Diskussioner om børneperspektiv og inddragelse af børn - er barnet på vej ud med badevandet?

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

    Abstrakt

    Artiklen omhandler den nye sociologiske barndomsforsknings fordring på børneperspektiv og inddragelse af børn. Indledningsvis gøres der rede for, hvordan der i den nye barndomsforskning er blevet argumenteret både erkendelsesteoretisk og etisk for børneperspektiv og inddragelse af børn i forskningsprocessen. Dernæst præsenteres og diskuteres de vigtigste kritikpunkter.

    Artiklen argumenterer for, at de kritiske røster har fat i væsentlige pointer, men at konsekvensen let bliver, at "barnet ryger ud med badevandet". Dette er dog ingen nødvendig konsekvens. Tværtimod kan man med afsæt i barndomsforskningens oprindelige argumenter og inddragelse af den nyeste participatoriske barndomsforskning hævde, at de kritiske røster tværtimod understreger nødvendigheden af at arbejde videre med børneperspektiv og inddragelse af børn, samt af i den forbindelse at skelne mellem inddragelse som redskab og inddragelse som etisk fordring. Sidst i artiklen trækkes perspektiver i forhold til inddragelse af børn og børns perspektiver i pædagogiske praksis.


    Udgivelsesdato: februar
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftDansk pædagogisk tidsskrift
    Udgave nummer1
    Sider (fra-til)4-13
    Antal sider10
    ISSN0904-2393
    StatusUdgivet - 2007

    Emneord

    • børneperspektiv
    • inddragelse af børn
    • participatorisk forskning
    • barndomsforskning

    Citer dette