Abstract
I denne artikel undersøger jeg børn med skilte forældres erfaringer med at deltage i en samtalegruppe. Jeg kigger nærmere på variationerne i børnenes forskellige måder at tale om deres liv med skilsmissen. Gennem et etnografisk inspireret feltstudie, der bygger på 23 børneinterviews samt seks måneders observationer i fire samtalegrupper på Sjælland i Danmark, udforsker jeg, hvordan børn i skilsmisse skaber mening i deres deltagelse i samtalegrupperne. Herunder, hvordan børns forskelligheder bliver opfattet af de professionelle, og på hvilke måder der skabes mulighed for at udfordre de dominerende forståelser af, hvad det vil sige at leve et hverdagsliv med skilsmisse. I artiklen træder det tydeligt frem, at børns generelle skilsmisseoplevelser varierer bredt og får forskellige implikationer for deres deltagelsesmuligheder.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Artikelnummer | 2-3 |
Tidsskrift | Barn - Forskning om barn og barndom i Norden |
Vol/bind | 39 |
Udgave nummer | 2-3 |
Sider (fra-til) | 105-120 |
Antal sider | 16 |
DOI | |
Status | Udgivet - 15 nov. 2021 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- Børn med skilte forældre
- Samtalegrupper
- Meaning making
- Skoleregi
- Skilsmisse
- Social Repræsentations Teori