Abstract
I artiklen diskuteres, hvordan pædagogisk faglighed er med til at forme almindelige hverdagssituationer. Forfatteren har i et forskningsprojekt på RUC arbejdet med at analysere den upåagtede faglighed i pædagogisk arbejde i daginstitutioner. Målet med projektet var at nærme sig den upåagtede faglighed og give rutiner og hverdagsoplevelser en anden plads, end det ofte opleves muligt.
Opmærksomheden på den pædagogiske faglighed, der er upåagtet og forbundet med gennemførelse af vellykkede rutiner, kommer under pres, når opmærksomheden i hverdagen og på personalemøder bliver rettet mod planlagte aktiviteter, tests og dokumentationer af læring.
Det vurderes i artiklen, at en synliggørelse, kvalificering og udvikling af rutiner og upåagtet faglighed kan være med til at fastholde et bredere blik på den opgave, daginstitutionerne har.
Opmærksomheden på den pædagogiske faglighed, der er upåagtet og forbundet med gennemførelse af vellykkede rutiner, kommer under pres, når opmærksomheden i hverdagen og på personalemøder bliver rettet mod planlagte aktiviteter, tests og dokumentationer af læring.
Det vurderes i artiklen, at en synliggørelse, kvalificering og udvikling af rutiner og upåagtet faglighed kan være med til at fastholde et bredere blik på den opgave, daginstitutionerne har.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Vera : tidsskrift for pædagoger |
Vol/bind | 68 |
Sider (fra-til) | 21-27 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 1397-4157 |
Status | Udgivet - 2014 |
Emneord
- Pædagogfaglighed
- Hverdagsliv
- Rutiner i arbejdet