Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    I artiklen præsenteres en teoretisk og metodisk ramme for at forstå og undersøge læring på arbejdspladsen. Den argumenterer først for behovet for at bryde med virksomhedens horisont og dens endimensionale produktionslogik og i stedet betragte arbejdspladsen både i en større samfundsmæssig sammenhæng og i sammenhæng med medarbejdernes livsforløb - et subjektivt perspektiv. Desuden argumenteres der for at anlægge et ’dobbeltblik’, når man vil undersøge læring på arbejdspladsen. Arbejdspladsen må forstås på den ene side som en objektiv realitet, som organisatoriske strukturer, teknologier og sociale relationer og handlemønstre. På den anden side må læring forstås som en subjektiv realitet, som en oplevet verden for medarbejderne.
    OriginalsprogDansk
    TitelArbejdspladsen som læringsmiljø
    RedaktørerVibeke Andersen, Bruno Clematide, Steen Høyrup
    Udgivelses stedFrederiksberg
    ForlagRoskilde Universitetsforlag
    Publikationsdato2004
    Udgave1. udg.
    Sider177-202
    ISBN (Trykt)87-7867-279-1
    StatusUdgivet - 2004

    Emneord

    • læringsmiljø på arbejdspladsen
    • læringspotentialer
    • forskningsmetodologi
    • vidensociologi

    Citer dette

    Jørgensen, C. H., & Warring, N. (2004). Et dobbelt blik på læring på arbejdspladsen. I V. Andersen, B. Clematide, & S. Høyrup (red.), Arbejdspladsen som læringsmiljø (1. udg. udg., s. 177-202). Roskilde Universitetsforlag.