Abstract
Jean Lave har igennem sin karriere udviklet et begreb om læring som engagement i aktuel praksis. Artiklen sammenligner to skridt på vejen, et tidligt udkast til monografien Situeret læring, der blev bragt i dette tidsskrift i 1988, og monografien selv. Vi sætter derved scenen for den efterfølgende artikel. I artiklen forstås læring som et produkt af, at en person får adgang til en praksis, gør dennes problemer til sine og derved lærer. I monografien er der større fokus på, at deltagere i praksis reproducerer den ved at hverve nye deltagere, og at praksis udvikles i en proces, hvor de nyankomne lærer i næsten uundgåelige konflikt til veteraner ved at engagere sig i praksis. Derved får modsigelser i praksis en større betydning, hvilket understreges i den artikel, vi bringer efterfølgende. For receptionen i praksis peger vi på to vigtige begreber i tilgangen, decentreringen og deltagerperspektivet, som begge bidrager til at udføre analyserne af læringsforløb konkret situerede og fra de lærendes perspektiv. Vi opridser desuden en forskel i den danske reception mellem forskere med baggrund i Aarhus Universitet, hvor forskerne mere klart tager problemer omkring mesterlære op, og forskere med baggrund i Københavns Universitet, hvor forskerne arbejder med læring i hverdagspraksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordiske Udkast |
Vol/bind | 37 |
Udgave nummer | 1/2 |
Sider (fra-til) | 3-9 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 1396-3953 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- læring som engagement i aktuel praksis
- situeret læring
- mesterlære
- decentrering
- deltagerperspektiv