Drømmen om sammenhæng

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Formålet med denne artikel er at undersøge de aktuelle bestræbelser på at skabe sammenhæng i de sundhedsfaglige professionsuddannelser generelt og specifikt i sygeplejerskeuddannelsen. Vi ser på, hvordan sammenhæng italesættes i politiske dokumenter, der dannede grundlag for 2016-revisionen af de sundhedsfaglige professions-bacheloruddannelser. Artiklen identificerer fire forskellige problematiseringer af sammenhæng: 1) sammenhæng mellem professioner og sektorer, 2) sammenhængende patientforløb, 3) sammenhæng mellem uddannelse og arbejdsmarked og endelig 4) sammenhæng mellem teori og praktik. Artiklen viser, at sammenhæng mellem teori og praksis italesættes som den dominerende udfordring og problemet, som reelt skygger for andre væsentlige problemer i den kliniske uddannelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Vol/bind13
Udgave nummer25
Sider (fra-til)25-35
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - 15 okt. 2017

Emneord

  • Sygeplejerskeuddannelse
  • professionsbachelor
  • professionsforskning
  • policy analysis
  • uddannelsesreform

Citer dette

@article{4986d63337914c36848b5e9b98ba7ab1,
title = "Dr{\o}mmen om sammenh{\ae}ng",
abstract = "Form{\aa}let med denne artikel er at unders{\o}ge de aktuelle bestr{\ae}belser p{\aa} at skabe sammenh{\ae}ng i de sundhedsfaglige professionsuddannelser generelt og specifikt i sygeplejerskeuddannelsen. Vi ser p{\aa}, hvordan sammenh{\ae}ng itales{\ae}ttes i politiske dokumenter, der dannede grundlag for 2016-revisionen af de sundhedsfaglige professions-bacheloruddannelser. Artiklen identificerer fire forskellige problematiseringer af sammenh{\ae}ng: 1) sammenh{\ae}ng mellem professioner og sektorer, 2) sammenh{\ae}ngende patientforl{\o}b, 3) sammenh{\ae}ng mellem uddannelse og arbejdsmarked og endelig 4) sammenh{\ae}ng mellem teori og praktik. Artiklen viser, at sammenh{\ae}ng mellem teori og praksis itales{\ae}ttes som den dominerende udfordring og problemet, som reelt skygger for andre v{\ae}sentlige problemer i den kliniske uddannelse.",
keywords = "Sygeplejerskeuddannelse, professionsbachelor, professionsforskning, policy analysis, uddannelsesreform",
author = "Mari Holen and Sine Lehn-Christiansen",
year = "2017",
month = "10",
day = "15",
language = "Dansk",
volume = "13",
pages = "25--35",
journal = "Tidsskrift for professionsstudier",
issn = "2446-0273",
publisher = "Professionsh{\o}jskolen VIA University College",
number = "25",

}

Drømmen om sammenhæng. / Holen, Mari; Lehn-Christiansen, Sine.

I: Tidsskrift for professionsstudier, Bind 13, Nr. 25, 15.10.2017, s. 25-35.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Drømmen om sammenhæng

AU - Holen, Mari

AU - Lehn-Christiansen, Sine

PY - 2017/10/15

Y1 - 2017/10/15

N2 - Formålet med denne artikel er at undersøge de aktuelle bestræbelser på at skabe sammenhæng i de sundhedsfaglige professionsuddannelser generelt og specifikt i sygeplejerskeuddannelsen. Vi ser på, hvordan sammenhæng italesættes i politiske dokumenter, der dannede grundlag for 2016-revisionen af de sundhedsfaglige professions-bacheloruddannelser. Artiklen identificerer fire forskellige problematiseringer af sammenhæng: 1) sammenhæng mellem professioner og sektorer, 2) sammenhængende patientforløb, 3) sammenhæng mellem uddannelse og arbejdsmarked og endelig 4) sammenhæng mellem teori og praktik. Artiklen viser, at sammenhæng mellem teori og praksis italesættes som den dominerende udfordring og problemet, som reelt skygger for andre væsentlige problemer i den kliniske uddannelse.

AB - Formålet med denne artikel er at undersøge de aktuelle bestræbelser på at skabe sammenhæng i de sundhedsfaglige professionsuddannelser generelt og specifikt i sygeplejerskeuddannelsen. Vi ser på, hvordan sammenhæng italesættes i politiske dokumenter, der dannede grundlag for 2016-revisionen af de sundhedsfaglige professions-bacheloruddannelser. Artiklen identificerer fire forskellige problematiseringer af sammenhæng: 1) sammenhæng mellem professioner og sektorer, 2) sammenhængende patientforløb, 3) sammenhæng mellem uddannelse og arbejdsmarked og endelig 4) sammenhæng mellem teori og praktik. Artiklen viser, at sammenhæng mellem teori og praksis italesættes som den dominerende udfordring og problemet, som reelt skygger for andre væsentlige problemer i den kliniske uddannelse.

KW - Sygeplejerskeuddannelse

KW - professionsbachelor

KW - professionsforskning

KW - policy analysis

KW - uddannelsesreform

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 13

SP - 25

EP - 35

JO - Tidsskrift for professionsstudier

JF - Tidsskrift for professionsstudier

SN - 2446-0273

IS - 25

ER -