Få øjnene op for upåagtet faglighed

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    I artiklen diskuteres, hvordan pædagogisk faglighed er med til at forme almindelige hverdagssituationer. Forfatteren har i et forskningsprojekt på RUC arbejdet med at analysere den upåagtede faglighed i pædagogisk arbejde i daginstitutioner. Målet med projektet var at nærme sig den upåagtede faglighed og give rutiner og hverdagsoplevelser en anden plads, end det ofte opleves muligt.
    Opmærksomheden på den pædagogiske faglighed, der er upåagtet og forbundet med gennemførelse af vellykkede rutiner, kommer under pres, når opmærksomheden i hverdagen og på personalemøder bliver rettet mod planlagte aktiviteter, tests og dokumentationer af læring.
    Det vurderes i artiklen, at en synliggørelse, kvalificering og udvikling af rutiner og upåagtet faglighed kan være med til at fastholde et bredere blik på den opgave, daginstitutionerne har.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftVera : tidsskrift for pædagoger
    Vol/bind68
    Sider (fra-til)21-27
    Antal sider7
    ISSN1397-4157
    StatusUdgivet - 2014

    Emneord

    • Pædagogfaglighed
    • Hverdagsliv
    • Rutiner i arbejdet

    Citer dette

    @article{2a766f0f3962469b87825d10987cb8e3,
    title = "F{\aa} {\o}jnene op for up{\aa}agtet faglighed",
    abstract = "I artiklen diskuteres, hvordan p{\ae}dagogisk faglighed er med til at forme almindelige hverdagssituationer. Forfatteren har i et forskningsprojekt p{\aa} RUC arbejdet med at analysere den up{\aa}agtede faglighed i p{\ae}dagogisk arbejde i daginstitutioner. M{\aa}let med projektet var at n{\ae}rme sig den up{\aa}agtede faglighed og give rutiner og hverdagsoplevelser en anden plads, end det ofte opleves muligt.Opm{\ae}rksomheden p{\aa} den p{\ae}dagogiske faglighed, der er up{\aa}agtet og forbundet med gennemf{\o}relse af vellykkede rutiner, kommer under pres, n{\aa}r opm{\ae}rksomheden i hverdagen og p{\aa} personalem{\o}der bliver rettet mod planlagte aktiviteter, tests og dokumentationer af l{\ae}ring.Det vurderes i artiklen, at en synligg{\o}relse, kvalificering og udvikling af rutiner og up{\aa}agtet faglighed kan v{\ae}re med til at fastholde et bredere blik p{\aa} den opgave, daginstitutionerne har.",
    keywords = "P{\ae}dagogfaglighed, Hverdagsliv, Rutiner i arbejdet",
    author = "Niels Warring",
    year = "2014",
    language = "Dansk",
    volume = "68",
    pages = "21--27",
    journal = "Vera : tidsskrift for p{\ae}dagoger",
    issn = "1397-4157",

    }

    Få øjnene op for upåagtet faglighed. / Warring, Niels.

    I: Vera : tidsskrift for pædagoger, Bind 68, 2014, s. 21-27.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - Få øjnene op for upåagtet faglighed

    AU - Warring, Niels

    PY - 2014

    Y1 - 2014

    N2 - I artiklen diskuteres, hvordan pædagogisk faglighed er med til at forme almindelige hverdagssituationer. Forfatteren har i et forskningsprojekt på RUC arbejdet med at analysere den upåagtede faglighed i pædagogisk arbejde i daginstitutioner. Målet med projektet var at nærme sig den upåagtede faglighed og give rutiner og hverdagsoplevelser en anden plads, end det ofte opleves muligt.Opmærksomheden på den pædagogiske faglighed, der er upåagtet og forbundet med gennemførelse af vellykkede rutiner, kommer under pres, når opmærksomheden i hverdagen og på personalemøder bliver rettet mod planlagte aktiviteter, tests og dokumentationer af læring.Det vurderes i artiklen, at en synliggørelse, kvalificering og udvikling af rutiner og upåagtet faglighed kan være med til at fastholde et bredere blik på den opgave, daginstitutionerne har.

    AB - I artiklen diskuteres, hvordan pædagogisk faglighed er med til at forme almindelige hverdagssituationer. Forfatteren har i et forskningsprojekt på RUC arbejdet med at analysere den upåagtede faglighed i pædagogisk arbejde i daginstitutioner. Målet med projektet var at nærme sig den upåagtede faglighed og give rutiner og hverdagsoplevelser en anden plads, end det ofte opleves muligt.Opmærksomheden på den pædagogiske faglighed, der er upåagtet og forbundet med gennemførelse af vellykkede rutiner, kommer under pres, når opmærksomheden i hverdagen og på personalemøder bliver rettet mod planlagte aktiviteter, tests og dokumentationer af læring.Det vurderes i artiklen, at en synliggørelse, kvalificering og udvikling af rutiner og upåagtet faglighed kan være med til at fastholde et bredere blik på den opgave, daginstitutionerne har.

    KW - Pædagogfaglighed

    KW - Hverdagsliv

    KW - Rutiner i arbejdet

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 68

    SP - 21

    EP - 27

    JO - Vera : tidsskrift for pædagoger

    JF - Vera : tidsskrift for pædagoger

    SN - 1397-4157

    ER -