Et vuggestuepædagogisk samarbejde i skoven: om rummelig langsomhed, etisk sanselighed og gensidig omsorg

Niklas Alexander Chimirri, Cathrine Falk, Sanne Thyrgaard, Mette Vinter-Hansen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen tager udgangspunkt i et afsluttet 2-årigt pædagogisk projekt, hvor to af forfatterne kørte vuggestuegrupper ud i en forstadsskov på ladcykler, for at tilbringe 2-6 timer derude, uanset årstiden. Forskeren blev inviteret ind for at hjælpe med bedre at begribe Skovbandens udviklings- og læreprocessernes sanselige rigdom, som pædagogerne oplevede da de var i skoven med børnene. Ved at analysere og begrebsliggøre projektets samarbejdspraksis på tværs af professioner, alder og arter, sigter artiklen særligt mod at diskutere, hvordan en omsorgsfuld pædagogisk-analytisk praksismetodologi åbner op for bedre at kunne erfare verdens imødekommenhed i den menneskelige hverdag, gennem begreberne rummelig langsomhed, etisk sanselighed, og netop gensidig omsorg.
Bidragets oversatte titelTaking the crèche to the woods: on spacious slowness, ethical sensitivity, and mutual care
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Vol/bind9
Udgave nummer1
Sider (fra-til)29-37
Antal sider9
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 2025

Emneord

  • Langsomhedspædagogik
  • Stedspædagogik
  • Teleogenetisk samarbejde
  • Gensidig omsorg

Citer dette