"En helt anden måde at skrive på"

Et studie i skriftlighed i projektarbejde med tysk som fremmedsprog

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Resumé

    Artiklen præsenterer et studie i skriftlighed i et tværfagligt projektarbejde i et dansk gymnasium med fagene tysk og historie. Fokus er på hvordan eleverne arbejder med skriftlighed: Hvad bruger eleverne skriftlighed til i projektarbejdet? Hvilke aspekter af sprog, tekst og skriveproces arbejder de med? Hvilken betydning tillægger de skrivning på fremmedsproget i deres læring og selvopfattelse som brugere af et fremmedsprog? Studiet bygger på sociokulturel teori med henblik på literacy, tekstkompetence og identitetsaspekter af sproglæring. Metodisk er studiet anlagt som en kombination af en etnografisk og tekstanalytisk tilgang; heri indgår en analyse af elevers samarbejde om at skrive et tysksproget abstract. Til slut diskuteres hvordan projektarbejde med fremmedsprog kan bidrage til at udvikle elevers studieforberedende skrivekompetencer.

    Studiet er et delprojekt under forskningsprojektet Faglighed og Skriftlighed, finansieret af det danske forskningsråd for humaniora, FKK (2011-2014). Projektet er et samarbejde mellem forskere ved Syddansk Universitet, Aarhus Universitet og Roskilde Universitet www.sdu.dk/fos
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftNordic Journal of Modern Language Methodology
    Vol/bind2
    Udgave nummer1
    StatusUdgivet - jun. 2013

    Citer dette

    @article{ea7b1d7a17174ee5bb37e0e22eb18f3a,
    title = "{"}En helt anden m{\aa}de at skrive p{\aa}{"}: Et studie i skriftlighed i projektarbejde med tysk som fremmedsprog",
    abstract = "Artiklen pr{\ae}senterer et studie i skriftlighed i et tv{\ae}rfagligt projektarbejde i et dansk gymnasium med fagene tysk og historie. Fokus er p{\aa} hvordan eleverne arbejder med skriftlighed: Hvad bruger eleverne skriftlighed til i projektarbejdet? Hvilke aspekter af sprog, tekst og skriveproces arbejder de med? Hvilken betydning till{\ae}gger de skrivning p{\aa} fremmedsproget i deres l{\ae}ring og selvopfattelse som brugere af et fremmedsprog? Studiet bygger p{\aa} sociokulturel teori med henblik p{\aa} literacy, tekstkompetence og identitetsaspekter af sprogl{\ae}ring. Metodisk er studiet anlagt som en kombination af en etnografisk og tekstanalytisk tilgang; heri indg{\aa}r en analyse af elevers samarbejde om at skrive et tysksproget abstract. Til slut diskuteres hvordan projektarbejde med fremmedsprog kan bidrage til at udvikle elevers studieforberedende skrivekompetencer. Studiet er et delprojekt under forskningsprojektet Faglighed og Skriftlighed, finansieret af det danske forskningsr{\aa}d for humaniora, FKK (2011-2014). Projektet er et samarbejde mellem forskere ved Syddansk Universitet, Aarhus Universitet og Roskilde Universitet www.sdu.dk/fos",
    author = "Jakobsen, {Karen Sonne}",
    year = "2013",
    month = "6",
    language = "Dansk",
    volume = "2",
    journal = "Nordic Journal of Modern Language Methodology",
    publisher = "Universitetet i Agder",
    number = "1",

    }

    "En helt anden måde at skrive på" : Et studie i skriftlighed i projektarbejde med tysk som fremmedsprog. / Jakobsen, Karen Sonne.

    I: Nordic Journal of Modern Language Methodology, Bind 2, Nr. 1, 06.2013.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    TY - JOUR

    T1 - "En helt anden måde at skrive på"

    T2 - Et studie i skriftlighed i projektarbejde med tysk som fremmedsprog

    AU - Jakobsen, Karen Sonne

    PY - 2013/6

    Y1 - 2013/6

    N2 - Artiklen præsenterer et studie i skriftlighed i et tværfagligt projektarbejde i et dansk gymnasium med fagene tysk og historie. Fokus er på hvordan eleverne arbejder med skriftlighed: Hvad bruger eleverne skriftlighed til i projektarbejdet? Hvilke aspekter af sprog, tekst og skriveproces arbejder de med? Hvilken betydning tillægger de skrivning på fremmedsproget i deres læring og selvopfattelse som brugere af et fremmedsprog? Studiet bygger på sociokulturel teori med henblik på literacy, tekstkompetence og identitetsaspekter af sproglæring. Metodisk er studiet anlagt som en kombination af en etnografisk og tekstanalytisk tilgang; heri indgår en analyse af elevers samarbejde om at skrive et tysksproget abstract. Til slut diskuteres hvordan projektarbejde med fremmedsprog kan bidrage til at udvikle elevers studieforberedende skrivekompetencer. Studiet er et delprojekt under forskningsprojektet Faglighed og Skriftlighed, finansieret af det danske forskningsråd for humaniora, FKK (2011-2014). Projektet er et samarbejde mellem forskere ved Syddansk Universitet, Aarhus Universitet og Roskilde Universitet www.sdu.dk/fos

    AB - Artiklen præsenterer et studie i skriftlighed i et tværfagligt projektarbejde i et dansk gymnasium med fagene tysk og historie. Fokus er på hvordan eleverne arbejder med skriftlighed: Hvad bruger eleverne skriftlighed til i projektarbejdet? Hvilke aspekter af sprog, tekst og skriveproces arbejder de med? Hvilken betydning tillægger de skrivning på fremmedsproget i deres læring og selvopfattelse som brugere af et fremmedsprog? Studiet bygger på sociokulturel teori med henblik på literacy, tekstkompetence og identitetsaspekter af sproglæring. Metodisk er studiet anlagt som en kombination af en etnografisk og tekstanalytisk tilgang; heri indgår en analyse af elevers samarbejde om at skrive et tysksproget abstract. Til slut diskuteres hvordan projektarbejde med fremmedsprog kan bidrage til at udvikle elevers studieforberedende skrivekompetencer. Studiet er et delprojekt under forskningsprojektet Faglighed og Skriftlighed, finansieret af det danske forskningsråd for humaniora, FKK (2011-2014). Projektet er et samarbejde mellem forskere ved Syddansk Universitet, Aarhus Universitet og Roskilde Universitet www.sdu.dk/fos

    M3 - Tidsskriftartikel

    VL - 2

    JO - Nordic Journal of Modern Language Methodology

    JF - Nordic Journal of Modern Language Methodology

    IS - 1

    ER -