En taksonomi af industrielle tilfredshedsdimensioner – en kvalitativ multicaseundersøgelse.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Der har hidtil kun været en meget sporadisk forskning i tilfredshedsaspekter i en industriel kontekst. På grund af de særlige karakteristika, der gør sig gældende på B2B markedet, fx købsprocessens varighed, andre købsmotiver o.l., er det rimeligt at antage, at dannelsen af tilfredshed sker på baggrund af særlige faktorer. Resultaterne af en kvalitativ multicaseundersøgelse viste, at købscentermedlemmer på tværs af casevirksomhederne fokuserede på tilfredshedsdimensioner såsom troværdighed, finansielle aspekter, tekniske aspekter og serviceaspekter. Herudover varierer de identificerede tilfredshedsdimensioners vigtighed afhængigt af, hvilken tidsfase købsprocessen befandt sig i. Det viste sig yderligere, at nogle tilfredshedsdimensioner var generiske af natur, hvorimod andre var situationsbestemte og dermed mere unikke af natur. Implikationerne af de fundne resultater har såvel teoretiske som praktiske konsekvenser.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLedelse & Erhvervsøkonomi
Vol/bind2
Sider (fra-til)95-104
Antal sider9
ISSN0902-3704
StatusUdgivet - 2005
Udgivet eksterntJa

Citer dette

@article{18b107e20d0548cebc71836da1c829fc,
title = "En taksonomi af industrielle tilfredshedsdimensioner – en kvalitativ multicaseunders{\o}gelse.",
abstract = "Der har hidtil kun v{\ae}ret en meget sporadisk forskning i tilfredshedsaspekter i en industriel kontekst. P{\aa} grund af de s{\ae}rlige karakteristika, der g{\o}r sig g{\ae}ldende p{\aa} B2B markedet, fx k{\o}bsprocessens varighed, andre k{\o}bsmotiver o.l., er det rimeligt at antage, at dannelsen af tilfredshed sker p{\aa} baggrund af s{\ae}rlige faktorer. Resultaterne af en kvalitativ multicaseunders{\o}gelse viste, at k{\o}bscentermedlemmer p{\aa} tv{\ae}rs af casevirksomhederne fokuserede p{\aa} tilfredshedsdimensioner s{\aa}som trov{\ae}rdighed, finansielle aspekter, tekniske aspekter og serviceaspekter. Herudover varierer de identificerede tilfredshedsdimensioners vigtighed afh{\ae}ngigt af, hvilken tidsfase k{\o}bsprocessen befandt sig i. Det viste sig yderligere, at nogle tilfredshedsdimensioner var generiske af natur, hvorimod andre var situationsbestemte og dermed mere unikke af natur. Implikationerne af de fundne resultater har s{\aa}vel teoretiske som praktiske konsekvenser.",
author = "Gr{\"u}nbaum, {Niels Nols{\o}e}",
year = "2005",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "95--104",
journal = "Ledelse & Erhvervsoekonomi",
issn = "0902-3704",
publisher = "Dj{\o}f Forlag",

}

En taksonomi af industrielle tilfredshedsdimensioner – en kvalitativ multicaseundersøgelse. / Grünbaum, Niels Nolsøe.

I: Ledelse & Erhvervsøkonomi, Bind 2, 2005, s. 95-104.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - En taksonomi af industrielle tilfredshedsdimensioner – en kvalitativ multicaseundersøgelse.

AU - Grünbaum, Niels Nolsøe

PY - 2005

Y1 - 2005

N2 - Der har hidtil kun været en meget sporadisk forskning i tilfredshedsaspekter i en industriel kontekst. På grund af de særlige karakteristika, der gør sig gældende på B2B markedet, fx købsprocessens varighed, andre købsmotiver o.l., er det rimeligt at antage, at dannelsen af tilfredshed sker på baggrund af særlige faktorer. Resultaterne af en kvalitativ multicaseundersøgelse viste, at købscentermedlemmer på tværs af casevirksomhederne fokuserede på tilfredshedsdimensioner såsom troværdighed, finansielle aspekter, tekniske aspekter og serviceaspekter. Herudover varierer de identificerede tilfredshedsdimensioners vigtighed afhængigt af, hvilken tidsfase købsprocessen befandt sig i. Det viste sig yderligere, at nogle tilfredshedsdimensioner var generiske af natur, hvorimod andre var situationsbestemte og dermed mere unikke af natur. Implikationerne af de fundne resultater har såvel teoretiske som praktiske konsekvenser.

AB - Der har hidtil kun været en meget sporadisk forskning i tilfredshedsaspekter i en industriel kontekst. På grund af de særlige karakteristika, der gør sig gældende på B2B markedet, fx købsprocessens varighed, andre købsmotiver o.l., er det rimeligt at antage, at dannelsen af tilfredshed sker på baggrund af særlige faktorer. Resultaterne af en kvalitativ multicaseundersøgelse viste, at købscentermedlemmer på tværs af casevirksomhederne fokuserede på tilfredshedsdimensioner såsom troværdighed, finansielle aspekter, tekniske aspekter og serviceaspekter. Herudover varierer de identificerede tilfredshedsdimensioners vigtighed afhængigt af, hvilken tidsfase købsprocessen befandt sig i. Det viste sig yderligere, at nogle tilfredshedsdimensioner var generiske af natur, hvorimod andre var situationsbestemte og dermed mere unikke af natur. Implikationerne af de fundne resultater har såvel teoretiske som praktiske konsekvenser.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 95

EP - 104

JO - Ledelse & Erhvervsoekonomi

JF - Ledelse & Erhvervsoekonomi

SN - 0902-3704

ER -