Drengeelever og pigeelever

- Hvordan skabes køn i skolen?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstrakt

Ofte bliver køn og kønsforskelle diskuteret på en måde, der trækker på den gamle diskussion af, om arv eller miljø er (mest) determinerende for menneskers udvikling, og for de store forskelle, som kan konstateres mellem mennesker indenfor snart sagt alle livets forhold. Da menneskers køn i rigtig mange sammenhænge ses som betydningsfuldt, er opfattelsen af, hvad køn er og hvordan kønsforskelle derfor kan forklares og forstås, til stadighed aktuel. Dette kapitel præsenterer en socialpsykologisk forståelsesramme for køn og kønsforskelle og viser gennem ny forskning hvordan køn er relevant i skolen i dag og hvordan kønsforskelle skabes i folkeskolen. Forskningen peger på, at læreres ofte har enkle og entydige opfattelser af, hvad køn betyder – men at eleverne gør en masse, der ikke passer til lærernes forestillinger om køn.
OriginalsprogDansk
TitelPsykologi for lærerstuderende og lærere
RedaktørerOle Løw, Else Skibsted
Antal sider21
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato1 aug. 2012
Sider216-236
Kapitel12
ISBN (Trykt)978-87-500-4277-8
StatusUdgivet - 1 aug. 2012

Emneord

  • kønnet subjektivering
  • talehandlingsteori
  • forholdemåder
  • skole og arbejdsplads som læringsmiljøer

Citer dette

Krøjer, J. (2012). Drengeelever og pigeelever: - Hvordan skabes køn i skolen? I O. Løw, & E. Skibsted (red.), Psykologi for lærerstuderende og lærere (s. 216-236). København: Akademisk Forlag.