Abstract
Artiklen omhandler den nye sociologiske barndomsforsknings fordring på børneperspektiv og inddragelse af børn. Indledningsvis gøres der rede for, hvordan der i den nye barndomsforskning er blevet argumenteret både erkendelsesteoretisk og etisk for børneperspektiv og inddragelse af børn i forskningsprocessen. Dernæst præsenteres og diskuteres de vigtigste kritikpunkter.
Artiklen argumenterer for, at de kritiske røster har fat i væsentlige pointer, men at konsekvensen let bliver, at "barnet ryger ud med badevandet". Dette er dog ingen nødvendig konsekvens. Tværtimod kan man med afsæt i barndomsforskningens oprindelige argumenter og inddragelse af den nyeste participatoriske barndomsforskning hævde, at de kritiske røster tværtimod understreger nødvendigheden af at arbejde videre med børneperspektiv og inddragelse af børn, samt af i den forbindelse at skelne mellem inddragelse som redskab og inddragelse som etisk fordring. Sidst i artiklen trækkes perspektiver i forhold til inddragelse af børn og børns perspektiver i pædagogiske praksis.
Udgivelsesdato: februar
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk pædagogisk tidsskrift |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 4-13 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 2007 |
Emneord
- børneperspektiv
- inddragelse af børn
- participatorisk forskning
- barndomsforskning