Abstract
I artiklen præsenteres en teoretisk og metodisk ramme for at forstå og undersøge læring på arbejdspladsen. Den argumenterer først for behovet for at bryde med virksomhedens horisont og dens endimensionale produktionslogik og i stedet betragte arbejdspladsen både i en større samfundsmæssig sammenhæng og i sammenhæng med medarbejdernes livsforløb - et subjektivt perspektiv.
Desuden argumenteres der for at anlægge et dobbeltblik, når man vil undersøge læring på arbejdspladsen. Arbejdspladsen må forstås på den ene side som en objektiv realitet, som organisatoriske strukturer, teknologier og sociale relationer og handlemønstre. På den anden side må læring forstås som en subjektiv realitet, som en oplevet verden for medarbejderne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Arbejdspladsen som læringsmiljø |
Redaktører | Vibeke Andersen, Bruno Clematide, Steen Høyrup |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Roskilde Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2004 |
Udgave | 1. udg. |
Sider | 177-202 |
ISBN (Trykt) | 87-7867-279-1 |
Status | Udgivet - 2004 |
Emneord
- læringsmiljø på arbejdspladsen
- læringspotentialer
- forskningsmetodologi
- vidensociologi