Abstract
I disse år diskuteres evidensbegrebet af sygeplejersker på forskellige niveauer, og betydningen synes at være uklar. Denne artikel er en begrebsanalyse af evidens i nordisk sygepleje, hvori Walker and Avants metode er anvendt. Analysen er baseret på definitioner i danske opslagsværker og nordisk sygeplejelitteratur og viser, at evidens ser ud til at være et flertydigt begreb, som har en stærk medbetydning af «bevis». Hvis begrebet alene forstås ud fra et naturvidenskabeligt perspektiv, er evidens forskningsbaseret og bygger på metoder, som giver målbare resultater. Evidens kan her klassificeres og opstilles i et hierarki, hvor metodevalg er afgørende for den videnskabelige værdi, resultatet tillægges. I en humanvidenskabelig forståelse er evidens perspektivrig, mangfoldig og kontekstafhængig. Det betyder, at evidensbegrebet er dynamisk og ikke afhænger af hvilken metode, der er anvendt. Derimod er begrebets indhold et spørgsmål om, hvorvidt de ontologiske aspekter i en given situation vægtes i den enkelte situation. Når begrebet evidens anvendes i sygeplejen, kan forståelsen enten være baseret på en naturvidenskabelig eller en humanvidenskabelig forståelse uden at det ekspliciteres hvilken af de to tilgange, der lægges til grund.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordisk Sygeplejeforskning |
Vol/bind | 4 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 219-235 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 1892-2678 |
Status | Udgivet - 2013 |
Udgivet eksternt | Ja |