Et kritisk sociologisk børneperspektiv på den sociale indsats overfor udsatte børn og unge

Hanne Warming, Inger Glavind Bo

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen diskuterer hvad det vil sige at anlægge et børneperspektiv. Ofte forbindes begrebet børneperspektiv med en fænomenologisk tilgang, hvor man tilstræber at forstå børnenes udtalelser eller handlinger på deres egne præmisser. Herfor argumenterer artiklen med afsæt i en Bourdieu-inspireret forståelse for at kombinere et fænomenologisk og et strukturalistisk perspektiv til et kritisk sociologisk børneperspektiv. Argumentationen udfoldes eksemplarisk gennem analyse af to sociale foranstaltninger for børn og ung, nemlig kontaktpersonordningen og ordningen med personlig rådgiver.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftBarn
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)7-32
    Antal sider26
    ISSN0800-1669
    StatusUdgivet - 2006

    Citer dette