Abstract
Ofte bliver køn og kønsforskelle diskuteret på en måde, der trækker på den gamle diskussion af, om arv eller miljø er (mest) determinerende for menneskers udvikling, og for de store forskelle, som kan konstateres mellem mennesker indenfor snart sagt alle livets forhold. Da menneskers køn i rigtig mange sammenhænge ses som betydningsfuldt, er opfattelsen af, hvad køn er og hvordan kønsforskelle derfor kan forklares og forstås, til stadighed aktuel. Dette kapitel præsenterer en socialpsykologisk forståelsesramme for køn og kønsforskelle og viser gennem ny forskning hvordan køn er relevant i skolen i dag og hvordan kønsforskelle skabes i folkeskolen. Forskningen peger på, at læreres ofte har enkle og entydige opfattelser af, hvad køn betyder – men at eleverne gør en masse, der ikke passer til lærernes forestillinger om køn.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Psykologi for lærerstuderende og lærere |
Redaktører | Ole Løw, Else Skibsted |
Antal sider | 21 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 1 aug. 2012 |
Sider | 216-236 |
Kapitel | 12 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-4277-8 |
Status | Udgivet - 1 aug. 2012 |
Emneord
- kønnet subjektivering
- talehandlingsteori
- forholdemåder
- skole og arbejdsplads som læringsmiljøer