Det digitaliserede skole-hjem samarbejde i et forældreperspektiv: - om forældres forskellige involveringsstrategier på Forældreintra

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

De senere års øgede forældreinvolvering i folkeskolen hænger tæt sammen med en digitalisering af kommunikationen mellem skole og hjem. Skolernes kommunikationssystem ’Forældreintra’ har muliggjort hyppigere kontakt mellem skole og hjem og dermed skabt grundlaget for, at skolen i langt større grad end tidligere kan inddrage forældre i barnets hverdagslige skoleliv. Med teoretisk afsæt i Bourdieu og hans begreber om felt og kapital viser jeg i denne artikel, hvordan forældres forskellige kapitalvolumen og -sammensætning synes at få betydning for, hvordan de forholder sig til og håndterer det altid nærværende Forældreintra og de krav og forventninger, som skolen herigennem formidler. På baggrund af forældreinterviews, virtuelle observationer på Forældreintra og Forældreintra-besøgsstatistikker og med et analytisk fokus på forskelle i forældres oplevelser med og brug af Forældreintra, præsenteres to forskellige strategier, som forældre i undersøgelsen navigerer ved hjælp af, når de involveres og involverer sig i deres barns skoleliv. De forskellige strategier fortæller om, hvordan skolens digitale involveringsbestræbelser fra et forældreperspektiv får meget forskellige betydninger i forskellige liv, men også hvordan nogle strategier er bedre tilpasset feltets krav end andre.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2015
Udgave nummer4
Sider (fra-til)25-33
Antal sider8
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 15 dec. 2015

Emneord

  • Skole-hjem samarbejde
  • Forældreinvolvering
  • kulturel kapital

Citer dette