Abstract
Artiklen omhandler deltagen observation, diskuteret fra et moderat social konstruktivistisk perspektiv. I artiklen stilles skarpt på relationen mellem begreberne erkendelse, indlevelse og oplevelse, idet det diskuteres hvilken type erkendelse det er muligt at opnå qua deltagelse i en børnegruppe i en daginstitution. I denne sammenhæng problematises selves bestræbelsen på indlevelse som analysestrategi, samtidig med at der argumenteres for mulighed for anderledes erkendelse oplevelse. Endvidere vises det, at en vekslen mellem forskellige deltagerpositioner kan støtte refleksionen over forskerens medkonstruktion af observationsmaterialet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv |
Redaktører | Margaretha Järvinen og Nanna Mik-Meyer |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2005 |
Udgave | 1 |
Sider | 145-168 |
ISBN (Trykt) | 87-412-0361-5 |
Status | Udgivet - 2005 |
Emneord
- Refleksiv deltagerobservation
- social konstruktivisme
- Børneperspektiv