Projekter pr. år
Abstract
Artiklen omhandler skolens konstruktion og regulering af drenge. Artiklen præsenterer analyser fra to studier, der på hver sin måde involverer drengeelevers tilblivelsesmuligheder i folkeskolen. Med afsæt i såvel ældre som nyere undersøgelser af køn i skolen lægger vi ud med en beskrivelse af herskende forståelser af og forventninger til drengeelever i folkeskolen. Herefter analyseres en skole-hjemsamtale med en drengeelev, som viser, hvordan kønnede forståelser fører til særlige former for reguleringer, der igen sætter rammerne for drengeelevers handle- og positioneringsmuligheder. Tilsammen peger de to studier på, at elev i folkeskolen er noget, man bliver ved at handle med og imod den kontrol, som stærke kønsstereotyper udvirker i relationen mellem elever og lærere.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kognition & Paedagogik |
Vol/bind | 21 |
Udgave nummer | 82 |
Sider (fra-til) | 18-30 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 0906-6225 |
Status | Udgivet - 2011 |
Emneord
- Køn
- drenge
- skole
- elev
- lærer
Projekter
- 1 Afsluttet
-
INDELTA: Inklusion i interaktiv deltagelse i folkeskolen
Jensen, T., Hansen, K. G. & Krøjer, J.
01/08/2009 → 15/09/2010
Projekter: Projekt › Forskning