",
abstract = "Denne bog har tre prim{\ae}re m{\aa}lgrupper: (1) l{\ae}rere, der underviser i matematik i grundskolen, i den almene voksenuddannelse eller p{\aa} de gymnasiale ungdoms-uddannelser; (2) l{\ae}rerstuderende eller matematikstuderende, der t{\ae}nker p{\aa} sig selv som kommende undervisere i matematik; samt (3) undervisere af s{\aa}danne studerende. Endvidere er det h{\aa}bet, at for{\ae}ldre og andre, der interesserer sig for (deres b{\o}rns) matematik¬under¬visning og -l{\ae}ring, vil kunne f{\aa} gl{\ae}de af bogen. Det er en udfordring at skrive til s{\aa} bred en m{\aa}lgruppe, og jeg kan heller ikke garantere, at alle i m{\aa}lgruppen vil kunne f{\o}lge alle detaljer i de anvendte eksempler. Jeg har s{\o}gt at g{\o}re fremstillingen s{\aa} lidt teknisk matematisk som mulig, og at behandle de ¬didaktiske teorier s{\aa} konkret som muligt i relation til undervisningens praksis. Det er sigtet med bogen at bidrage til den fagdidaktiske diskussion om og udvikling af matematikundervisningen i grundskolen og i det gymnasiale system ved at skabe forbindelse mellem undervisningspraksis og forskning i matematikkens didaktik. Det er h{\aa}bet, at bogen vil kunne anvendes som grundlag og udgangspunkt for konkrete udviklings¬projekter med samarbejde mellem l{\ae}rere og matematikdidaktikere om udvikling af praksis. Eksemplerne i bogen er fra gennemf{\o}rte projekter, og de har typisk tidligere v{\ae}ret publiceret i tidsskrifter eller b{\o}ger, hvortil der s{\aa} gives reference. Hvad ang{\aa}r de matematikdidaktiske teorier refereres der i enkelte centrale tilf{\ae}lde til original forskningslitteratur, men ellers refereres til lettere tilg{\ae}ngelig litteratur p{\aa} dansk eller skandinavisk. Jeg takker Mikael Sk{\aa}nstr{\o}m for kommentarer til og diskussion af manuskriptet og for tilladelse til at bruge forl{\o}bet Centicubens f{\o}dselsdag som eksempel i kapitel VI.",
author = "Morten Blomh{\o}j",
year = "2016",
month = "7",
day = "1",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-7118-673-4",
publisher = "Frydenlund Academic",

}

Blomhøj, M 2016, Fagdidaktik i matematik. Frydenlund Academic, Frederiksberg.

Fagdidaktik i matematik. / Blomhøj, Morten.

Frederiksberg : Frydenlund Academic, 2016. 181 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Fagdidaktik i matematik

AU - Blomhøj, Morten

PY - 2016/7/1

Y1 - 2016/7/1

N2 - Denne bog har tre primære målgrupper: (1) lærere, der underviser i matematik i grundskolen, i den almene voksenuddannelse eller på de gymnasiale ungdoms-uddannelser; (2) lærerstuderende eller matematikstuderende, der tænker på sig selv som kommende undervisere i matematik; samt (3) undervisere af sådanne studerende. Endvidere er det håbet, at forældre og andre, der interesserer sig for (deres børns) matematik¬under¬visning og -læring, vil kunne få glæde af bogen. Det er en udfordring at skrive til så bred en målgruppe, og jeg kan heller ikke garantere, at alle i målgruppen vil kunne følge alle detaljer i de anvendte eksempler. Jeg har søgt at gøre fremstillingen så lidt teknisk matematisk som mulig, og at behandle de ¬didaktiske teorier så konkret som muligt i relation til undervisningens praksis. Det er sigtet med bogen at bidrage til den fagdidaktiske diskussion om og udvikling af matematikundervisningen i grundskolen og i det gymnasiale system ved at skabe forbindelse mellem undervisningspraksis og forskning i matematikkens didaktik. Det er håbet, at bogen vil kunne anvendes som grundlag og udgangspunkt for konkrete udviklings¬projekter med samarbejde mellem lærere og matematikdidaktikere om udvikling af praksis. Eksemplerne i bogen er fra gennemførte projekter, og de har typisk tidligere været publiceret i tidsskrifter eller bøger, hvortil der så gives reference. Hvad angår de matematikdidaktiske teorier refereres der i enkelte centrale tilfælde til original forskningslitteratur, men ellers refereres til lettere tilgængelig litteratur på dansk eller skandinavisk. Jeg takker Mikael Skånstrøm for kommentarer til og diskussion af manuskriptet og for tilladelse til at bruge forløbet Centicubens fødselsdag som eksempel i kapitel VI.

AB - Denne bog har tre primære målgrupper: (1) lærere, der underviser i matematik i grundskolen, i den almene voksenuddannelse eller på de gymnasiale ungdoms-uddannelser; (2) lærerstuderende eller matematikstuderende, der tænker på sig selv som kommende undervisere i matematik; samt (3) undervisere af sådanne studerende. Endvidere er det håbet, at forældre og andre, der interesserer sig for (deres børns) matematik¬under¬visning og -læring, vil kunne få glæde af bogen. Det er en udfordring at skrive til så bred en målgruppe, og jeg kan heller ikke garantere, at alle i målgruppen vil kunne følge alle detaljer i de anvendte eksempler. Jeg har søgt at gøre fremstillingen så lidt teknisk matematisk som mulig, og at behandle de ¬didaktiske teorier så konkret som muligt i relation til undervisningens praksis. Det er sigtet med bogen at bidrage til den fagdidaktiske diskussion om og udvikling af matematikundervisningen i grundskolen og i det gymnasiale system ved at skabe forbindelse mellem undervisningspraksis og forskning i matematikkens didaktik. Det er håbet, at bogen vil kunne anvendes som grundlag og udgangspunkt for konkrete udviklings¬projekter med samarbejde mellem lærere og matematikdidaktikere om udvikling af praksis. Eksemplerne i bogen er fra gennemførte projekter, og de har typisk tidligere været publiceret i tidsskrifter eller bøger, hvortil der så gives reference. Hvad angår de matematikdidaktiske teorier refereres der i enkelte centrale tilfælde til original forskningslitteratur, men ellers refereres til lettere tilgængelig litteratur på dansk eller skandinavisk. Jeg takker Mikael Skånstrøm for kommentarer til og diskussion af manuskriptet og for tilladelse til at bruge forløbet Centicubens fødselsdag som eksempel i kapitel VI.

M3 - Bog

SN - 978-87-7118-673-4

BT - Fagdidaktik i matematik

PB - Frydenlund Academic

CY - Frederiksberg

ER -

Blomhøj M. Fagdidaktik i matematik. Frederiksberg: Frydenlund Academic, 2016. 181 s.