Det marinarkæologiske Eksperimentarie: Oplevelser, Design, Inddragelse

Troels Andreasen, Michael Haldrup Pedersen, Andreas Kallmeyer Bloch

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I foråret 2016 åbner Vikingeskibsmuseet i Roskilde et nyt eksperimentelt miljø for museumsoplevelser – Det Marinarkæologiske Eksperimentarie . Eksperimentariet vil have marinarkæologens arbejde som sit omdrejningspunkt og tilbyde en række forskellige udstillingselementer som alle har det til fælles at de dels søger at visualisere aspekter af et ellers bogstaveligt talt skjult forskningsfelt – marinarkæologien. ”Bogstaveligt talt” fordi marinarkæologiens objekter i sagens natur er skjult på havets bund, og at hverken genstande eller forskningskontekst giver meget mening ud fra objekterne selv. Dette forsøger ”Eksperimentariet” at råde bod på ved at afprøve forskellige former for visualiseringer. Kerneideen i at lave et ”eksperimentarie” – og ikke bare en udstilling båret af visualiseringer og genstande, er et ønske om dels at tillade udstillingsgæsterne at ”eksperimentere” med rollen som marinarkæolog på udstillingen, og dels at etablere et laboratorie-lignende afprøvningsmiljø for formidlingskoncepter – et miljø, hvor museet kan ændre, udvikle og finpudse udstillingsideer baseret på publikums egen praksis i udstillingen og, hvor universitetsforskere og –studerende fra Roskilde Universitet kan afprøve prototyper på udstillingskoncepter. I denne artikel vil vi præsentere dette i tre tempi. Først vil vi knytte tankerne bag ”eksperimentariet” til den øvrige oplevelsesproduktion på Vikingeskibsmuseet, samt baggrunden for samarbejdet med Roskilde Universitet. Dernæst vil vi præsentere de konkrete artefakter og designekesperimenter som har udgjort omdrejningspunktet for arbejdet. Endelig vil vi diskutere, hvilke centrale erfaringer, der er blevet gjort med hensyn til designet af den faglige formidling, der finder sted i regi af eksperimentariet, og hvordan inddragelsen af design-ideer og koncepter i en meget åben designproces tænkes videreført.
OriginalsprogDansk
TitelOplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling. Teorier, case-analyser, metoder. ExCite,
RedaktørerJens F. Jensen
Antal sider17
ForlagEXCITE - Aalborg Universitetsforlag
StatusUnder udarbejdelse - 2016

Citer dette