En introduktion til Situeret Læring og Praksis i forandring

Erik Axel, Lene Tanggaard Pedersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Jean Lave har igennem sin karriere udviklet et begreb om læring som engagement i aktuel praksis. Artiklen sammenligner to skridt på vejen, et tidligt udkast til monografien Situeret læring, der blev bragt i dette tidsskrift i 1988, og monografien selv. Vi sætter derved scenen for den efterfølgende artikel. I artiklen forstås læring som et produkt af, at en person får adgang til en praksis, gør dennes problemer til sine og derved lærer. I monografien er der større fokus på, at deltagere i praksis reproducerer den ved at hverve nye deltagere, og at praksis udvikles i en proces, hvor de nyankomne lærer i næsten uundgåelige konflikt til veteraner ved at engagere sig i praksis. Derved får modsigelser i praksis en større betydning, hvilket understreges i den artikel, vi bringer efterfølgende. For receptionen i praksis peger vi på to vigtige begreber i tilgangen, decentreringen og deltagerperspektivet, som begge bidrager til at udføre analyserne af læringsforløb konkret situerede og fra de lærendes perspektiv. Vi opridser desuden en forskel i den danske reception mellem forskere med baggrund i Aarhus Universitet, hvor forskerne mere klart tager problemer omkring mesterlære op, og forskere med baggrund i Københavns Universitet, hvor forskerne arbejder med læring i hverdagspraksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordiske Udkast
Vol/bind37
Udgave nummer1/2
Sider (fra-til)3-9
Antal sider7
ISSN1396-3953
StatusUdgivet - 2009

Emneord

  • læring som engagement i aktuel praksis
  • situeret læring
  • mesterlære
  • decentrering
  • deltagerperspektiv

Citer dette