Emotionelle dimensioner i forskningsarbejdet: Involvering i forskning om studerende og psykosociale problemer.

Mathias Hulgård Kristiansen, Trine Østergaard Wulf-Andersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

I artiklen undersøger vi betydningen af emotionelle dimensioner i kvalitativt forskningsarbejde. Artiklen er baseret på vores arbejde i et longitudinelt, kvalitativt forskningsprojekt, Studielivsprojektet (2018-21), der undersøger studieliv og psykosociale problemer i dansk videregående uddannelse. Projektet følger 47 studerende fra forskellige studieretninger på syv danske universiteter og professionshøjskoler, som alle har konkrete erfaringer med psykosociale problemer, spændende fra stressproblematikker knyttet specifi kt til studiet til helt brede sociale vanskeligheder og/eller egentlige kliniske diagnoser. Med inspiration fra Hochschilds forståelse af normer for og håndtering af emotionalitet i arbejdet (Hochschild, 1998) fokuserer vi i artiklen på, hvordan det påvirker os at bedrive forskningsarbejde i et felt, vi er involveret i på flere måder. Vi udfolder betydningen af emotionalitet i forhold til vores oplevelse af dilemmaer, belastninger og begejstringer i relationen til de studerende. Vi undersøger betydningen af emotionalitet i den direkte interaktion med de studerende, i efterbearbejdningen af samtalerne og i relation til de sociale og kulturelle normer for emotionalitet i forskningsarbejde.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for Arbejdsliv
Vol/bind22
Udgave nummer4
Sider (fra-til)40-55
Antal sider15
ISSN1399-1442
DOI
StatusUdgivet - 17 jan. 2021

Emneord

  • Forskning og involvering
  • Emotionelt arbejde
  • Videregående uddannelse
  • Studerende

Citer dette