Abstract
I dette kapitel vil jeg først gennemgå en række forskningstilgange som på forskellig måde kan begribe de særlige træk ved unges overgang i Danmark i det man kan kalde et dansk 'regime for overgang' (transition regime). Dernæst følger en mere beskrivende gennemgang af det danske uddannelsessystem og en analyse af de forandringer i overgangsmønstrene som har fundet sted i de seneste 25 år. Særligt fokus vil der være på gennemstrømningen og frafald i erhvervsuddannelserne (yrkes-uddannelserne), og disse uddannelsers styrker og svagheder. Dernæst undersøges de forhold på det danske arbejdsmarked og i arbejdsmarkedspolitikken som har betydning for unges overgang og etableringsvilkår, og endelig diskuteres hvad de øvrige nordiske lande kan lære af de danske erfaringer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Ungdomars väg från skola till arbetsliv : Nordiska erfarenheter |
Redaktører | Jonas Olofsson, Alexandru Panican |
Antal sider | 77 |
Vol/bind | 584 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Nordic Council of Ministers |
Publikationsdato | 2008 |
Sider | 53-130 |
ISBN (Trykt) | 978-92-893-1750-4 |
Status | Udgivet - 2008 |
Bibliografisk note
http://norden.org/pub/velfaerd/arbetsmarknad/sk/TN2008584.pdfEmneord
- Overgang fra uddannelse til arbejde
- erhvervsuddannelse
- unge