Et dansk regime for overgang fra uddannelse til arbejde?

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    I dette kapitel vil jeg først gennemgå en række forskningstilgange som på forskellig måde kan begribe de særlige træk ved unges overgang i Danmark i det man kan kalde et dansk 'regime for overgang' (transition regime). Dernæst følger en mere beskrivende gennemgang af det danske uddannelsessystem og en analyse af de forandringer i overgangsmønstrene som har fundet sted i de seneste 25 år. Særligt fokus vil der være på gennemstrømningen og frafald i erhvervsuddannelserne (yrkes-uddannelserne), og disse uddannelsers styrker og svagheder. Dernæst undersøges de forhold på det danske arbejdsmarked og i arbejdsmarkedspolitikken som har betydning for unges overgang og etableringsvilkår, og endelig diskuteres hvad de øvrige nordiske lande kan lære af de danske erfaringer.

    OriginalsprogDansk
    TitelUngdomars väg från skola till arbetsliv : Nordiska erfarenheter
    RedaktørerJonas Olofsson, Alexandru Panican
    Antal sider77
    Vol/bind584
    Udgivelses stedKøbenhavn
    ForlagNordic Council of Ministers
    Publikationsdato2008
    Sider53-130
    ISBN (Trykt)978-92-893-1750-4
    StatusUdgivet - 2008

    Bibliografisk note

    http://norden.org/pub/velfaerd/arbetsmarknad/sk/TN2008584.pdf

    Emneord

    • Overgang fra uddannelse til arbejde
    • erhvervsuddannelse
    • unge

    Citer dette

    Jørgensen, C. H. (2008). Et dansk regime for overgang fra uddannelse til arbejde? I J. Olofsson, & A. Panican (red.), Ungdomars väg från skola till arbetsliv: Nordiska erfarenheter (Bind 584, s. 53-130). Nordic Council of Ministers.