Abstract
Kommunale sundhedskurser for overvægtige børn har til formål at knække fedmekurver, men risikerer med deres fokus på mangler i stedet for at knække selvværd, når de sundhedspædagogiske metoder møder det levede hverdagsliv. Korrekt kost og forøget motion er det biomedicinske svar på en sund og slank tilværelse, og denne forståelse får ofte følgeskab af en evidenslogik, hvor det forventes, at sundhed kan måles og vejes i enheder. Politisk er der opbakning til holdningen om, at slanke borgere bidrager bedre til samfundet og koster mindre i velfærdsydelser; dette udgør incitamentet for at iværksætte kommunale sundhedskurser. Men hvad sker der, når en biomedicinsk sundhedsopfattelse møder det overvægtige barn i en hverdagslivssammenhæng? Hvor meget handler sundhed f.eks. om at besidde tilstrækkelige mængder af viden om mad og motion? Og hvad er mulighederne for at være en god borger, selvom man er et overvægtigt barn?
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Sundhedsfremme : Et kritisk perspektiv |
Redaktører | Betina Dybbroe, Birgit Land, Steen Baagøe Nielsen |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2012 |
Sider | 123-136 |
Kapitel | 8 |
ISBN (Trykt) | 9788759316696 |
Status | Udgivet - 2012 |
Emneord
- sundhed
- overvægtige børn
- sundhedspædagogik
- kommunale sundhedskurser
- biopædagogik