Erkendelse gennem oplevelse: Når indlevelse ikke er mulig

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

    Abstract

    Artiklen omhandler deltagen observation, diskuteret fra et moderat social konstruktivistisk perspektiv. I artiklen stilles skarpt på relationen mellem begreberne erkendelse, indlevelse og oplevelse, idet det diskuteres hvilken type erkendelse det er muligt at opnå qua deltagelse i en børnegruppe i en daginstitution. I denne sammenhæng problematises selves bestræbelsen på indlevelse som analysestrategi, samtidig med at der argumenteres for mulighed for anderledes erkendelse oplevelse. Endvidere vises det, at en vekslen mellem forskellige deltagerpositioner kan støtte refleksionen over forskerens medkonstruktion af observationsmaterialet.
    OriginalsprogDansk
    TitelKvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv
    RedaktørerMargaretha Järvinen og Nanna Mik-Meyer
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Publikationsdato2005
    Udgave1
    Sider145-168
    ISBN (Trykt)87-412-0361-5
    StatusUdgivet - 2005

    Emneord

    • Refleksiv deltagerobservation
    • social konstruktivisme
    • Børneperspektiv

    Citer dette