Abstract
Denne artikel handler om, hvordan der kan skabes interesse og begejstring for matematiklæring i skolen gennem undersøgende matematikundervisning. Sproget – både det talte og skrevne – og dialogen med eleverne spiller en helt central rolle i en sådan tilgang til matematikundervisning. Dermed er der klare forbindelser til Marit Johnsen-Høines forskning om matematikundervisning som tekstforståelse og tekstproduktion. Det handler om, hvordan der i undervisningen kan skabes rum for samtale og dialog, der er rettet mod matematiklæring, men som samtidig rummer plads til elevernes forskellige perspektiver, samt til kritik og udvikling af nye perspektiver. Vi præsenterer og diskuterer en didaktisk struktur for og en kategorisering af forskellige typer af undersøgende forløb til skolens matematikundervisning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Matematikklæring for framtida : festskrift til Marit Johnsen-Høines |
Redaktører | Toril Eskeland Rangnes, Helle Alrø |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | Bergen |
Forlag | Caspar Forlag |
Publikationsdato | 2016 |
ISBN (Trykt) | 9788290898705 |
Status | Udgivet - 2016 |