Digitale teknologier på det specialpædagogiske område: Livskvalitet til debat

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Denne artikel handler om, hvordan forsøgsvis indførelse af digitale teknologier (tablets til kommunikation og kognitiv træning, virtuelle tavler og virtuel dagbog) på det specialpædagogiske område ændrer på grundlaget
for brugernes livskvalitet, herunder autonomi og vilkår for social nærhed. Anvendelse af de digitale teknologier med den konkrete målgruppe, som er personer med varige svære kognitive funktionsnedsættelser, giver både nogle særlige udfordringer for autonomi og nogle særlige potentialer for social nærhed. Spørgsmålet om hvorvidt livskvalitet nødvendigvis forøges ved indførelsen af digitale teknologier på det specialpædagogiske område er derfor relativt. Herunder har ændringen af grundlaget for brugerens livskvalitet som konsekvens, at de professionelles arbejde ændres, og ledelsens forhåbninger om, hvad de pågældende teknologier skal indfri af visioner om forbedret livskvalitet for brugerne, må gentænkes.
OriginalsprogDansk
TitelVelfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv
RedaktørerKathrine Krageskov Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Henrik Helms, Michelle Vestbo
Antal sider19
Udgivelses stedSorø
ForlagUSCJ forlag
Publikationsdatoapr. 2015
Sider87-105
Kapitel2.1
ISBN (Trykt)978-87-92717-32-0
ISBN (Elektronisk)978-87-92717-33-7
StatusUdgivet - apr. 2015

Emneord

  • teknologiforståelse
  • Velfærdsteknologi
  • profession
  • specialpædagogik
  • livskvalitet
  • intimitet

Citer dette

Dupret, K. (2015). Digitale teknologier på det specialpædagogiske område: Livskvalitet til debat. I K. Krageskov Eriksen, M. Hansbøl, N. H. Helms, & M. Vestbo (red.), Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv (s. 87-105). Sorø: USCJ forlag.
Dupret, Katia. / Digitale teknologier på det specialpædagogiske område : Livskvalitet til debat. Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. red. / Kathrine Krageskov Eriksen ; Mikala Hansbøl ; Niels Henrik Helms ; Michelle Vestbo. Sorø : USCJ forlag, 2015. s. 87-105
@inbook{d5ea912ec2084e81b4da02c936ab78a1,
title = "Digitale teknologier p{\aa} det specialp{\ae}dagogiske omr{\aa}de: Livskvalitet til debat",
abstract = "Denne artikel handler om, hvordan fors{\o}gsvis indf{\o}relse af digitale teknologier (tablets til kommunikation og kognitiv tr{\ae}ning, virtuelle tavler og virtuel dagbog) p{\aa} det specialp{\ae}dagogiske omr{\aa}de {\ae}ndrer p{\aa} grundlagetfor brugernes livskvalitet, herunder autonomi og vilk{\aa}r for social n{\ae}rhed. Anvendelse af de digitale teknologier med den konkrete m{\aa}lgruppe, som er personer med varige sv{\ae}re kognitive funktionsneds{\ae}ttelser, giver b{\aa}de nogle s{\ae}rlige udfordringer for autonomi og nogle s{\ae}rlige potentialer for social n{\ae}rhed. Sp{\o}rgsm{\aa}let om hvorvidt livskvalitet n{\o}dvendigvis for{\o}ges ved indf{\o}relsen af digitale teknologier p{\aa} det specialp{\ae}dagogiske omr{\aa}de er derfor relativt. Herunder har {\ae}ndringen af grundlaget for brugerens livskvalitet som konsekvens, at de professionelles arbejde {\ae}ndres, og ledelsens forh{\aa}bninger om, hvad de p{\aa}g{\ae}ldende teknologier skal indfri af visioner om forbedret livskvalitet for brugerne, m{\aa} gent{\ae}nkes.",
keywords = "teknologiforst{\aa}else, Velf{\ae}rdsteknologi, profession, specialp{\ae}dagogik, livskvalitet, intimitet",
author = "Katia Dupret",
year = "2015",
month = "4",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-92717-32-0",
pages = "87--105",
editor = "{Krageskov Eriksen}, Kathrine and Mikala Hansb{\o}l and Helms, {Niels Henrik} and Michelle Vestbo",
booktitle = "Velf{\ae}rd, teknologi og l{\ae}ring i et professionsperspektiv",
publisher = "USCJ forlag",

}

Dupret, K 2015, Digitale teknologier på det specialpædagogiske område: Livskvalitet til debat. i K Krageskov Eriksen, M Hansbøl, NH Helms & M Vestbo (red), Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. USCJ forlag, Sorø, s. 87-105.

Digitale teknologier på det specialpædagogiske område : Livskvalitet til debat. / Dupret, Katia.

Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. red. / Kathrine Krageskov Eriksen; Mikala Hansbøl; Niels Henrik Helms; Michelle Vestbo. Sorø : USCJ forlag, 2015. s. 87-105.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Digitale teknologier på det specialpædagogiske område

T2 - Livskvalitet til debat

AU - Dupret, Katia

PY - 2015/4

Y1 - 2015/4

N2 - Denne artikel handler om, hvordan forsøgsvis indførelse af digitale teknologier (tablets til kommunikation og kognitiv træning, virtuelle tavler og virtuel dagbog) på det specialpædagogiske område ændrer på grundlagetfor brugernes livskvalitet, herunder autonomi og vilkår for social nærhed. Anvendelse af de digitale teknologier med den konkrete målgruppe, som er personer med varige svære kognitive funktionsnedsættelser, giver både nogle særlige udfordringer for autonomi og nogle særlige potentialer for social nærhed. Spørgsmålet om hvorvidt livskvalitet nødvendigvis forøges ved indførelsen af digitale teknologier på det specialpædagogiske område er derfor relativt. Herunder har ændringen af grundlaget for brugerens livskvalitet som konsekvens, at de professionelles arbejde ændres, og ledelsens forhåbninger om, hvad de pågældende teknologier skal indfri af visioner om forbedret livskvalitet for brugerne, må gentænkes.

AB - Denne artikel handler om, hvordan forsøgsvis indførelse af digitale teknologier (tablets til kommunikation og kognitiv træning, virtuelle tavler og virtuel dagbog) på det specialpædagogiske område ændrer på grundlagetfor brugernes livskvalitet, herunder autonomi og vilkår for social nærhed. Anvendelse af de digitale teknologier med den konkrete målgruppe, som er personer med varige svære kognitive funktionsnedsættelser, giver både nogle særlige udfordringer for autonomi og nogle særlige potentialer for social nærhed. Spørgsmålet om hvorvidt livskvalitet nødvendigvis forøges ved indførelsen af digitale teknologier på det specialpædagogiske område er derfor relativt. Herunder har ændringen af grundlaget for brugerens livskvalitet som konsekvens, at de professionelles arbejde ændres, og ledelsens forhåbninger om, hvad de pågældende teknologier skal indfri af visioner om forbedret livskvalitet for brugerne, må gentænkes.

KW - teknologiforståelse

KW - Velfærdsteknologi

KW - profession

KW - specialpædagogik

KW - livskvalitet

KW - intimitet

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-92717-32-0

SP - 87

EP - 105

BT - Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv

A2 - Krageskov Eriksen, Kathrine

A2 - Hansbøl, Mikala

A2 - Helms, Niels Henrik

A2 - Vestbo, Michelle

PB - USCJ forlag

CY - Sorø

ER -

Dupret K. Digitale teknologier på det specialpædagogiske område: Livskvalitet til debat. I Krageskov Eriksen K, Hansbøl M, Helms NH, Vestbo M, red., Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv. Sorø: USCJ forlag. 2015. s. 87-105