Det danske mediesystem

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Formålet med dette kapitel er at give en beskrivelse af det danske mediesystem. Det vil ske med udgangspunkt i Hallin og Mancinis nyklassiske mediesystemteori, der blev lanceret i 2004, samt nyere tekster, der forholder sig kritisk og nytænkende til mediesystembegrebet, fx Strömbäck, Ørsten og Aalberg (2008), Benson et al. (2012), Syvertsen et al. (2015) og Flew og Waisbord (2015). Mediesystembegrebet er overordnet inspireret af et sociologisk feltperspektiv og tager udgangspunkt i en række strukturelle faktorer som eksempelvis mediepolitik, medieøkonomi og journalistisk professionalisering. Teoriens styrke er således et institutionelt makroperspektiv, der egner sig til analyser af enkelte lande såvel som til komparative analyser. I Hallin og Mancinis (2004) bog munder systemperspektivet ud i en beskrivelse af tre forskellige mediesystemer, der kendetegner den vestlige verden. Her placeres Danmark, sammen med bl.a. de andre Skandinaviske lande, i det såkaldte demokratisk-korporative mediesystem. Kapilet vil indledningsvis give en grundlæggende præsentation af Hallin og Mancinis (2004) tre mediesystemer med særligt fokus på deres begreber og forståelse af det demokratisk-korporative mediesystem. Herefter vil kapitlet fokusere på at nuancere og opdatere denne systembeskrivelse. Udgangspunktet for både den grundlæggende præsentation af det danske mediesystem samt opdateringen af dette vil være de fire dimensioner, som ifølge Hallin og Mancini kendetegner et mediesystem: (1) mediemarkedet, herunder spørgsmål om medieudbud og medieefterspørgsel, (2) politisk parallelisme, der er graden af sammenhæng mellem det politiske system og mediesystemet, (3) professionalisering af journalistikken samt (4) statens rolle, eksempelvis graden af statslig støtte til medierne.
OriginalsprogDansk
TitelMedier, politik og samfund
RedaktørerThomas Olesen
Udgivelses stedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdatosep. 2016
Sider13-34
Kapitel1
ISBN (Trykt)978-87-412-6325-0
StatusUdgivet - sep. 2016
NavnStatskundskab
Nummer16
ISSN2245-8573

Emneord

  • Journalistik
  • Politik
  • Etik
  • Danmark
  • mediesystemer

Citer dette

Ørsten, M., & Willig, I. (2016). Det danske mediesystem. I T. Olesen (red.), Medier, politik og samfund (s. 13-34). København: Hans Reitzels Forlag. Statskundskab, Nr. 16
Ørsten, Mark ; Willig, Ida. / Det danske mediesystem. Medier, politik og samfund. red. / Thomas Olesen. København : Hans Reitzels Forlag, 2016. s. 13-34 (Statskundskab; Nr. 16).
@inbook{2912823d4d3e4cc28554217c6b80f68f,
title = "Det danske mediesystem",
abstract = "Form{\aa}let med dette kapitel er at give en beskrivelse af det danske mediesystem. Det vil ske med udgangspunkt i Hallin og Mancinis nyklassiske mediesystemteori, der blev lanceret i 2004, samt nyere tekster, der forholder sig kritisk og nyt{\ae}nkende til mediesystembegrebet, fx Str{\"o}mb{\"a}ck, {\O}rsten og Aalberg (2008), Benson et al. (2012), Syvertsen et al. (2015) og Flew og Waisbord (2015). Mediesystembegrebet er overordnet inspireret af et sociologisk feltperspektiv og tager udgangspunkt i en r{\ae}kke strukturelle faktorer som eksempelvis mediepolitik, medie{\o}konomi og journalistisk professionalisering. Teoriens styrke er s{\aa}ledes et institutionelt makroperspektiv, der egner sig til analyser af enkelte lande s{\aa}vel som til komparative analyser. I Hallin og Mancinis (2004) bog munder systemperspektivet ud i en beskrivelse af tre forskellige mediesystemer, der kendetegner den vestlige verden. Her placeres Danmark, sammen med bl.a. de andre Skandinaviske lande, i det s{\aa}kaldte demokratisk-korporative mediesystem. Kapilet vil indledningsvis give en grundl{\ae}ggende pr{\ae}sentation af Hallin og Mancinis (2004) tre mediesystemer med s{\ae}rligt fokus p{\aa} deres begreber og forst{\aa}else af det demokratisk-korporative mediesystem. Herefter vil kapitlet fokusere p{\aa} at nuancere og opdatere denne systembeskrivelse. Udgangspunktet for b{\aa}de den grundl{\ae}ggende pr{\ae}sentation af det danske mediesystem samt opdateringen af dette vil v{\ae}re de fire dimensioner, som if{\o}lge Hallin og Mancini kendetegner et mediesystem: (1) mediemarkedet, herunder sp{\o}rgsm{\aa}l om medieudbud og medieeftersp{\o}rgsel, (2) politisk parallelisme, der er graden af sammenh{\ae}ng mellem det politiske system og mediesystemet, (3) professionalisering af journalistikken samt (4) statens rolle, eksempelvis graden af statslig st{\o}tte til medierne.",
keywords = "Journalistik, Politik, Etik, Danmark, mediesystemer",
author = "Mark {\O}rsten and Ida Willig",
year = "2016",
month = "9",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-412-6325-0",
pages = "13--34",
editor = "Thomas Olesen",
booktitle = "Medier, politik og samfund",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",

}

Ørsten, M & Willig, I 2016, Det danske mediesystem. i T Olesen (red.), Medier, politik og samfund. Hans Reitzels Forlag, København, Statskundskab, nr. 16, s. 13-34.

Det danske mediesystem. / Ørsten, Mark; Willig, Ida.

Medier, politik og samfund. red. / Thomas Olesen. København : Hans Reitzels Forlag, 2016. s. 13-34 (Statskundskab; Nr. 16).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - Det danske mediesystem

AU - Ørsten, Mark

AU - Willig, Ida

PY - 2016/9

Y1 - 2016/9

N2 - Formålet med dette kapitel er at give en beskrivelse af det danske mediesystem. Det vil ske med udgangspunkt i Hallin og Mancinis nyklassiske mediesystemteori, der blev lanceret i 2004, samt nyere tekster, der forholder sig kritisk og nytænkende til mediesystembegrebet, fx Strömbäck, Ørsten og Aalberg (2008), Benson et al. (2012), Syvertsen et al. (2015) og Flew og Waisbord (2015). Mediesystembegrebet er overordnet inspireret af et sociologisk feltperspektiv og tager udgangspunkt i en række strukturelle faktorer som eksempelvis mediepolitik, medieøkonomi og journalistisk professionalisering. Teoriens styrke er således et institutionelt makroperspektiv, der egner sig til analyser af enkelte lande såvel som til komparative analyser. I Hallin og Mancinis (2004) bog munder systemperspektivet ud i en beskrivelse af tre forskellige mediesystemer, der kendetegner den vestlige verden. Her placeres Danmark, sammen med bl.a. de andre Skandinaviske lande, i det såkaldte demokratisk-korporative mediesystem. Kapilet vil indledningsvis give en grundlæggende præsentation af Hallin og Mancinis (2004) tre mediesystemer med særligt fokus på deres begreber og forståelse af det demokratisk-korporative mediesystem. Herefter vil kapitlet fokusere på at nuancere og opdatere denne systembeskrivelse. Udgangspunktet for både den grundlæggende præsentation af det danske mediesystem samt opdateringen af dette vil være de fire dimensioner, som ifølge Hallin og Mancini kendetegner et mediesystem: (1) mediemarkedet, herunder spørgsmål om medieudbud og medieefterspørgsel, (2) politisk parallelisme, der er graden af sammenhæng mellem det politiske system og mediesystemet, (3) professionalisering af journalistikken samt (4) statens rolle, eksempelvis graden af statslig støtte til medierne.

AB - Formålet med dette kapitel er at give en beskrivelse af det danske mediesystem. Det vil ske med udgangspunkt i Hallin og Mancinis nyklassiske mediesystemteori, der blev lanceret i 2004, samt nyere tekster, der forholder sig kritisk og nytænkende til mediesystembegrebet, fx Strömbäck, Ørsten og Aalberg (2008), Benson et al. (2012), Syvertsen et al. (2015) og Flew og Waisbord (2015). Mediesystembegrebet er overordnet inspireret af et sociologisk feltperspektiv og tager udgangspunkt i en række strukturelle faktorer som eksempelvis mediepolitik, medieøkonomi og journalistisk professionalisering. Teoriens styrke er således et institutionelt makroperspektiv, der egner sig til analyser af enkelte lande såvel som til komparative analyser. I Hallin og Mancinis (2004) bog munder systemperspektivet ud i en beskrivelse af tre forskellige mediesystemer, der kendetegner den vestlige verden. Her placeres Danmark, sammen med bl.a. de andre Skandinaviske lande, i det såkaldte demokratisk-korporative mediesystem. Kapilet vil indledningsvis give en grundlæggende præsentation af Hallin og Mancinis (2004) tre mediesystemer med særligt fokus på deres begreber og forståelse af det demokratisk-korporative mediesystem. Herefter vil kapitlet fokusere på at nuancere og opdatere denne systembeskrivelse. Udgangspunktet for både den grundlæggende præsentation af det danske mediesystem samt opdateringen af dette vil være de fire dimensioner, som ifølge Hallin og Mancini kendetegner et mediesystem: (1) mediemarkedet, herunder spørgsmål om medieudbud og medieefterspørgsel, (2) politisk parallelisme, der er graden af sammenhæng mellem det politiske system og mediesystemet, (3) professionalisering af journalistikken samt (4) statens rolle, eksempelvis graden af statslig støtte til medierne.

KW - Journalistik

KW - Politik

KW - Etik

KW - Danmark

KW - mediesystemer

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-412-6325-0

SP - 13

EP - 34

BT - Medier, politik og samfund

A2 - Olesen, Thomas

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -

Ørsten M, Willig I. Det danske mediesystem. I Olesen T, red., Medier, politik og samfund. København: Hans Reitzels Forlag. 2016. s. 13-34. (Statskundskab; Nr. 16).