Drengeelever imellem frihed og kontrol

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Artiklen omhandler skolens konstruktion og regulering af drenge. Artiklen præsenterer analyser fra to studier, der på hver sin måde involverer drengeelevers tilblivelsesmuligheder i folkeskolen. Med afsæt i såvel ældre som nyere undersøgelser af køn i skolen lægger vi ud med en beskrivelse af herskende forståelser af og forventninger til drengeelever i folkeskolen. Herefter analyseres en skole-hjemsamtale med en drengeelev, som viser, hvordan kønnede forståelser fører til særlige former for reguleringer, der igen sætter rammerne for drengeelevers handle- og positioneringsmuligheder. Tilsammen peger de to studier på, at elev i folkeskolen er noget, man bliver ved at handle med og imod den kontrol, som stærke kønsstereotyper udvirker i relationen mellem elever og lærere.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Vol/bind21
Udgave nummer82
Sider (fra-til)18-30
Antal sider13
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • Køn
  • drenge
  • skole
  • elev
  • lærer

Citer dette

@article{9f2fa45086f74d93b51ffe28fa78f6d0,
title = "Drengeelever imellem frihed og kontrol",
abstract = "Artiklen omhandler skolens konstruktion og regulering af drenge. Artiklen pr{\ae}senterer analyser fra to studier, der p{\aa} hver sin m{\aa}de involverer drengeelevers tilblivelsesmuligheder i folkeskolen. Med afs{\ae}t i s{\aa}vel {\ae}ldre som nyere unders{\o}gelser af k{\o}n i skolen l{\ae}gger vi ud med en beskrivelse af herskende forst{\aa}elser af og forventninger til drengeelever i folkeskolen. Herefter analyseres en skole-hjemsamtale med en drengeelev, som viser, hvordan k{\o}nnede forst{\aa}elser f{\o}rer til s{\ae}rlige former for reguleringer, der igen s{\ae}tter rammerne for drengeelevers handle- og positioneringsmuligheder. Tilsammen peger de to studier p{\aa}, at elev i folkeskolen er noget, man bliver ved at handle med og imod den kontrol, som st{\ae}rke k{\o}nsstereotyper udvirker i relationen mellem elever og l{\ae}rere.",
keywords = "K{\o}n, drenge, skole, elev, l{\ae}rer",
author = "Jo Kr{\o}jer and Helms, {Stine Constance}",
year = "2011",
language = "Dansk",
volume = "21",
pages = "18--30",
journal = "Kognition & Paedagogik",
issn = "0906-6225",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "82",

}

Drengeelever imellem frihed og kontrol. / Krøjer, Jo; Helms, Stine Constance.

I: Kognition & Paedagogik, Bind 21, Nr. 82, 2011, s. 18-30.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Drengeelever imellem frihed og kontrol

AU - Krøjer, Jo

AU - Helms, Stine Constance

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Artiklen omhandler skolens konstruktion og regulering af drenge. Artiklen præsenterer analyser fra to studier, der på hver sin måde involverer drengeelevers tilblivelsesmuligheder i folkeskolen. Med afsæt i såvel ældre som nyere undersøgelser af køn i skolen lægger vi ud med en beskrivelse af herskende forståelser af og forventninger til drengeelever i folkeskolen. Herefter analyseres en skole-hjemsamtale med en drengeelev, som viser, hvordan kønnede forståelser fører til særlige former for reguleringer, der igen sætter rammerne for drengeelevers handle- og positioneringsmuligheder. Tilsammen peger de to studier på, at elev i folkeskolen er noget, man bliver ved at handle med og imod den kontrol, som stærke kønsstereotyper udvirker i relationen mellem elever og lærere.

AB - Artiklen omhandler skolens konstruktion og regulering af drenge. Artiklen præsenterer analyser fra to studier, der på hver sin måde involverer drengeelevers tilblivelsesmuligheder i folkeskolen. Med afsæt i såvel ældre som nyere undersøgelser af køn i skolen lægger vi ud med en beskrivelse af herskende forståelser af og forventninger til drengeelever i folkeskolen. Herefter analyseres en skole-hjemsamtale med en drengeelev, som viser, hvordan kønnede forståelser fører til særlige former for reguleringer, der igen sætter rammerne for drengeelevers handle- og positioneringsmuligheder. Tilsammen peger de to studier på, at elev i folkeskolen er noget, man bliver ved at handle med og imod den kontrol, som stærke kønsstereotyper udvirker i relationen mellem elever og lærere.

KW - Køn

KW - drenge

KW - skole

KW - elev

KW - lærer

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 21

SP - 18

EP - 30

JO - Kognition & Paedagogik

JF - Kognition & Paedagogik

SN - 0906-6225

IS - 82

ER -