Drengen, der ønskede sig en diagnose

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I de senere år har begreber som 1tværprofessionalitet1 og 'børneperspektiver' udgjort centrale elementer i diskussionerne om inklusion, eksklusion og generel
opkvalificering af arbejdet om børn i udsatte positioner - både i skolen og på
det bredere sociale område. Formålet med dette kapitel er at diskutere det tværprofessionelle samarbejde om børn i vanskeligheder i det, man kan kalde »grænselandet « mellem specielle indsatser og det almene skoleliv. Der stilles skarpt på nogle udfordringer knyttet til de måder, hvorpå børns perspektiver kommer i spil i forhold til det tværprofessionelle samarbejde, der skal bidrage til at løse vanskelighederne om dem. Det tværprofessionelle samarbejde udfoldes i kapitlet som en konfliktuel, social praksis, og det analyseres som en del af et større institutionelt arrangement, som noget der hele tiden udvikler sig i relation til en række modstridende institutionelle betingelser. Gennem analyser af en case om drengen Hassan diskuteres det dobbeltforhold, at den tværprofessionelle organisering på baggrund af de modstridende institutionelle betingelser på den ene side risikerer at underkende børns perspektiver og på den anden side, hvordan børn og familier som deltagere i denne sammensatte sociale praksis også løbende organiserer og tilpasser deres perspektiver til bevægelserne i det tværprofessionelle samarbejde i bestræbelsen på at få indflydelse på deres forløb.
OriginalsprogDansk
TitelInklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde
RedaktørerBjørn Hamre, Vibe Larsen
Antal sider16
Udgivelses stedFrederiksberg
ForlagFrydenlund Academic
Publikationsdato2016
Sider125 - 140
Kapitel7
ISBN (Trykt)9788771186062
StatusUdgivet - 2016

Citer dette

Røn Larsen, M. (2016). Drengen, der ønskede sig en diagnose. I B. Hamre, & V. Larsen (red.), Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde (s. 125 - 140). Frydenlund Academic.