Digitale teknologier på det specialpædagogiske område: Livskvalitet til debat

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Denne artikel handler om, hvordan forsøgsvis indførelse af digitale teknologier (tablets til kommunikation og kognitiv træning, virtuelle tavler og virtuel dagbog) på det specialpædagogiske område ændrer på grundlaget
for brugernes livskvalitet, herunder autonomi og vilkår for social nærhed. Anvendelse af de digitale teknologier med den konkrete målgruppe, som er personer med varige svære kognitive funktionsnedsættelser, giver både nogle særlige udfordringer for autonomi og nogle særlige potentialer for social nærhed. Spørgsmålet om hvorvidt livskvalitet nødvendigvis forøges ved indførelsen af digitale teknologier på det specialpædagogiske område er derfor relativt. Herunder har ændringen af grundlaget for brugerens livskvalitet som konsekvens, at de professionelles arbejde ændres, og ledelsens forhåbninger om, hvad de pågældende teknologier skal indfri af visioner om forbedret livskvalitet for brugerne, må gentænkes.
OriginalsprogDansk
TitelVelfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv
RedaktørerKathrine Krageskov Eriksen, Mikala Hansbøl, Niels Henrik Helms, Michelle Vestbo
Antal sider19
Udgivelses stedSorø
ForlagUSCJ forlag
Publikationsdatoapr. 2015
Sider87-105
Kapitel2.1
ISBN (Trykt)978-87-92717-32-0
ISBN (Elektronisk)978-87-92717-33-7
StatusUdgivet - apr. 2015

Emneord

  • teknologiforståelse
  • Velfærdsteknologi
  • profession
  • specialpædagogik
  • livskvalitet
  • intimitet

Projekter

VIOL: Velfærdsteknologi, Innovation, Omsorg og Læring (VIOL)

Dupret, K., Busch-Jensen, P., Heilesen, S., Kondrup, S., Eriksen, K. K., Hansbøl, M. & Jørnø, R. L. V.

01/01/201331/12/2014

Projekter: ProjektForskning

Citer dette

Dupret, K. (2015). Digitale teknologier på det specialpædagogiske område: Livskvalitet til debat. I K. Krageskov Eriksen, M. Hansbøl, N. H. Helms, & M. Vestbo (red.), Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv (s. 87-105). USCJ forlag.