Erkendelse gennem oplevelse: Når indlevelse ikke er mulig

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Resumé

    Artiklen omhandler deltagen observation, diskuteret fra et moderat social konstruktivistisk perspektiv. I artiklen stilles skarpt på relationen mellem begreberne erkendelse, indlevelse og oplevelse, idet det diskuteres hvilken type erkendelse det er muligt at opnå qua deltagelse i en børnegruppe i en daginstitution. I denne sammenhæng problematises selves bestræbelsen på indlevelse som analysestrategi, samtidig med at der argumenteres for mulighed for anderledes erkendelse oplevelse. Endvidere vises det, at en vekslen mellem forskellige deltagerpositioner kan støtte refleksionen over forskerens medkonstruktion af observationsmaterialet.
    OriginalsprogDansk
    TitelKvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv
    RedaktørerMargaretha Järvinen og Nanna Mik-Meyer
    Udgivelses stedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2005
    Udgave1
    Sider145-168
    ISBN (Trykt)87-412-0361-5
    StatusUdgivet - 2005

    Emneord

    • Refleksiv deltagerobservation, social konstruktivisme, børneperspektiv

    Citer dette

    Warming, H. (2005). Erkendelse gennem oplevelse: Når indlevelse ikke er mulig. I M. J. O. N. Mik-Meyer (red.), Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv (1 udg., s. 145-168). København: Hans Reitzels Forlag.
    Warming, H. / Erkendelse gennem oplevelse: Når indlevelse ikke er mulig. Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv. red. / Margaretha Järvinen og Nanna Mik-Meyer. 1. udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2005. s. 145-168
    @inbook{6e72170052c411db9789000ea68e967b,
    title = "Erkendelse gennem oplevelse: N{\aa}r indlevelse ikke er mulig",
    abstract = "Artiklen omhandler deltagen observation, diskuteret fra et moderat social konstruktivistisk perspektiv. I artiklen stilles skarpt p{\aa} relationen mellem begreberne erkendelse, indlevelse og oplevelse, idet det diskuteres hvilken type erkendelse det er muligt at opn{\aa} qua deltagelse i en b{\o}rnegruppe i en daginstitution. I denne sammenh{\ae}ng problematises selves bestr{\ae}belsen p{\aa} indlevelse som analysestrategi, samtidig med at der argumenteres for mulighed for anderledes erkendelse oplevelse. Endvidere vises det, at en vekslen mellem forskellige deltagerpositioner kan st{\o}tte refleksionen over forskerens medkonstruktion af observationsmaterialet.",
    keywords = "Refleksiv deltagerobservation, social konstruktivisme, b{\o}rneperspektiv, Participant observation, social constructionism, children's perspectives",
    author = "H. Warming",
    year = "2005",
    language = "Dansk",
    isbn = "87-412-0361-5",
    pages = "145--168",
    editor = "Mik-Meyer, {Margaretha J{\"a}rvinen og Nanna}",
    booktitle = "Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv",
    publisher = "Hans Reitzels Forlag",
    edition = "1",

    }

    Warming, H 2005, Erkendelse gennem oplevelse: Når indlevelse ikke er mulig. i MJON Mik-Meyer (red.), Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv. 1 udg, Hans Reitzels Forlag, København, s. 145-168.

    Erkendelse gennem oplevelse: Når indlevelse ikke er mulig. / Warming, H.

    Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv. red. / Margaretha Järvinen og Nanna Mik-Meyer. 1. udg. København : Hans Reitzels Forlag, 2005. s. 145-168.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    TY - CHAP

    T1 - Erkendelse gennem oplevelse: Når indlevelse ikke er mulig

    AU - Warming, H.

    PY - 2005

    Y1 - 2005

    N2 - Artiklen omhandler deltagen observation, diskuteret fra et moderat social konstruktivistisk perspektiv. I artiklen stilles skarpt på relationen mellem begreberne erkendelse, indlevelse og oplevelse, idet det diskuteres hvilken type erkendelse det er muligt at opnå qua deltagelse i en børnegruppe i en daginstitution. I denne sammenhæng problematises selves bestræbelsen på indlevelse som analysestrategi, samtidig med at der argumenteres for mulighed for anderledes erkendelse oplevelse. Endvidere vises det, at en vekslen mellem forskellige deltagerpositioner kan støtte refleksionen over forskerens medkonstruktion af observationsmaterialet.

    AB - Artiklen omhandler deltagen observation, diskuteret fra et moderat social konstruktivistisk perspektiv. I artiklen stilles skarpt på relationen mellem begreberne erkendelse, indlevelse og oplevelse, idet det diskuteres hvilken type erkendelse det er muligt at opnå qua deltagelse i en børnegruppe i en daginstitution. I denne sammenhæng problematises selves bestræbelsen på indlevelse som analysestrategi, samtidig med at der argumenteres for mulighed for anderledes erkendelse oplevelse. Endvidere vises det, at en vekslen mellem forskellige deltagerpositioner kan støtte refleksionen over forskerens medkonstruktion af observationsmaterialet.

    KW - Refleksiv deltagerobservation, social konstruktivisme, børneperspektiv

    KW - Participant observation, social constructionism, children's perspectives

    M3 - Bidrag til bog/antologi

    SN - 87-412-0361-5

    SP - 145

    EP - 168

    BT - Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv

    A2 - Mik-Meyer, Margaretha Järvinen og Nanna

    PB - Hans Reitzels Forlag

    CY - København

    ER -

    Warming H. Erkendelse gennem oplevelse: Når indlevelse ikke er mulig. I Mik-Meyer MJON, red., Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv. 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag. 2005. s. 145-168