Drengeelever imellem frihed og kontrol

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen omhandler skolens konstruktion og regulering af drenge. Artiklen præsenterer analyser fra to studier, der på hver sin måde involverer drengeelevers tilblivelsesmuligheder i folkeskolen. Med afsæt i såvel ældre som nyere undersøgelser af køn i skolen lægger vi ud med en beskrivelse af herskende forståelser af og forventninger til drengeelever i folkeskolen. Herefter analyseres en skole-hjemsamtale med en drengeelev, som viser, hvordan kønnede forståelser fører til særlige former for reguleringer, der igen sætter rammerne for drengeelevers handle- og positioneringsmuligheder. Tilsammen peger de to studier på, at elev i folkeskolen er noget, man bliver ved at handle med og imod den kontrol, som stærke kønsstereotyper udvirker i relationen mellem elever og lærere.
OriginalsprogDansk
TidsskriftKognition & Paedagogik
Vol/bind21
Udgave nummer82
Sider (fra-til)18-30
Antal sider13
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • Køn
  • drenge
  • skole
  • elev
  • lærer

Citer dette