Evaluering som logik og praksis i erhvervsuddannelser

Nanna Friche

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Med afsæt i sociologisk nyinstitutionel teori analyseres evaluering som logik og praksis i uddannelserne til smed og mediegrafiker. Ærindet er at vise, hvordan erhvervsskolens legitimitet beror på en evne til at spejle omverdens kulturelle konstruktioner af kvalitet i uddannelse. Analysen identificerer en skuemesterlogik, der er produktorienteret og en rekontekstualiseret skolelogik, der er procesorienteret. Herfra diskuteres implikationerne af disse logikker for eleven, branchen og for samfundet. Behovet for opmærksomhed på elevers evne til refleksion som grundlag for livslang læring i erhvervsfaglig uddannelse diskuteres i den forbindelse. Artiklen er således et bidrag til bredere diskussioner af kvalitet i erhvervsuddannelserne.
    OriginalsprogDansk
    Artikelnummer2
    TidsskriftCepra-Striben
    Vol/bind14
    Sider (fra-til)14-19
    ISSN1903-8143
    StatusUdgivet - jun. 2013

    Emneord

    • Evaluering
    • svendeprøve
    • Erhvervsuddannelse

    Citer dette