Et nyt perspektiv på forretningsmodeller blandt iværksættere i naturparker: Nye veje i Naturpark Åmosen

Flemming Sørensen*, Jens Friis Jensen, Thomas Skou Grindsted

*Corresponding author

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

Abstract

Denne rapport præsenterer et perspektiv på forretningsmodeller, der tager udgangspunkt i de specielle karakteristika og den specielle kontekst, der gør sig gældende for entreprenører i naturturisme specielt for naturturisme-entreprenører i naturparker, som også generelt for naturturismeentrepre-
nører. Den udviklede tilgang kan også have relevans for værdibaserede iværksættere inden for andre former for turisme. Naturturisme har fået øget betydning for turister, turistvirksomheder og geografiske områder. Det gælder specielt mindre befolkede områder med værdifuld natur, men kan også inkludere områder i tilknytning til tættere befolkede områder. Dog ses naturturisme typisk som et udviklingspotentiale i mere perifere områder uden for de større byer. Turismeudvikling drives ofte af iværksættere, der har flere og anderledes mål end økonomisk vækst og profit, og som i praksis udvikler forretningsmodeller, der ikke altid stemmer overens med traditionelle erhvervsøkonomiske teorier. Iværksættere inden for naturturisme starter eksempelvis ofte deres virksomheder med et kompleks af miljømæssige, sociale og livsstils-orienterede målsætninger. Desuden besværliggøres deres initiativer og forretningsideer ofte af forskellige årsager, hvor særligt mangel på adgang til og brug af natur spiller en afgørende rolle. I denne rapport diskuteres det, hvordan traditionelle forretningsmodeller, så som “Business Model Canvas” ikke fanger og forklarer de særlige karakteristika og betingelser for iværksættere i naturturisme i naturparker, men også mere generelt. Rapporten præsenterer derfor et alternativt perspektiv på forretningsmo-
deller, der bedre fanger iværksætternes karakteristika, betingelser
og udfordringer. Rapporten tager udgangspunkt i erfaringer fra projektet ”Nye veje i Naturpark Åmosen”, men også i anden viden fra tidligere projekter
og i relevant forskningslitteratur om iværksættere i turisme generelt såvel som indenfor naturturisme specifikt.
OriginalsprogEngelsk
UdgivelsesstedRoskilde
ForlagRoskilde Universitet
Antal sider24
ISBN (Trykt)978-87-91362-80-4
StatusUdgivet - 15 apr. 2023

Citer dette