Drømmen om sammenhæng

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Formålet med denne artikel er at undersøge de aktuelle bestræbelser på at skabe sammenhæng i de sundhedsfaglige professionsuddannelser generelt og specifikt i sygeplejerskeuddannelsen. Vi ser på, hvordan sammenhæng italesættes i politiske dokumenter, der dannede grundlag for 2016-revisionen af de sundhedsfaglige professions-bacheloruddannelser. Artiklen identificerer fire forskellige problematiseringer af sammenhæng: 1) sammenhæng mellem professioner og sektorer, 2) sammenhængende patientforløb, 3) sammenhæng mellem uddannelse og arbejdsmarked og endelig 4) sammenhæng mellem teori og praktik. Artiklen viser, at sammenhæng mellem teori og praksis italesættes som den dominerende udfordring og problemet, som reelt skygger for andre væsentlige problemer i den kliniske uddannelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind13
Udgave nummer25
Sider (fra-til)25-35
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 15 okt. 2017

Emneord

  • Sygeplejerskeuddannelse
  • professionsbachelor
  • professionsforskning
  • policy analysis
  • uddannelsesreform

Citer dette