Det digitaliserede skole-hjem samarbejde i et forældreperspektiv

- om forældres forskellige involveringsstrategier på Forældreintra

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

De senere års øgede forældreinvolvering i folkeskolen hænger tæt sammen med en digitalisering af kommunikationen mellem skole og hjem. Skolernes kommunikationssystem ’Forældreintra’ har muliggjort hyppigere kontakt mellem skole og hjem og dermed skabt grundlaget for, at skolen i langt større grad end tidligere kan inddrage forældre i barnets hverdagslige skoleliv. Med teoretisk afsæt i Bourdieu og hans begreber om felt og kapital viser jeg i denne artikel, hvordan forældres forskellige kapitalvolumen og -sammensætning synes at få betydning for, hvordan de forholder sig til og håndterer det altid nærværende Forældreintra og de krav og forventninger, som skolen herigennem formidler. På baggrund af forældreinterviews, virtuelle observationer på Forældreintra og Forældreintra-besøgsstatistikker og med et analytisk fokus på forskelle i forældres oplevelser med og brug af Forældreintra, præsenteres to forskellige strategier, som forældre i undersøgelsen navigerer ved hjælp af, når de involveres og involverer sig i deres barns skoleliv. De forskellige strategier fortæller om, hvordan skolens digitale involveringsbestræbelser fra et forældreperspektiv får meget forskellige betydninger i forskellige liv, men også hvordan nogle strategier er bedre tilpasset feltets krav end andre.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer3
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2015
Udgave nummer4
Sider (fra-til)25-33
Antal sider8
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 15 dec. 2015

Emneord

  • Skole-hjem samarbejde
  • Forældreinvolvering
  • kulturel kapital

Citer dette

@article{9ef842199f484c8ba11d31d25c95fa09,
title = "Det digitaliserede skole-hjem samarbejde i et for{\ae}ldreperspektiv: - om for{\ae}ldres forskellige involveringsstrategier p{\aa} For{\ae}ldreintra",
abstract = "De senere {\aa}rs {\o}gede for{\ae}ldreinvolvering i folkeskolen h{\ae}nger t{\ae}t sammen med en digitalisering af kommunikationen mellem skole og hjem. Skolernes kommunikationssystem ’For{\ae}ldreintra’ har muliggjort hyppigere kontakt mellem skole og hjem og dermed skabt grundlaget for, at skolen i langt st{\o}rre grad end tidligere kan inddrage for{\ae}ldre i barnets hverdagslige skoleliv. Med teoretisk afs{\ae}t i Bourdieu og hans begreber om felt og kapital viser jeg i denne artikel, hvordan for{\ae}ldres forskellige kapitalvolumen og -sammens{\ae}tning synes at f{\aa} betydning for, hvordan de forholder sig til og h{\aa}ndterer det altid n{\ae}rv{\ae}rende For{\ae}ldreintra og de krav og forventninger, som skolen herigennem formidler. P{\aa} baggrund af for{\ae}ldreinterviews, virtuelle observationer p{\aa} For{\ae}ldreintra og For{\ae}ldreintra-bes{\o}gsstatistikker og med et analytisk fokus p{\aa} forskelle i for{\ae}ldres oplevelser med og brug af For{\ae}ldreintra, pr{\ae}senteres to forskellige strategier, som for{\ae}ldre i unders{\o}gelsen navigerer ved hj{\ae}lp af, n{\aa}r de involveres og involverer sig i deres barns skoleliv. De forskellige strategier fort{\ae}ller om, hvordan skolens digitale involveringsbestr{\ae}belser fra et for{\ae}ldreperspektiv f{\aa}r meget forskellige betydninger i forskellige liv, men ogs{\aa} hvordan nogle strategier er bedre tilpasset feltets krav end andre.",
keywords = "Skole-hjem samarbejde, For{\ae}ldreinvolvering, kulturel kapital",
author = "Akselvoll, {Maria {\O}rskov}",
year = "2015",
month = "12",
day = "15",
language = "Dansk",
volume = "2015",
pages = "25--33",
journal = "Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
issn = "0904-2393",
publisher = "Foreningen bag Udgivelsen af Dansk Paedagogisk Tidsskrift",
number = "4",

}

Det digitaliserede skole-hjem samarbejde i et forældreperspektiv : - om forældres forskellige involveringsstrategier på Forældreintra. / Akselvoll, Maria Ørskov.

I: Dansk Paedagogisk Tidsskrift, Bind 2015, Nr. 4, 3, 15.12.2015, s. 25-33.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Det digitaliserede skole-hjem samarbejde i et forældreperspektiv

T2 - - om forældres forskellige involveringsstrategier på Forældreintra

AU - Akselvoll, Maria Ørskov

PY - 2015/12/15

Y1 - 2015/12/15

N2 - De senere års øgede forældreinvolvering i folkeskolen hænger tæt sammen med en digitalisering af kommunikationen mellem skole og hjem. Skolernes kommunikationssystem ’Forældreintra’ har muliggjort hyppigere kontakt mellem skole og hjem og dermed skabt grundlaget for, at skolen i langt større grad end tidligere kan inddrage forældre i barnets hverdagslige skoleliv. Med teoretisk afsæt i Bourdieu og hans begreber om felt og kapital viser jeg i denne artikel, hvordan forældres forskellige kapitalvolumen og -sammensætning synes at få betydning for, hvordan de forholder sig til og håndterer det altid nærværende Forældreintra og de krav og forventninger, som skolen herigennem formidler. På baggrund af forældreinterviews, virtuelle observationer på Forældreintra og Forældreintra-besøgsstatistikker og med et analytisk fokus på forskelle i forældres oplevelser med og brug af Forældreintra, præsenteres to forskellige strategier, som forældre i undersøgelsen navigerer ved hjælp af, når de involveres og involverer sig i deres barns skoleliv. De forskellige strategier fortæller om, hvordan skolens digitale involveringsbestræbelser fra et forældreperspektiv får meget forskellige betydninger i forskellige liv, men også hvordan nogle strategier er bedre tilpasset feltets krav end andre.

AB - De senere års øgede forældreinvolvering i folkeskolen hænger tæt sammen med en digitalisering af kommunikationen mellem skole og hjem. Skolernes kommunikationssystem ’Forældreintra’ har muliggjort hyppigere kontakt mellem skole og hjem og dermed skabt grundlaget for, at skolen i langt større grad end tidligere kan inddrage forældre i barnets hverdagslige skoleliv. Med teoretisk afsæt i Bourdieu og hans begreber om felt og kapital viser jeg i denne artikel, hvordan forældres forskellige kapitalvolumen og -sammensætning synes at få betydning for, hvordan de forholder sig til og håndterer det altid nærværende Forældreintra og de krav og forventninger, som skolen herigennem formidler. På baggrund af forældreinterviews, virtuelle observationer på Forældreintra og Forældreintra-besøgsstatistikker og med et analytisk fokus på forskelle i forældres oplevelser med og brug af Forældreintra, præsenteres to forskellige strategier, som forældre i undersøgelsen navigerer ved hjælp af, når de involveres og involverer sig i deres barns skoleliv. De forskellige strategier fortæller om, hvordan skolens digitale involveringsbestræbelser fra et forældreperspektiv får meget forskellige betydninger i forskellige liv, men også hvordan nogle strategier er bedre tilpasset feltets krav end andre.

KW - Skole-hjem samarbejde

KW - Forældreinvolvering

KW - kulturel kapital

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2015

SP - 25

EP - 33

JO - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

JF - Dansk Paedagogisk Tidsskrift

SN - 0904-2393

IS - 4

M1 - 3

ER -