Eventyr og børns emotionelle udvikling: En undersøgelse af eventyrfortællingens intersubjektive og interaffektive felt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen undersøger den udviklingsmæssige værdi af børns møde med eventyr. Spørgsmålet er, hvilke emotionelle erfaringer børn gør sig i mødet med eventyr. Det empiriske udgangspunkt er et observationsstudie af fortælling af eventyret Mutter Grib og Smør Peter. Det teoretiske perspektiv er de udviklingspsykologiske begreber intersubjektivitet og interaffektivitet, og den metodiske inspiration hentes fra psykodynamisk spædbarnsobservation. Undersøgelsen viser, at eventyrfortællingen danner et intersubjektivt felt, hvor børnene kan gøre sig en mængde emotionelt ladede erfaringer. Børnene bliver grebet og tiltrukket af forskellige aspekter af eventyret - fra det farlige og grumme til det sjove og yndige -, og dermed kan de mødes i deres forskellige interesser og emotionelle behov. Det konkluderes, at eventyrfortælling og andre æstetiske former er en vigtig del af det omsorgsarbejde, der på det pædagogiske felt udgør betingelserne for børns emotionelle udvikling.
Bidragets oversatte titelFairy-tales and children’s emotional development: An exploration of the intersubjective and interaffective field of fairy-tales
OriginalsprogDansk
TidsskriftPsyke & Logos
Vol/bind43
Udgave nummer2
Sider (fra-til)83-103
ISSN0107-1211
DOI
StatusUdgivet - 2022

Emneord

  • eventyr
  • emotionel udvikling
  • udvikling
  • udviklingspsykologi
  • intersubjektivitet
  • interaffektivitet

Citer dette