Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Resumé

    I artiklen præsenteres en teoretisk og metodisk ramme for at forstå og undersøge læring på arbejdspladsen. Den argumenterer først for behovet for at bryde med virksomhedens horisont og dens endimensionale produktionslogik og i stedet betragte arbejdspladsen både i en større samfundsmæssig sammenhæng og i sammenhæng med medarbejdernes livsforløb - et subjektivt perspektiv. Desuden argumenteres der for at anlægge et ’dobbeltblik’, når man vil undersøge læring på arbejdspladsen. Arbejdspladsen må forstås på den ene side som en objektiv realitet, som organisatoriske strukturer, teknologier og sociale relationer og handlemønstre. På den anden side må læring forstås som en subjektiv realitet, som en oplevet verden for medarbejderne.
    OriginalsprogDansk
    TitelArbejdspladsen som læringsmiljø
    RedaktørerVibeke Andersen, Bruno Clematide, Steen Høyrup
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Publikationsdato2004
    Udgave1. udg.
    Sider177-202
    ISBN (Trykt)87-7867-279-1
    StatusUdgivet - 2004

    Emneord

    • læringsmiljø på arbejdspladsen
    • læringspotentialer
    • forskningsmetodologi
    • vidensociologi

    Citer dette

    Jørgensen, C. H., & Warring, N. (2004). Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen. I V. Andersen, B. Clematide, & S. Høyrup (red.), Arbejdspladsen som læringsmiljø (1. udg. udg., s. 177-202). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag.
    Jørgensen, Christian Helms ; Warring, Niels. / Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen. Arbejdspladsen som læringsmiljø. red. / Vibeke Andersen ; Bruno Clematide ; Steen Høyrup. 1. udg. udg. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2004. s. 177-202
    @inbook{20ad315052ae11dbae81000ea68e967b,
    title = "Et dobbelt blik p{\aa} l{\ae}ring p{\aa} arbejdspladsen",
    abstract = "I artiklen pr{\ae}senteres en teoretisk og metodisk ramme for at forst{\aa} og unders{\o}ge l{\ae}ring p{\aa} arbejdspladsen. Den argumenterer f{\o}rst for behovet for at bryde med virksomhedens horisont og dens endimensionale produktionslogik og i stedet betragte arbejdspladsen b{\aa}de i en st{\o}rre samfundsm{\ae}ssig sammenh{\ae}ng og i sammenh{\ae}ng med medarbejdernes livsforl{\o}b - et subjektivt perspektiv. Desuden argumenteres der for at anl{\ae}gge et ’dobbeltblik’, n{\aa}r man vil unders{\o}ge l{\ae}ring p{\aa} arbejdspladsen. Arbejdspladsen m{\aa} forst{\aa}s p{\aa} den ene side som en objektiv realitet, som organisatoriske strukturer, teknologier og sociale relationer og handlem{\o}nstre. P{\aa} den anden side m{\aa} l{\ae}ring forst{\aa}s som en subjektiv realitet, som en oplevet verden for medarbejderne.",
    keywords = "l{\ae}ringsmilj{\o} p{\aa} arbejdspladsen, l{\ae}ringspotentialer, forskningsmetodologi, vidensociologi",
    author = "J{\o}rgensen, {Christian Helms} and Niels Warring",
    year = "2004",
    language = "Dansk",
    isbn = "87-7867-279-1",
    pages = "177--202",
    editor = "Vibeke Andersen and Bruno Clematide and Steen H{\o}yrup",
    booktitle = "Arbejdspladsen som l{\ae}ringsmilj{\o}",
    publisher = "Roskilde Universitetsforlag",
    edition = "1. udg.",

    }

    Jørgensen, CH & Warring, N 2004, Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen. i V Andersen, B Clematide & S Høyrup (red), Arbejdspladsen som læringsmiljø. 1. udg. udg, Roskilde Universitetsforlag, Frederiksberg, s. 177-202.

    Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen. / Jørgensen, Christian Helms; Warring, Niels.

    Arbejdspladsen som læringsmiljø. red. / Vibeke Andersen; Bruno Clematide; Steen Høyrup. 1. udg. udg. Frederiksberg : Roskilde Universitetsforlag, 2004. s. 177-202.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    TY - CHAP

    T1 - Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen

    AU - Jørgensen, Christian Helms

    AU - Warring, Niels

    PY - 2004

    Y1 - 2004

    N2 - I artiklen præsenteres en teoretisk og metodisk ramme for at forstå og undersøge læring på arbejdspladsen. Den argumenterer først for behovet for at bryde med virksomhedens horisont og dens endimensionale produktionslogik og i stedet betragte arbejdspladsen både i en større samfundsmæssig sammenhæng og i sammenhæng med medarbejdernes livsforløb - et subjektivt perspektiv. Desuden argumenteres der for at anlægge et ’dobbeltblik’, når man vil undersøge læring på arbejdspladsen. Arbejdspladsen må forstås på den ene side som en objektiv realitet, som organisatoriske strukturer, teknologier og sociale relationer og handlemønstre. På den anden side må læring forstås som en subjektiv realitet, som en oplevet verden for medarbejderne.

    AB - I artiklen præsenteres en teoretisk og metodisk ramme for at forstå og undersøge læring på arbejdspladsen. Den argumenterer først for behovet for at bryde med virksomhedens horisont og dens endimensionale produktionslogik og i stedet betragte arbejdspladsen både i en større samfundsmæssig sammenhæng og i sammenhæng med medarbejdernes livsforløb - et subjektivt perspektiv. Desuden argumenteres der for at anlægge et ’dobbeltblik’, når man vil undersøge læring på arbejdspladsen. Arbejdspladsen må forstås på den ene side som en objektiv realitet, som organisatoriske strukturer, teknologier og sociale relationer og handlemønstre. På den anden side må læring forstås som en subjektiv realitet, som en oplevet verden for medarbejderne.

    KW - læringsmiljø på arbejdspladsen

    KW - læringspotentialer

    KW - forskningsmetodologi

    KW - vidensociologi

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 87-7867-279-1

    SP - 177

    EP - 202

    BT - Arbejdspladsen som læringsmiljø

    A2 - Andersen, Vibeke

    A2 - Clematide, Bruno

    A2 - Høyrup, Steen

    PB - Roskilde Universitetsforlag

    CY - Frederiksberg

    ER -

    Jørgensen CH, Warring N. Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen. I Andersen V, Clematide B, Høyrup S, red., Arbejdspladsen som læringsmiljø. 1. udg. udg. Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag. 2004. s. 177-202