Effektfuld pædagogisk praksis

"Fremtidens dagtilbud" som case

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

I den aktuelle politiske diskurs om daginstitutionsområdet er der stor opmærksomhed på at styrke og videreudvikle den tidlige indsats. Hvad der nærmere forstås ved tidlig indsats diskuteres imidlertid sjældent. Samtidig er der sket en markant udbredelse af programmer og metoder fx ”Fart på sproget” og ”De utrolige år” (Aabro, 2016), der skal bidrage til en mere effektiv tidlig indsats. Et af disse er effektstudiet ”Fremtidens Dagtilbud”. Denne artikel diskuterer hvilke implicitte antagelser om god pædagogik, dette program rummer, og hvordan det kan påvirke den pædagogiske dømmekraft i retning af effektstudiets implicitte værdier. Teoretisk trækker artiklen på Gert Biestas pointer om, at effektstudier ofte rummer implicitte antagelse om ”god uddannelse”, men at spørgsmål om ”effektiv uddannelse” baseret på data (tal) ofte tilsidesætter sådanne værdiorienterede spørgsmål. Artiklens empiri består af dokumenter fra programmet, og vi analyserer de implicitte pædagogiske værdier i programmet ud fra dets vejledning for organisering af praksis
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2019
Udgave nummer1
Sider (fra-til)16-25
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - feb. 2019

Citer dette

@article{173650918e0e441080a713fe0e041abd,
title = "Effektfuld p{\ae}dagogisk praksis: {"}Fremtidens dagtilbud{"} som case",
abstract = "I den aktuelle politiske diskurs om daginstitutionsomr{\aa}det er der stor opm{\ae}rksomhed p{\aa} at styrke og videreudvikle den tidlige indsats. Hvad der n{\ae}rmere forst{\aa}s ved tidlig indsats diskuteres imidlertid sj{\ae}ldent. Samtidig er der sket en markant udbredelse af programmer og metoder fx ”Fart p{\aa} sproget” og ”De utrolige {\aa}r” (Aabro, 2016), der skal bidrage til en mere effektiv tidlig indsats. Et af disse er effektstudiet ”Fremtidens Dagtilbud”. Denne artikel diskuterer hvilke implicitte antagelser om god p{\ae}dagogik, dette program rummer, og hvordan det kan p{\aa}virke den p{\ae}dagogiske d{\o}mmekraft i retning af effektstudiets implicitte v{\ae}rdier. Teoretisk tr{\ae}kker artiklen p{\aa} Gert Biestas pointer om, at effektstudier ofte rummer implicitte antagelse om ”god uddannelse”, men at sp{\o}rgsm{\aa}l om ”effektiv uddannelse” baseret p{\aa} data (tal) ofte tilsides{\ae}tter s{\aa}danne v{\ae}rdiorienterede sp{\o}rgsm{\aa}l. Artiklens empiri best{\aa}r af dokumenter fra programmet, og vi analyserer de implicitte p{\ae}dagogiske v{\ae}rdier i programmet ud fra dets vejledning for organisering af praksis",
author = "Annegrethe Ahrenkiel and Lars Holm and Vilholm, {Fina Lewenhaupt}",
year = "2019",
month = "2",
language = "Dansk",
volume = "2019",
pages = "16--25",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "1",

}

Effektfuld pædagogisk praksis : "Fremtidens dagtilbud" som case. / Ahrenkiel, Annegrethe; Holm, Lars; Vilholm, Fina Lewenhaupt.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 2019, Nr. 1, 02.2019, s. 16-25.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Effektfuld pædagogisk praksis

T2 - "Fremtidens dagtilbud" som case

AU - Ahrenkiel, Annegrethe

AU - Holm, Lars

AU - Vilholm, Fina Lewenhaupt

PY - 2019/2

Y1 - 2019/2

N2 - I den aktuelle politiske diskurs om daginstitutionsområdet er der stor opmærksomhed på at styrke og videreudvikle den tidlige indsats. Hvad der nærmere forstås ved tidlig indsats diskuteres imidlertid sjældent. Samtidig er der sket en markant udbredelse af programmer og metoder fx ”Fart på sproget” og ”De utrolige år” (Aabro, 2016), der skal bidrage til en mere effektiv tidlig indsats. Et af disse er effektstudiet ”Fremtidens Dagtilbud”. Denne artikel diskuterer hvilke implicitte antagelser om god pædagogik, dette program rummer, og hvordan det kan påvirke den pædagogiske dømmekraft i retning af effektstudiets implicitte værdier. Teoretisk trækker artiklen på Gert Biestas pointer om, at effektstudier ofte rummer implicitte antagelse om ”god uddannelse”, men at spørgsmål om ”effektiv uddannelse” baseret på data (tal) ofte tilsidesætter sådanne værdiorienterede spørgsmål. Artiklens empiri består af dokumenter fra programmet, og vi analyserer de implicitte pædagogiske værdier i programmet ud fra dets vejledning for organisering af praksis

AB - I den aktuelle politiske diskurs om daginstitutionsområdet er der stor opmærksomhed på at styrke og videreudvikle den tidlige indsats. Hvad der nærmere forstås ved tidlig indsats diskuteres imidlertid sjældent. Samtidig er der sket en markant udbredelse af programmer og metoder fx ”Fart på sproget” og ”De utrolige år” (Aabro, 2016), der skal bidrage til en mere effektiv tidlig indsats. Et af disse er effektstudiet ”Fremtidens Dagtilbud”. Denne artikel diskuterer hvilke implicitte antagelser om god pædagogik, dette program rummer, og hvordan det kan påvirke den pædagogiske dømmekraft i retning af effektstudiets implicitte værdier. Teoretisk trækker artiklen på Gert Biestas pointer om, at effektstudier ofte rummer implicitte antagelse om ”god uddannelse”, men at spørgsmål om ”effektiv uddannelse” baseret på data (tal) ofte tilsidesætter sådanne værdiorienterede spørgsmål. Artiklens empiri består af dokumenter fra programmet, og vi analyserer de implicitte pædagogiske værdier i programmet ud fra dets vejledning for organisering af praksis

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2019

SP - 16

EP - 25

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 1

ER -