Abstract
Denne artikel vil på en gang gå ind i analyser af børns og unges forskellige betingelser for at deltage i hverdagslivets væsentlige fællesskaber – her tænkes på jævnaldrendes fællesskaber i og på tværs af skoler, institutioner og familie
– og den vil analysere ulighed som knyttet netop til sociale situationer og adgang til fællesskabers ressourcer. Artiklen kommer derfor også til at præsentere teori om børn og unges ’livsførelse’, og om hvordan deres handlinger og måder at tage del ét sted – som fx klasseværelset – hænger sammen med deres betingelser for at få livet til at hænge sammen på tværs af steder og sammen med andre.
– og den vil analysere ulighed som knyttet netop til sociale situationer og adgang til fællesskabers ressourcer. Artiklen kommer derfor også til at præsentere teori om børn og unges ’livsførelse’, og om hvordan deres handlinger og måder at tage del ét sted – som fx klasseværelset – hænger sammen med deres betingelser for at få livet til at hænge sammen på tværs af steder og sammen med andre.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift |
Vol/bind | 58 |
Udgave nummer | 2 |
ISSN | 1903-0002 |
Status | Udgivet - jul. 2021 |