Det er på tide at begynde et dansk pilotprojekt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Resumé

Det er velkendt, at CO2 kan bruges i oliefelter til at øge den mængde olie, man kan udvinde.

Erfaringer fra Canada og USA viser, at brugen af CO2 i Enhanced Oil Recovery (EOR), kan øge olieudvindingsgraden med ca. ti pct.

Af Energistyrelsens reseveopgørelse pr. 1. januar 2008 fremgår, at ved en øgning af indvindingsgraden med ti pct., vil der fra det danske område kunne udvindes ekstra 230 mio.m3 eller 1.446 mio. tønder olie, samtidig med, at man deponerer ca. 230 mio. ton CO2. Ved en oliepris på 500 kr. eller ca. 100 dollar pr. tønde vil det altså betyde en ekstra dansk produktion til en værdi af 723 mia. kr. En produktion der risikerer at gå tabt.

Eller som Energistyrelsen skriver: 'Nye teknikker skal implementeres, mens felterne producerer. Oftest vil det ikke være økonomisk rentabelt at indføre ny teknologi, når et felt først er lukket. Dette indebærer, at der er et begrænset tidsrum til at indføre nye teknikker i.«'

De canadiske erfaringer viser, at for hver ton CO2, der pumpes ned i oliefeltet, kan der yderligere udvindes en m3 olie, og at der ved metoden kan ske en øgning af indvindingsgraden på ca. ti pct.

Erfaringerne fra Weyburn-projektet viser, at dette kan være både en effektiv og profitabel teknologi. Ved starten af dette projekt forventede man ved en oliepris på lidt over 30 dollar pr. tønde, at man ville få en forrentning på ti pct. af den investerede kapital i projektets levetid.

Med de nuværende høje oliepriser er projektet derfor blevet meget profitabelt. Skønt CO2-deponering diskuteres heftigt, må det være fornuftigt at anvende CO2 til EOR.

Den største forhindring for denne anvendelse synes at være de store omkostninger, der pt. er forbundet med at separere CO2 fra kraftværksrøgen.

Det må dog forventes, at man ved at kombinere energilagring med CO2-indvinding, vil kunne udvikle teknologier, der vil kunne løse dette og samtidig flere af de øvrige problemer, ændringerne i forbrug af energiressourcer, dansk elproduktion vil stå over for de næste 25 år.

Jeg foreslår et projekt baseret på følgende:

- Der etableres flere underjordiske luftlagre i hulrum i saltstrukturer -til luftarterne H2, O2, CO2. Det er vigtigt, der etableres nye gaslagre, medens der endnu er teknikere, der har erfaringerne fra etableringen af naturgaslagrene i erindring.

- Der købes el fra nettet, når prisen er lav (f.eks. når det blæser). Den købte el anvendes til at udvinde H2 og O2 af vand (f.eks. ved anvendelse af SOFC-brændselsceller - se Inge­niøren den 22. august 2008).

- Der produceres el, når prisen er høj, fra brændselscellerne og ved at afbrænde naturgas ved hjælp af den udvundne O2 og opsamle den dannede CO2.

- CO2 kan transporteres ud til de mindre danske oliefelter med skibe.

- Den nødvendige teknologiudvikling vil kunne lette overgangen til brintsamfundet. Samtidig opbygges dansk knowhow til EOR i offshore­felter, hvor der også mange steder i udlandet vil være mange opgaver de kommende årtier.

Teknologien til transport af CO2 er velkendt. Rørledninger er det billigste for store, kontinuerte volumener; men skibe kan være et nyttigt alternativ i en forsøgsfase, især for Danmark, da vi har mange små felter.

Skibe med en kapacitet på 1.000-1.500 ton opererer allerede, og Statoil har gennemført studier med skibe med op til 20.000 ton kapacitet.

OriginalsprogDansk
TidsskriftIngenioeren
Udgave nummer39
Sider (fra-til)30
Antal sider1
ISSN0105-6220
StatusUdgivet - 26 sep. 2008

Emneord

  • CO2
  • Energilagring
  • EOR

Citer dette

@article{0d7bc090b6db11ddbe39000ea68e967b,
title = "Det er p{\aa} tide at begynde et dansk pilotprojekt",
abstract = "Det er velkendt, at CO2 kan bruges i oliefelter til at {\o}ge den m{\ae}ngde olie, man kan udvinde.Erfaringer fra Canada og USA viser, at brugen af CO2 i Enhanced Oil Recovery (EOR), kan {\o}ge olieudvindingsgraden med ca. ti pct.Af Energistyrelsens reseveopg{\o}relse pr. 1. januar 2008 fremg{\aa}r, at ved en {\o}gning af indvindingsgraden med ti pct., vil der fra det danske omr{\aa}de kunne udvindes ekstra 230 mio.m3 eller 1.446 mio. t{\o}nder olie, samtidig med, at man deponerer ca. 230 mio. ton CO2. Ved en oliepris p{\aa} 500 kr. eller ca. 100 dollar pr. t{\o}nde vil det alts{\aa} betyde en ekstra dansk produktion til en v{\ae}rdi af 723 mia. kr. En produktion der risikerer at g{\aa} tabt.Eller som Energistyrelsen skriver: 'Nye teknikker skal implementeres, mens felterne producerer. Oftest vil det ikke v{\ae}re {\o}konomisk rentabelt at indf{\o}re ny teknologi, n{\aa}r et felt f{\o}rst er lukket. Dette indeb{\ae}rer, at der er et begr{\ae}nset tidsrum til at indf{\o}re nye teknikker i.«'De canadiske erfaringer viser, at for hver ton CO2, der pumpes ned i oliefeltet, kan der yderligere udvindes en m3 olie, og at der ved metoden kan ske en {\o}gning af indvindingsgraden p{\aa} ca. ti pct.Erfaringerne fra Weyburn-projektet viser, at dette kan v{\ae}re b{\aa}de en effektiv og profitabel teknologi. Ved starten af dette projekt forventede man ved en oliepris p{\aa} lidt over 30 dollar pr. t{\o}nde, at man ville f{\aa} en forrentning p{\aa} ti pct. af den investerede kapital i projektets levetid.Med de nuv{\ae}rende h{\o}je oliepriser er projektet derfor blevet meget profitabelt. Sk{\o}nt CO2-deponering diskuteres heftigt, m{\aa} det v{\ae}re fornuftigt at anvende CO2 til EOR.Den st{\o}rste forhindring for denne anvendelse synes at v{\ae}re de store omkostninger, der pt. er forbundet med at separere CO2 fra kraftv{\ae}rksr{\o}gen.Det m{\aa} dog forventes, at man ved at kombinere energilagring med CO2-indvinding, vil kunne udvikle teknologier, der vil kunne l{\o}se dette og samtidig flere af de {\o}vrige problemer, {\ae}ndringerne i forbrug af energiressourcer, dansk elproduktion vil st{\aa} over for de n{\ae}ste 25 {\aa}r.Jeg foresl{\aa}r et projekt baseret p{\aa} f{\o}lgende:- Der etableres flere underjordiske luftlagre i hulrum i saltstrukturer -til luftarterne H2, O2, CO2. Det er vigtigt, der etableres nye gaslagre, medens der endnu er teknikere, der har erfaringerne fra etableringen af naturgaslagrene i erindring.- Der k{\o}bes el fra nettet, n{\aa}r prisen er lav (f.eks. n{\aa}r det bl{\ae}ser). Den k{\o}bte el anvendes til at udvinde H2 og O2 af vand (f.eks. ved anvendelse af SOFC-br{\ae}ndselsceller - se Inge­ni{\o}ren den 22. august 2008).- Der produceres el, n{\aa}r prisen er h{\o}j, fra br{\ae}ndselscellerne og ved at afbr{\ae}nde naturgas ved hj{\ae}lp af den udvundne O2 og opsamle den dannede CO2.- CO2 kan transporteres ud til de mindre danske oliefelter med skibe.- Den n{\o}dvendige teknologiudvikling vil kunne lette overgangen til brintsamfundet. Samtidig opbygges dansk knowhow til EOR i offshore­felter, hvor der ogs{\aa} mange steder i udlandet vil v{\ae}re mange opgaver de kommende {\aa}rtier.Teknologien til transport af CO2 er velkendt. R{\o}rledninger er det billigste for store, kontinuerte volumener; men skibe kan v{\ae}re et nyttigt alternativ i en fors{\o}gsfase, is{\ae}r for Danmark, da vi har mange sm{\aa} felter.Skibe med en kapacitet p{\aa} 1.000-1.500 ton opererer allerede, og Statoil har gennemf{\o}rt studier med skibe med op til 20.000 ton kapacitet.",
keywords = "CO2, Energilagring, EOR",
author = "Niels Schr{\o}der",
year = "2008",
month = "9",
day = "26",
language = "Dansk",
pages = "30",
journal = "Ingenioeren",
issn = "0105-6220",
publisher = "Mediehuset Ingenioeren A/S",
number = "39",

}

Det er på tide at begynde et dansk pilotprojekt. / Schrøder, Niels.

I: Ingenioeren, Nr. 39, 26.09.2008, s. 30.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

TY - JOUR

T1 - Det er på tide at begynde et dansk pilotprojekt

AU - Schrøder, Niels

PY - 2008/9/26

Y1 - 2008/9/26

N2 - Det er velkendt, at CO2 kan bruges i oliefelter til at øge den mængde olie, man kan udvinde.Erfaringer fra Canada og USA viser, at brugen af CO2 i Enhanced Oil Recovery (EOR), kan øge olieudvindingsgraden med ca. ti pct.Af Energistyrelsens reseveopgørelse pr. 1. januar 2008 fremgår, at ved en øgning af indvindingsgraden med ti pct., vil der fra det danske område kunne udvindes ekstra 230 mio.m3 eller 1.446 mio. tønder olie, samtidig med, at man deponerer ca. 230 mio. ton CO2. Ved en oliepris på 500 kr. eller ca. 100 dollar pr. tønde vil det altså betyde en ekstra dansk produktion til en værdi af 723 mia. kr. En produktion der risikerer at gå tabt.Eller som Energistyrelsen skriver: 'Nye teknikker skal implementeres, mens felterne producerer. Oftest vil det ikke være økonomisk rentabelt at indføre ny teknologi, når et felt først er lukket. Dette indebærer, at der er et begrænset tidsrum til at indføre nye teknikker i.«'De canadiske erfaringer viser, at for hver ton CO2, der pumpes ned i oliefeltet, kan der yderligere udvindes en m3 olie, og at der ved metoden kan ske en øgning af indvindingsgraden på ca. ti pct.Erfaringerne fra Weyburn-projektet viser, at dette kan være både en effektiv og profitabel teknologi. Ved starten af dette projekt forventede man ved en oliepris på lidt over 30 dollar pr. tønde, at man ville få en forrentning på ti pct. af den investerede kapital i projektets levetid.Med de nuværende høje oliepriser er projektet derfor blevet meget profitabelt. Skønt CO2-deponering diskuteres heftigt, må det være fornuftigt at anvende CO2 til EOR.Den største forhindring for denne anvendelse synes at være de store omkostninger, der pt. er forbundet med at separere CO2 fra kraftværksrøgen.Det må dog forventes, at man ved at kombinere energilagring med CO2-indvinding, vil kunne udvikle teknologier, der vil kunne løse dette og samtidig flere af de øvrige problemer, ændringerne i forbrug af energiressourcer, dansk elproduktion vil stå over for de næste 25 år.Jeg foreslår et projekt baseret på følgende:- Der etableres flere underjordiske luftlagre i hulrum i saltstrukturer -til luftarterne H2, O2, CO2. Det er vigtigt, der etableres nye gaslagre, medens der endnu er teknikere, der har erfaringerne fra etableringen af naturgaslagrene i erindring.- Der købes el fra nettet, når prisen er lav (f.eks. når det blæser). Den købte el anvendes til at udvinde H2 og O2 af vand (f.eks. ved anvendelse af SOFC-brændselsceller - se Inge­niøren den 22. august 2008).- Der produceres el, når prisen er høj, fra brændselscellerne og ved at afbrænde naturgas ved hjælp af den udvundne O2 og opsamle den dannede CO2.- CO2 kan transporteres ud til de mindre danske oliefelter med skibe.- Den nødvendige teknologiudvikling vil kunne lette overgangen til brintsamfundet. Samtidig opbygges dansk knowhow til EOR i offshore­felter, hvor der også mange steder i udlandet vil være mange opgaver de kommende årtier.Teknologien til transport af CO2 er velkendt. Rørledninger er det billigste for store, kontinuerte volumener; men skibe kan være et nyttigt alternativ i en forsøgsfase, især for Danmark, da vi har mange små felter.Skibe med en kapacitet på 1.000-1.500 ton opererer allerede, og Statoil har gennemført studier med skibe med op til 20.000 ton kapacitet.

AB - Det er velkendt, at CO2 kan bruges i oliefelter til at øge den mængde olie, man kan udvinde.Erfaringer fra Canada og USA viser, at brugen af CO2 i Enhanced Oil Recovery (EOR), kan øge olieudvindingsgraden med ca. ti pct.Af Energistyrelsens reseveopgørelse pr. 1. januar 2008 fremgår, at ved en øgning af indvindingsgraden med ti pct., vil der fra det danske område kunne udvindes ekstra 230 mio.m3 eller 1.446 mio. tønder olie, samtidig med, at man deponerer ca. 230 mio. ton CO2. Ved en oliepris på 500 kr. eller ca. 100 dollar pr. tønde vil det altså betyde en ekstra dansk produktion til en værdi af 723 mia. kr. En produktion der risikerer at gå tabt.Eller som Energistyrelsen skriver: 'Nye teknikker skal implementeres, mens felterne producerer. Oftest vil det ikke være økonomisk rentabelt at indføre ny teknologi, når et felt først er lukket. Dette indebærer, at der er et begrænset tidsrum til at indføre nye teknikker i.«'De canadiske erfaringer viser, at for hver ton CO2, der pumpes ned i oliefeltet, kan der yderligere udvindes en m3 olie, og at der ved metoden kan ske en øgning af indvindingsgraden på ca. ti pct.Erfaringerne fra Weyburn-projektet viser, at dette kan være både en effektiv og profitabel teknologi. Ved starten af dette projekt forventede man ved en oliepris på lidt over 30 dollar pr. tønde, at man ville få en forrentning på ti pct. af den investerede kapital i projektets levetid.Med de nuværende høje oliepriser er projektet derfor blevet meget profitabelt. Skønt CO2-deponering diskuteres heftigt, må det være fornuftigt at anvende CO2 til EOR.Den største forhindring for denne anvendelse synes at være de store omkostninger, der pt. er forbundet med at separere CO2 fra kraftværksrøgen.Det må dog forventes, at man ved at kombinere energilagring med CO2-indvinding, vil kunne udvikle teknologier, der vil kunne løse dette og samtidig flere af de øvrige problemer, ændringerne i forbrug af energiressourcer, dansk elproduktion vil stå over for de næste 25 år.Jeg foreslår et projekt baseret på følgende:- Der etableres flere underjordiske luftlagre i hulrum i saltstrukturer -til luftarterne H2, O2, CO2. Det er vigtigt, der etableres nye gaslagre, medens der endnu er teknikere, der har erfaringerne fra etableringen af naturgaslagrene i erindring.- Der købes el fra nettet, når prisen er lav (f.eks. når det blæser). Den købte el anvendes til at udvinde H2 og O2 af vand (f.eks. ved anvendelse af SOFC-brændselsceller - se Inge­niøren den 22. august 2008).- Der produceres el, når prisen er høj, fra brændselscellerne og ved at afbrænde naturgas ved hjælp af den udvundne O2 og opsamle den dannede CO2.- CO2 kan transporteres ud til de mindre danske oliefelter med skibe.- Den nødvendige teknologiudvikling vil kunne lette overgangen til brintsamfundet. Samtidig opbygges dansk knowhow til EOR i offshore­felter, hvor der også mange steder i udlandet vil være mange opgaver de kommende årtier.Teknologien til transport af CO2 er velkendt. Rørledninger er det billigste for store, kontinuerte volumener; men skibe kan være et nyttigt alternativ i en forsøgsfase, især for Danmark, da vi har mange små felter.Skibe med en kapacitet på 1.000-1.500 ton opererer allerede, og Statoil har gennemført studier med skibe med op til 20.000 ton kapacitet.

KW - CO2

KW - Energilagring

KW - EOR

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 30

JO - Ingenioeren

JF - Ingenioeren

SN - 0105-6220

IS - 39

ER -