TY - JOUR
T1 - En medieprovokatør bliver til
T2 - Personakonstruktioner og -transformationer i Eva Selsings retorik
AU - Bengtsson, Mette
AU - Rønlev, Rasmus
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Med begrebet medieprovokatør, en personificering af Olivier Driessens’ begreb medieprovokation, henviser vi til debattører, der i kraft af provokerende retorik og cirkulation på sociale medier opnår en prominent taleposition i traditionelle, journalistiske massemedier. I en nærlæsning af udvalgte tekster af Eva Selsing, som vi opfatter som en paradigmatisk case, viser vi, hvordan Selsing konstruerer og transformerer sin provokerende persona på tværs af journalistiske genrer og dermed etablerer sig som medieprovokatør i et hybridt mediesystem. På den baggrund diskuterer vi, hvordan provokerende stil kan fungere som en katalysator for retorisk handlekraft for medieprovokatører, de medier, de arbejder for, og potentielt den bredere offentlighed. Offentlighedens handlekraft er dog, som vi ser det, afhængig af, at publicistiske medier ikke blot nøjes med at tilbyde medieprovokatører en platform og bestyrke deres selviscenesættelse, men også tager ansvar for og spiller en aktiv rolle som kuratorer af den debat, der opstår i kølvandet på medieprovokatørernes retorik.
AB - Med begrebet medieprovokatør, en personificering af Olivier Driessens’ begreb medieprovokation, henviser vi til debattører, der i kraft af provokerende retorik og cirkulation på sociale medier opnår en prominent taleposition i traditionelle, journalistiske massemedier. I en nærlæsning af udvalgte tekster af Eva Selsing, som vi opfatter som en paradigmatisk case, viser vi, hvordan Selsing konstruerer og transformerer sin provokerende persona på tværs af journalistiske genrer og dermed etablerer sig som medieprovokatør i et hybridt mediesystem. På den baggrund diskuterer vi, hvordan provokerende stil kan fungere som en katalysator for retorisk handlekraft for medieprovokatører, de medier, de arbejder for, og potentielt den bredere offentlighed. Offentlighedens handlekraft er dog, som vi ser det, afhængig af, at publicistiske medier ikke blot nøjes med at tilbyde medieprovokatører en platform og bestyrke deres selviscenesættelse, men også tager ansvar for og spiller en aktiv rolle som kuratorer af den debat, der opstår i kølvandet på medieprovokatørernes retorik.
KW - Media provocation (Driessens)
KW - provocative style
KW - persona
KW - agency
KW - public debate
KW - Media provocation (Driessens)
KW - provocative style
KW - persona
KW - agency
KW - public debate
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 1397-0534
VL - 25
SP - 22
EP - 39
JO - Rhetorica Scandinavica
JF - Rhetorica Scandinavica
IS - 83
ER -