TY - RPRT
T1 - Erhvervsfagenes rolle i overgangen fra uddannelse til arbejde
AU - Jørgensen, Christian Helms
AU - Smistrup, Morten
PY - 2007
Y1 - 2007
N2 - Rapporten undersøger hvilken rolle faget (erhvervsfaget) spiller for unges overgang fra uddannelse til arbejde via en erhvervsfaglig uddannelse (EUD)? Og hvilke styrker og svagheder har de danske EUD der bygger på erhvervsfag, med hensyn til at sikre en vellykket overgang sammenlignet med andre lande? Hensigten med forskningsprojektet er at bidrage til udviklingen af et sammenhængende forskningsfelt for 'Overgangen fra Uddannelse til Arbejde'. Projektet fokuserer på overgang frem for frafald for at opnå en mere sammenhængende forståelse af de unges vej gennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Rapporten gennemgår centrale dele af den internationale forskning på områderne erhvervsfag, overgang og institutionelle regimer. Desuden har vi gennemført en empirisk undersøgelse inden for de merkantile uddannelser, der omfatter to spørgeskemaundersøgelser med besvarelser fra 875 (år 2000) henholdsvis 445 elever (år 2006) og en interviewundersøgelse med 25 individuelle interview. Undersøgelsen peger både på nogle af styrkerne i den danske model for EUD og nogle af de udfordringer den står overfor som følge af stigende interne spændinger i systemet
AB - Rapporten undersøger hvilken rolle faget (erhvervsfaget) spiller for unges overgang fra uddannelse til arbejde via en erhvervsfaglig uddannelse (EUD)? Og hvilke styrker og svagheder har de danske EUD der bygger på erhvervsfag, med hensyn til at sikre en vellykket overgang sammenlignet med andre lande? Hensigten med forskningsprojektet er at bidrage til udviklingen af et sammenhængende forskningsfelt for 'Overgangen fra Uddannelse til Arbejde'. Projektet fokuserer på overgang frem for frafald for at opnå en mere sammenhængende forståelse af de unges vej gennem uddannelserne og ud på arbejdsmarkedet. Rapporten gennemgår centrale dele af den internationale forskning på områderne erhvervsfag, overgang og institutionelle regimer. Desuden har vi gennemført en empirisk undersøgelse inden for de merkantile uddannelser, der omfatter to spørgeskemaundersøgelser med besvarelser fra 875 (år 2000) henholdsvis 445 elever (år 2006) og en interviewundersøgelse med 25 individuelle interview. Undersøgelsen peger både på nogle af styrkerne i den danske model for EUD og nogle af de udfordringer den står overfor som følge af stigende interne spændinger i systemet
KW - overgang fra uddannelse til arbejde
KW - erhvervsuddannelse
KW - unge
KW - komparativ uddannelsesforskning
KW - school to work transition
KW - vocational education regimes
KW - comparative perspectives
M3 - Rapport
VL - 1
BT - Erhvervsfagenes rolle i overgangen fra uddannelse til arbejde
PB - Roskilde Universitet
CY - Roskilde Universitetscenter
ER -